Sida 1 av 1

har den skurit?

Postat: 8 maj 2012, 20:42
av esson
Tja har precis satt på mitt nya rör gianelli 2t på min Derbi Senda xtrem och bytt munstycke till 85.
skulle prova hur den gick och så och satte på choken, i början så går den skitbra och allt rullar på, men efter kanske 5 minuter så börjar den gå sämre och sämre, och jag rullar hem den och stänger av motorn.
efter det så rullar jag lite på den med växel i och det löter som den går skit tungt nu.
och nu till frågan har den skurit? :(

tacksam för svar Esson

Postat: 8 maj 2012, 20:43
av david96
ta av cylidnern och kolla ?
den ska itne ha något komp fall den skurit

Postat: 8 maj 2012, 20:44
av CaToXXo
Har du komp? dvs motstånd i kicken.

Postat: 8 maj 2012, 20:46
av esson
CaToXXo skrev:Har du komp? dvs motstånd i kicken.
hur menar du?
det känns inte så mycket tyngre men den låter konstigt i cylindern som ett skrapande ljud..

Postat: 8 maj 2012, 20:47
av Krutponken
Av med cylindern (går att se om man tar av toppen också) och kolla, det enda sättet att vara helt säker.

Postat: 8 maj 2012, 20:52
av CaToXXo
esson skrev:
CaToXXo skrev:Har du komp? dvs motstånd i kicken.
hur menar du?
det känns inte så mycket tyngre men den låter konstigt i cylindern som ett skrapande ljud..
När du ska kicka så känner du ju "hack" när du kickar. Finns hacken kvar, eller kan du dra ner kicken helt jämnt med 1 finger typ? Finns hacken kvar och kicken går trögt så är det inget fel.
Krutponken skrev:Av med cylindern (går att se om man tar av toppen också) och kolla, det enda sättet att vara helt säker.
Det är ju bara korkat att ta av cylindern det första man gör.

Postat: 8 maj 2012, 20:55
av esson
CaToXXo skrev:
esson skrev:
CaToXXo skrev:Har du komp? dvs motstånd i kicken.
hur menar du?
det känns inte så mycket tyngre men den låter konstigt i cylindern som ett skrapande ljud..
När du ska kicka så känner du ju "hack" när du kickar. Finns hacken kvar, eller kan du dra ner kicken helt jämnt med 1 finger typ? Finns hacken kvar och kicken går trögt så är det inget fel.
Krutponken skrev:Av med cylindern (går att se om man tar av toppen också) och kolla, det enda sättet att vara helt säker.
Det är ju bara korkat att ta av cylindern det första man gör.
jag har en ny cylinder hemma så det är ju lungt men jag vill ju veta orsaken till att det skar ifall den skar... behöver jag köra oljeblandat i tanken?

Postat: 8 maj 2012, 20:57
av CaToXXo
esson skrev:
CaToXXo skrev:
esson skrev:hur menar du?
det känns inte så mycket tyngre men den låter konstigt i cylindern som ett skrapande ljud..
När du ska kicka så känner du ju "hack" när du kickar. Finns hacken kvar, eller kan du dra ner kicken helt jämnt med 1 finger typ? Finns hacken kvar och kicken går trögt så är det inget fel.
Krutponken skrev:Av med cylindern (går att se om man tar av toppen också) och kolla, det enda sättet att vara helt säker.
Det är ju bara korkat att ta av cylindern det första man gör.
jag har en ny cylinder hemma så det är ju lungt men jag vill ju veta orsaken till att det skar ifall den skar... behöver jag köra oljeblandat i tanken?
Hur va det med kicken?

