leovince v6
sportluftsfilter
ostrypt CDI
jag har http://twostroke.se/product.asp?product=11002 liggande hemma och en 21mm förgasare men är osäker på om veven pallar det?
vad tror ni? åsikter? vad tycker ni är gränsen när man ska byta vev?

okej, tack för att du svarade! vad ajg ahr hört så ska den palla den cylindern då den inte är så högvarvig, men det är bara vad jag har hört!Roxxen96 skrev:Jag hade nog faktiskt bytt vev, kommer varva upp emot vad max gränsen på original veven klarar av. Tycker själv alltid att gränsen vid vev byte går då man skaffar 70 cc. Hade åtminstone bytt för att vara på den säkra sidan, även om den kanske hade klarat den setupen. Blir stora följd skador om veven går, och det hade jag tyckt vart värt att undvika.
maxvarvet på denna cylindern ( eller max effekten vid varvtalet) är vid 10500, en orginal går o pressa upp i mkt högre varv.Roxxen96 skrev:Jag hade nog faktiskt bytt vev, kommer varva upp emot vad max gränsen på original veven klarar av. Tycker själv alltid att gränsen vid vev byte går då man skaffar 70 cc. Hade åtminstone bytt för att vara på den säkra sidan, även om den kanske hade klarat den setupen. Blir stora följd skador om veven går, och det hade jag tyckt vart värt att undvika.
okey tack så mycket för svar! jag tror det lutar åt att kolla hur vevn och lagrena mår och sedan gå efter det!AxxxeL skrev:maxvarvet på denna cylindern ( eller max effekten vid varvtalet) är vid 10500, en orginal går o pressa upp i mkt högre varv.Roxxen96 skrev:Jag hade nog faktiskt bytt vev, kommer varva upp emot vad max gränsen på original veven klarar av. Tycker själv alltid att gränsen vid vev byte går då man skaffar 70 cc. Hade åtminstone bytt för att vara på den säkra sidan, även om den kanske hade klarat den setupen. Blir stora följd skador om veven går, och det hade jag tyckt vart värt att undvika.
En vev går inte sönder pga varvet - utan pga styrkan ( sålänge du inte drar upp den i typ 20k varv, fast då går nog ramlagerna först) .
JAG hade inte bytt ifall den var fräsch i lager och vev. Testa rucka på svänghjulet och försök få en blick över hur fräscha ramlagerna och veven är.
Org. vev orkar mer än många tror, bara det att ifall allt rullat långt och gått hårt länge så kan det vara gränsfall pga det.
Har du pengar över och så, så byt vev och ramlager. Alltid bra att ha det på samvetet, men du kan säkert köra ett tag med den setupen utan att det händer nåt. DOCK vid första missljud, vinande eller liknande, plocka av cylindern och känn efter överallt och alt. klyv.