Sida 1 av 1

Instrumentpanelen lyser, kortslutning ?

Postat: 8 maj 2012, 21:56
av antonbrag
Tjena !

Jag kopplade på diodskruvar på min baklampan. När jag skulle testa om det fungerade råkade jag ta den röda skarven ( svarta på batteriet, och den röda satt tillsammans med baklampan) mot ramen med benet! ( det fungerade innan jag testade, asså baklampan och dioderna), och nu lyser hela instrumentpanelen och varvmätaren fungerade inte. ( den rör sig snabbt upp när jag varvar på de höga varven och snabbt ner igen) bromslampan fungerar inte ihäller, men dioder gör.
Pappa tror att det blev en sorts kortslutning och hur gör jag för att fixa det ?

Framlampan och blinkersen fungerar. Har inte testat Hastighetsmätaren..

Det är en Derbi Senda extrem,

Tack för svar !

Förlåt för konstig meningsbyggnad och stavning. Skrev snabbt på mobilen.

Postat: 8 maj 2012, 22:05
av CaToXXo
Det finns en säkring på en av kablarna till batteriet, kolla den.

Postat: 8 maj 2012, 22:05
av Peppenamnlos
Byta säkring?

Postat: 8 maj 2012, 22:12
av StylizhRazer
Peppenamnlos skrev:Byta säkring?
ja varför inte om det är säkringen som gått så behöver du bytta den och då kommer det att fungera igen (om det nu är det som är problemet)

Postat: 9 maj 2012, 08:21
av antonbrag
StylizhRazer skrev:
Peppenamnlos skrev:Byta säkring?
ja varför inte om det är säkringen som gått så behöver du bytta den och då kommer det att fungera igen (om det nu är det som är problemet)
CaToXXo skrev:Det finns en säkring på en av kablarna till batteriet, kolla den.
Okej tack för svar ! Jag testar det och ser om det fungerar ! :)

Postat: 9 maj 2012, 18:14
av jonne17
är är säkringen som alla nämnt, haft samma "fel" på min moppe :)

Postat: 9 maj 2012, 21:22
av antonbrag
jonne17 skrev:är är säkringen som alla nämnt, haft samma "fel" på min moppe :)
Ja det var säkringen !


Tjena igen !

Har nu ett problem som inte säkringen klara av att fixa. :p Det är fortfarande problem med instrumentpanelen som lyser och att varv mätaren fungerar inte på de låg varven. Om jag håller gasen nästan full gas så börjar varv mätaren att "räkna", men om jag kommer under 3-4000 var slutar den att fungerar, som den bara dör.

Vet någon om detta går att fixa eller behöver man lämna in den eller köpa en helt nu hastighetsmätare och allt?

OBS. att all annan el fungerar som blinkers, fram-bak lampa, hastighetsmätaren osv...

Är väldigt tacksam om jag få lite svar!

MVH: Anton

Postat: 9 maj 2012, 21:29
av Hebbe
antonbrag skrev:
jonne17 skrev:är är säkringen som alla nämnt, haft samma "fel" på min moppe :)
Ja det var säkringen !


Tjena igen !

Har nu ett problem som inte säkringen klara av att fixa. :p Det är fortfarande problem med instrumentpanelen som lyser och att varv mätaren fungerar inte på de låg varven. Om jag håller gasen nästan full gas så börjar varv mätaren att "räkna", men om jag kommer under 3-4000 var slutar den att fungerar, som den bara dör.

Vet någon om detta går att fixa eller behöver man lämna in den eller köpa en helt nu hastighetsmätare och allt?

OBS. att all annan el fungerar som blinkers, fram-bak lampa, hastighetsmätaren osv...

Är väldigt tacksam om jag få lite svar!

MVH: Anton

De är för att blinkers tuta och så går på ström från batterietm ja skulle säga byt till en hel säkring så funkar de.

Postat: 10 maj 2012, 08:57
av antonbrag
Hebbe skrev:
antonbrag skrev:
jonne17 skrev:är är säkringen som alla nämnt, haft samma "fel" på min moppe :)
Ja det var säkringen !


Tjena igen !

Har nu ett problem som inte säkringen klara av att fixa. :p Det är fortfarande problem med instrumentpanelen som lyser och att varv mätaren fungerar inte på de låg varven. Om jag håller gasen nästan full gas så börjar varv mätaren att "räkna", men om jag kommer under 3-4000 var slutar den att fungerar, som den bara dör.

Vet någon om detta går att fixa eller behöver man lämna in den eller köpa en helt nu hastighetsmätare och allt?

OBS. att all annan el fungerar som blinkers, fram-bak lampa, hastighetsmätaren osv...

Är väldigt tacksam om jag få lite svar!

MVH: Anton

De är för att blinkers tuta och så går på ström från batterietm ja skulle säga byt till en hel säkring så funkar de.
okej, men jag har bytar säkringen vid batteriet. Vad menar du med hel säkring?

Postat: 10 maj 2012, 13:49
av Hebbe
antonbrag skrev:
Hebbe skrev:
antonbrag skrev: Ja det var säkringen !


Tjena igen !

Har nu ett problem som inte säkringen klara av att fixa. :p Det är fortfarande problem med instrumentpanelen som lyser och att varv mätaren fungerar inte på de låg varven. Om jag håller gasen nästan full gas så börjar varv mätaren att "räkna", men om jag kommer under 3-4000 var slutar den att fungerar, som den bara dör.

Vet någon om detta går att fixa eller behöver man lämna in den eller köpa en helt nu hastighetsmätare och allt?

OBS. att all annan el fungerar som blinkers, fram-bak lampa, hastighetsmätaren osv...

Är väldigt tacksam om jag få lite svar!

MVH: Anton

De är för att blinkers tuta och så går på ström från batterietm ja skulle säga byt till en hel säkring så funkar de.
okej, men jag har bytar säkringen vid batteriet. Vad menar du med hel säkring?
Om varvräknaren beter sig som du säger så är säkringen trasig. Sätt i en en ny säkring igen.

Postat: 10 maj 2012, 14:10
av antonbrag
Hebbe skrev:
antonbrag skrev:
Hebbe skrev:
De är för att blinkers tuta och så går på ström från batterietm ja skulle säga byt till en hel säkring så funkar de.
okej, men jag har bytar säkringen vid batteriet. Vad menar du med hel säkring?
Om varvräknaren beter sig som du säger så är säkringen trasig. Sätt i en en ny säkring igen.
har satt i en ny säkring och säkringen är inte isönder. Varv mätaren fungerar fortfarande inte :/