Postat: 8 maj 2012, 20:57
av StylizhRazer
om mopeden är 2takts så ska du ha olje blandad bensin i tanken

Postat: 8 maj 2012, 20:58
av Krutponken
CaToXXo skrev:
esson skrev:
CaToXXo skrev:Har du komp? dvs motstånd i kicken.
hur menar du?
det känns inte så mycket tyngre men den låter konstigt i cylindern som ett skrapande ljud..
När du ska kicka så känner du ju "hack" när du kickar. Finns hacken kvar, eller kan du dra ner kicken helt jämnt med 1 finger typ? Finns hacken kvar och kicken går trögt så är det inget fel.
Krutponken skrev:Av med cylindern (går att se om man tar av toppen också) och kolla, det enda sättet att vara helt säker.
Det är ju bara korkat att ta av cylindern det första man gör.
Då tar man av toppen istället ;)

Postat: 8 maj 2012, 20:59
av esson
CaToXXo skrev:
esson skrev:
CaToXXo skrev: När du ska kicka så känner du ju "hack" när du kickar. Finns hacken kvar, eller kan du dra ner kicken helt jämnt med 1 finger typ? Finns hacken kvar och kicken går trögt så är det inget fel.
Det är ju bara korkat att ta av cylindern det första man gör.
jag har en ny cylinder hemma så det är ju lungt men jag vill ju veta orsaken till att det skar ifall den skar... behöver jag köra oljeblandat i tanken?
Hur va det med kicken?
går ut och kollar nu!

Postat: 8 maj 2012, 21:05
av esson
esson skrev:
CaToXXo skrev:
esson skrev: jag har en ny cylinder hemma så det är ju lungt men jag vill ju veta orsaken till att det skar ifall den skar... behöver jag köra oljeblandat i tanken?
Hur va det med kicken?
går ut och kollar nu!
det där hacket fanns kvar men det lät som det skrapade i hela cylindern varför gör det de?

Postat: 8 maj 2012, 21:07
av Piitus96
Kolla cylindern först. göre inte saken värre om de nu är t ex kolvringarna! låt kicken vara o kolla efter!

Postat: 8 maj 2012, 21:08
av david96
kan vara kolvrinagrna/kolvgnastret som lossnat/gått ösdner och ligger och skrapar i öppna och kolla fall de låter osm de skrapar och rör inte kicken så kolven rör sig då du antagligen bara gör de värre!

Postat: 8 maj 2012, 21:31
av esson
david96 skrev:kan vara kolvrinagrna/kolvgnastret som lossnat/gått ösdner och ligger och skrapar i öppna och kolla fall de låter osm de skrapar och rör inte kicken så kolven rör sig då du antagligen bara gör de värre!
kan det vara nått med veven?

Postat: 8 maj 2012, 21:33
av david96
kan ju vara att att retserna från något som gått södner ligger och skrapar i och skapar repor sluta rör kolven och ta av och kolla!

Postat: 8 maj 2012, 21:34
av esson
david96 skrev:kan ju vara att att retserna från något som gått södner ligger och skrapar i och skapar repor sluta rör kolven och ta av och kolla!
gör det imorgon

Postat: 8 maj 2012, 21:46
av CaToXXo
Det är ju knappast nåt med veven eftersom motorn går runt, men det kan ju vara nån kolvring som gått eller liknande. Också jävligt skumt att skiten ger upp DIREKT du sätter på trimrör, isåfall har du en jävla otur...

Tittar in här imorgon igen och ser om du skrivit nåt mer, dyker jag inte upp och du vill ha min hjälp får du mer än gärna skicka ett pm och påminna mig. :)

Postat: 8 maj 2012, 22:02
av esson
CaToXXo skrev:Det är ju knappast nåt med veven eftersom motorn går runt, men det kan ju vara nån kolvring som gått eller liknande. Också jävligt skumt att skiten ger upp DIREKT du sätter på trimrör, isåfall har du en jävla otur...

Tittar in här imorgon igen och ser om du skrivit nåt mer, dyker jag inte upp och du vill ha min hjälp får du mer än gärna skicka ett pm och påminna mig. :)
Tack så mycket för hjälpen!

Postat: 8 maj 2012, 23:36
av MonsterRieju92
Kan ha värme nypit.