Sida 1 av 1
Kan man stunta med otrimmad moppe?
Postat: 9 maj 2012, 19:07
av MeekDUB
Får inte trimma för farsan pga körkorts indragning osv..
Men skulle vilja stunta.. Har en Gilera RCR 50 (2005)
Det är dock lite trimmad, 1 kugg upp i framdrevet så den gör 55-60 bloss i 6an, hyfsad axx..
Det jag vill göra är att kunna dra på bakan helt enkelt..
Har inte tagit mitt AM kort än, men ska om ca 2 veckor så vill vara väl förbered..
Öppen för alla förslag förutom trimning..
Postat: 9 maj 2012, 19:09
av Seenz
Den gälls jue ändå som trimmad?
Postat: 9 maj 2012, 19:10
av k-skåpet
det du borde göra är ju ett steg ner i drevningen! men det skja nog gå, finns ett klipp på en av de kända stuntarna (andreas gustavsson?) på youtube som kör med en original Derbi Senda

Postat: 9 maj 2012, 19:11
av MeekDUB
Seenz skrev:Den gälls jue ändå som trimmad?
I dags läget så förknippas trim med effektrör, dra pluggar osv..
Läs med lite sunt förnuft är du gullig.
Postat: 9 maj 2012, 19:12
av stuuntar´n
ska du stunta så är tolva bra
Postat: 9 maj 2012, 19:14
av LuudiiXen
MeekDUB skrev:Seenz skrev:Den gälls jue ändå som trimmad?
I dags läget så förknippas trim med effektrör, dra pluggar osv..
Läs med lite sunt förnuft är du gullig.
Det kan du försöka förklara till polisen

Går moppen över 52 så blir man tagen för olovlig körning, man får inte ändra motoreffekten.
OnT: Har man bara teknik så kan man stunta med i stort sett vilken moppe som helst. Har en här i byn, finns nog bara 1 moppe han inte lyckats få upp på bakan och de är en Kymco som är lång och tung. Men en lättare moppe underlättar ju såklart.
Lycka till med körkortet!

Postat: 9 maj 2012, 19:14
av Mattyyy
Tolva/hål i bakkåpan så du kan stå upp skulle göra det betydligt lättare att dra bakan med den

Postat: 9 maj 2012, 19:15
av MeekDUB
stuuntar´n skrev:ska du stunta så är tolva bra
Hört att det är ett jävla jobb att svetsa ditt tolvan, tänkte att jag skulle lära mig lite tekniker för att köra på bakan först.
Postat: 9 maj 2012, 19:16
av MeekDUB
LuudiiXen skrev:MeekDUB skrev:Seenz skrev:Den gälls jue ändå som trimmad?
I dags läget så förknippas trim med effektrör, dra pluggar osv..
Läs med lite sunt förnuft är du gullig.
Det kan du försöka förklara till polisen

Går moppen över 52 så blir man tagen för olovlig körning, man får inte ändra motoreffekten.

Ska kugga ner den 1 kugg till snart till original drev.

Postat: 9 maj 2012, 19:17
av MeekDUB
Mattyyy skrev:Tolva/hål i bakkåpan så du kan stå upp skulle göra det betydligt lättare att dra bakan med den

Man kan inte använda sig av passagerar pinnarna?

Postat: 9 maj 2012, 19:17
av StylizhRazer
läg i ettan varva och släp kopplingen och släng dig bakåt så ska du se att du åker upp på bakan sen ska du bara hålla balansen
Postat: 9 maj 2012, 19:18
av NeosTobbe
k-skåpet skrev:det du borde göra är ju ett steg ner i drevningen! men det skja nog gå, finns ett klipp på en av de kända stuntarna (andreas gustavsson?) på youtube som kör med en original Derbi Senda

Wrong, it's Orre
OnT. Dreva ner igen.
Postat: 9 maj 2012, 19:18
av Wennerbo
MeekDUB skrev:Seenz skrev:Den gälls jue ändå som trimmad?
I dags läget så förknippas trim med effektrör, dra pluggar osv..
Läs med lite sunt förnuft är du gullig.
haha så länge en Eu moped går fortare en 52km/h så räknas den som lätt mc och om din gör 55-60 så är den trimmad och det räknas som en lätt mc och den blir olaglig osv. så ja din är trimmad!
ont: helt klart att du kan stunta med en orginal moppe fast då kanske du skulle ha nån kugg mindre fram för att få lite bättre axx och få upp den på bakan lättare. skaffa ett par fula kåpor som inte gör så mycket om du ramlar med och gärna en tolva

