Dåliga kopplingsfjädrar?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Dåliga kopplingsfjädrar?

Inlägg av kr002 »

Tja!

Jag tog en tur med moppen, har märkt att kopplingen börja ge sig (fjädrar å lammeler) Men nu är det så att det är extremt lätt att trycka in kopplingshandtaget! Är det dåliga fjädrar då? :)

Uppskattar svar! :)

Mvh: Kr002
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Hur märker du att kopplingen börjar ge sig? Och ja det är mjuka fjädrar då.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

CaToXXo skrev:Hur märker du att kopplingen börjar ge sig? Och ja det är mjuka fjädrar då.
den kanske börjar slira på högavarvtal?
varvar fast driver inte lika bra
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

david96 skrev:
CaToXXo skrev:Hur märker du att kopplingen börjar ge sig? Och ja det är mjuka fjädrar då.
Jo jag vet vad som händer när kopplingen slirar, frågade bara så inte ts mena nån helt annak sak
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

CaToXXo skrev:
david96 skrev:
Jo jag vet vad som händer när kopplingen slirar, frågade bara så inte ts mena nån helt annak sak
Okaj! tack för svaret! :) Jag märker det då jag ligger på höga varv å sedan växlar, då går den inte ner i varv, den stannar ett tag på dem höga varven och sedan går den i varv. Så går den bra på ganska låga varv, men sedan när jag axxar då beter den sig lite skumt när jag kommer upp i dem höga varven! :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

kr002 skrev:
CaToXXo skrev:
david96 skrev: den kanske börjar slira på högavarvtal?
Okaj! tack för svaret! :) Jag märker det då jag ligger på höga varv å sedan växlar, då går den inte ner i varv, den stannar ett tag på dem höga varven och sedan går den i varv. Så går den bra på ganska låga varv, men sedan när jag axxar då beter den sig lite skumt när jag kommer upp i dem höga varven! :)
Det har väl ändå inte med kopplingen att göra...

Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

CaToXXo skrev:
kr002 skrev:
CaToXXo skrev: Jo jag vet vad som händer när kopplingen slirar, frågade bara så inte ts mena nån helt annak sak
Det har väl ändå inte med kopplingen att göra...
Jag trodde lammeller å kopplingsfjädrar har med kopplingen å göra? :o Var kan det vara som orsaker det problemet annars? :D
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

kopplingen kopplar bara ut motorn

så om den varver ner segt har helt andra symptomer
och kopplingsfjädrarana / lammlerna byter du när kopplingen slirar

märks enklast att köra på ettan och rulla lätt och FULL gas ... motorn går upp i varv men du kommer inte framåt

eller högsta vxl och full gas med samma reaktion
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

willemedDERBIN skrev:kopplingen kopplar bara ut motorn

så om den varver ner segt har helt andra symptomer
och kopplingsfjädrarana / lammlerna byter du när kopplingen slirar

märks enklast att köra på ettan och rulla lätt och FULL gas ... motorn går upp i varv men du kommer inte framåt

eller högsta vxl och full gas med samma reaktion
Får ta å testa det!

"Svar: Hur vet man om en Koppling slirar?

Ett vanligt symptom när kopplingen slirar är att den varvar upp precis efter du växlat och återgår sedan till "normalt" varvtal."

Detta såg jag på ett forum, stämmer inte detta då?

För detta är vad som händer med min moppe!
Skriv svar