Derbi Senda SM -03 pallar veven?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Skulle ni montera på detta om ni hade det liggandes hemma?

Ja
8
89%
Nej
1
11%

Antal röster: 9

Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Derbi Senda SM -03 pallar veven?

Inlägg av johanbw »

Jag har en Derbi Senda SM -03a, på den just nu sitter:
leovince v6
sportluftsfilter
ostrypt CDI

jag har http://twostroke.se/product.asp?product=11002 liggande hemma och en 21mm förgasare men är osäker på om veven pallar det?

vad tror ni? åsikter? vad tycker ni är gränsen när man ska byta vev? :)
furia_gabbe
Elmoped

Inlägg av furia_gabbe »

de är ju alltid bäst att byta vev men till mk handmade behöver man inte det ;)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Jag hade nog faktiskt bytt vev, kommer varva upp emot vad max gränsen på original veven klarar av. Tycker själv alltid att gränsen vid vev byte går då man skaffar 70 cc. Hade åtminstone bytt för att vara på den säkra sidan, även om den kanske hade klarat den setupen. Blir stora följd skador om veven går, och det hade jag tyckt vart värt att undvika.
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Inlägg av johanbw »

furia_gabbe skrev:de är ju alltid bäst att byta vev men till mk handmade behöver man inte det ;)
hur vet du det? egna egenskaper? :)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

eftersom cylindern inte är riktigt den vassaste så kanske den håller men alltid säkrast att byta om moppen har gått långt
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Inlägg av johanbw »

Roxxen96 skrev:Jag hade nog faktiskt bytt vev, kommer varva upp emot vad max gränsen på original veven klarar av. Tycker själv alltid att gränsen vid vev byte går då man skaffar 70 cc. Hade åtminstone bytt för att vara på den säkra sidan, även om den kanske hade klarat den setupen. Blir stora följd skador om veven går, och det hade jag tyckt vart värt att undvika.
okej, tack för att du svarade! vad ajg ahr hört så ska den palla den cylindern då den inte är så högvarvig, men det är bara vad jag har hört! ;)
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Inlägg av johanbw »

Riejuman skrev:eftersom cylindern inte är riktigt den vassaste så kanske den håller men alltid säkrast att byta om moppen har gått långt
de är precis det min moppe har gjort! den har gått sjukt långt! :/
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

orginal veven pallar den cylindern.
glappar den i sidled hur mycket ? kanske beror på hur mycket
glappr den uppåt så absolut nej
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Inlägg av johanbw »

david96 skrev:orginal veven pallar den cylindern.
glappar den i sidled hur mycket ? kanske beror på hur mycket
glappr den uppåt så absolut nej
har ej kollat hur mycket den glappar..
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

kolla de innan men fall den gått över 1000 mil bör du nog byta :)
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Inlägg av johanbw »

david96 skrev:kolla de innan men fall den gått över 1000 mil bör du nog byta :)
det har den :( har inte råd eller tid m vev byte :/
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

kör tills de rasar då ^^
håller ju ett tag men frågan är ju bara hur länge
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Inlägg av johanbw »

david96 skrev:kör tills de rasar då ^^
håller ju ett tag men frågan är ju bara hur länge
haha aa funderar fan på det ;)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

ditt val men jag rekomenderar att du inte gör de för kostar mycket att fixa vevras
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Inlägg av johanbw »

david96 skrev:ditt val men jag rekomenderar att du inte gör de för kostar mycket att fixa vevras
okej :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Roxxen96 skrev:Jag hade nog faktiskt bytt vev, kommer varva upp emot vad max gränsen på original veven klarar av. Tycker själv alltid att gränsen vid vev byte går då man skaffar 70 cc. Hade åtminstone bytt för att vara på den säkra sidan, även om den kanske hade klarat den setupen. Blir stora följd skador om veven går, och det hade jag tyckt vart värt att undvika.
maxvarvet på denna cylindern ( eller max effekten vid varvtalet) är vid 10500, en orginal går o pressa upp i mkt högre varv.
En vev går inte sönder pga varvet - utan pga styrkan ( sålänge du inte drar upp den i typ 20k varv, fast då går nog ramlagerna först) .

JAG hade inte bytt ifall den var fräsch i lager och vev. Testa rucka på svänghjulet och försök få en blick över hur fräscha ramlagerna och veven är.
Org. vev orkar mer än många tror, bara det att ifall allt rullat långt och gått hårt länge så kan det vara gränsfall pga det.

Har du pengar över och så, så byt vev och ramlager. Alltid bra att ha det på samvetet, men du kan säkert köra ett tag med den setupen utan att det händer nåt. DOCK vid första missljud, vinande eller liknande, plocka av cylindern och känn efter överallt och alt. klyv.
bibapeolola
Användarens profilbild
johanbw
Elmoped

Inlägg av johanbw »

AxxxeL skrev:
maxvarvet på denna cylindern ( eller max effekten vid varvtalet) är vid 10500, en orginal går o pressa upp i mkt högre varv.
En vev går inte sönder pga varvet - utan pga styrkan ( sålänge du inte drar upp den i typ 20k varv, fast då går nog ramlagerna först) .

JAG hade inte bytt ifall den var fräsch i lager och vev. Testa rucka på svänghjulet och försök få en blick över hur fräscha ramlagerna och veven är.
Org. vev orkar mer än många tror, bara det att ifall allt rullat långt och gått hårt länge så kan det vara gränsfall pga det.

Har du pengar över och så, så byt vev och ramlager. Alltid bra att ha det på samvetet, men du kan säkert köra ett tag med den setupen utan att det händer nåt. DOCK vid första missljud, vinande eller liknande, plocka av cylindern och känn efter överallt och alt. klyv.
okey tack så mycket för svar! jag tror det lutar åt att kolla hur vevn och lagrena mår och sedan gå efter det! :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Hur långt har moppen gått då? du behöver inte vara rädd för att berätta det...
Men jag är ganska säker på att det funkar alldeles utmärkt, den klassas väl som sport? Och Leovince V6 är ju inget high-end rör precis.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Du behöver INTE byta vev, men jag personligen tycker att du bör byta lager där nere, för att vara på säkra sidan, har den gått över 1000mil så kan de börja slitas :)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Skriv svar