lycka till!
Postat: 9 maj 2012, 19:22
av MeekDUB
Wennerbo skrev:MeekDUB skrev:Seenz skrev:Den gälls jue ändå som trimmad?
I dags läget så förknippas trim med effektrör, dra pluggar osv..
Läs med lite sunt förnuft är du gullig.
haha så länge en Eu moped går fortare en 52km/h så räknas den som lätt mc och om din gör 55-60 så är den trimmad och det räknas som en lätt mc och den blir olaglig osv. så ja din är trimmad!
ont: helt klart att du kan stunta med en orginal moppe fast då kanske du skulle ha nån kugg mindre fram för att få lite bättre axx och få upp den på bakan lättare. skaffa ett par fula kåpor som inte gör så mycket om du ramlar med och gärna en tolva

lycka till!
Hade tänkt och kugga ner där fram till 11, det är 12 nu tror jag.

Tack!
Postat: 9 maj 2012, 19:32
av CaToXXo
Du kan stunta med precis vilken moppe som helst, allt beror på teknik.
Postat: 9 maj 2012, 19:47
av ValoPallo
MeekDUB skrev:stuuntar´n skrev:ska du stunta så är tolva bra
Hört att det är ett jävla jobb att svetsa ditt tolvan, tänkte att jag skulle lära mig lite tekniker för att köra på bakan först.
Jävla jobb? Du kapar ut fem bitar järn av passande längd, svetsar ihop skiten och skruvar dit den, tar typ en kvart
Postat: 9 maj 2012, 20:02
av byYn
Man kan stunta med i princip vilken moped som helst bara man har skickligheten. En som bor här i byn kör slider helt original förutom dragen v-ring ( som bara ger ännu sämre axx), och han kör på bakan tills han inte orkar gasa längre och gör säkert 10 ringar utan större problem..
Postat: 9 maj 2012, 20:04
av Roxxen96
byYn skrev:Man kan stunta med i princip vilken moped som helst bara man har skickligheten. En som bor här i byn kör slider helt original förutom dragen v-ring ( som bara ger ännu sämre axx), och han kör på bakan tills han inte orkar gasa längre och gör säkert 10 ringar utan större problem..
Kan bero på att slider bara är lite enklare och bara lite lättare, samt är automat så du behöver inte tänka på att koppla och växla hela tiden. Sen är crossmoppe redigt tyngre än just en slider som är lätt, smal och smidig.
Postat: 9 maj 2012, 20:06
av byYn
Roxxen96 skrev:byYn skrev:Man kan stunta med i princip vilken moped som helst bara man har skickligheten. En som bor här i byn kör slider helt original förutom dragen v-ring ( som bara ger ännu sämre axx), och han kör på bakan tills han inte orkar gasa längre och gör säkert 10 ringar utan större problem..
Kan bero på att slider bara är lite enklare och bara lite lättare, samt är automat så du behöver inte tänka på att koppla och växla hela tiden. Sen är crossmoppe redigt tyngre än just en slider som är lätt, smal och smidig.
Glömde även säga att hans broder har en Rieju mrx som han även kan dra redigt bra på bakan med.
Postat: 9 maj 2012, 20:25
av Victorh
MeekDUB skrev:Seenz skrev:Den gälls jue ändå som trimmad?
I dags läget så förknippas trim med effektrör, dra pluggar osv..
Läs med lite sunt förnuft är du gullig.
vad yrar gossen? Byta munstycke är att trimma! Så kanske du skall ta och tänka efter före du klagar...
Ett exempel du blir fast för din moppe går i 65 sedan säger du jag har inte trimmat den för att byta drev så den går hårdare är inte trimm... Ja det är att trimma!
Postat: 9 maj 2012, 20:45
av MeekDUB
Victorh skrev:MeekDUB skrev:Seenz skrev:Den gälls jue ändå som trimmad?
I dags läget så förknippas trim med effektrör, dra pluggar osv..
Läs med lite sunt förnuft är du gullig.
vad yrar gossen? Byta munstycke är att trimma! Så kanske du skall ta och tänka efter före du klagar...
Ett exempel du blir fast för din moppe går i 65 sedan säger du jag har inte trimmat den för att byta drev så den går hårdare är inte trimm... Ja det är att trimma!
Du förstår ju inte vad jag skrev? Vad jag menade på med att jag inte ville trimma var att jag inte ville köpa något trim, så som rör eller liknande.
Vet om att den går för fort nu, ska åtgärda med ett nytt framdrev, 12-11
Postat: 9 maj 2012, 20:53
av Nicke_95
Gilera e rätt tunga där fram så jag tror det blir lite svårt faktiskt.
Postat: 11 maj 2012, 21:55
av YamahaMarcus
lätt dårå gäller bara att våga, själv e man ju lika rädd som en jude på cykel genom tyskland 1942 jagad av hitler själv