Senda- 05 blöddrar vid höga varv.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Senda- 05 blöddrar vid höga varv.

Inlägg av ateland »

Tja som rubriken lyser så har jag lite problem med min Derbi Senda extrem- 05.

när jag ska starta mopeden kall så går det vanligt vis på första eller andra kicken. i början vill motorn inte svara på gaspådrag och går vanligtvis upp till ungefär 6-7 tusen varv för att sedan gå ner till 3-4 igen och så håller den på tills dess att den blivit lite varm, då går den över till att gå bra i ca, 5 minuter för att sedan börja blöddra som fan rent utsagt.

då går mopeden ej att gasa mer än ca 2/5 dels gas för att den annars börjar blöddra och blir sur.

jag kan lägga till att jag kollat tändstiftet efter en långkörning och det var då brunt och fint.

det som är gjort med den är igensvetsad blindtarm och drevning så det är ej extrem trimm eller något sådant.

/emil väldigt tacksamm för svar på vad detta kan vara för fel :)
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

:O

Inlägg av ateland »

var det en väldigt svår fråga eller e de ingen som orkar hjälpa en nybörjare? vet att det är dubbelpost och allt de där men det är tråkigt och inte ha moped -.- sen så tycker jag det vore trevligt om alla kunde samarbeta lite för att nå bättre slutresultat :)
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

dubbelpost + att du endast får bumpa tråden efter 7dagar.. Chilla lite, alla har inte tid att svara på precis allt ;)

"Bööar" den eller "Blöddrar" den?

Du tar väl av ckoken?

Annars kan det hända att du har för stort munstycke, gjorde du nåt speciellt innan detta hände eller kom det plötsligt?
Rakie
Elmoped

Inlägg av Rakie »

Öppna upp förgasaren och kolla så att sitter som det ska till att börja med :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Choka när den är kall så går den inte upp i varv, stäng av choken när den är varm så blöddrar den inte.

------

Gör rent luftfiltret och förgasare tilll att börja med
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
DerbiAkzoe
Elmoped

Inlägg av DerbiAkzoe »

Checka munstycket ska vara något högre än 69 som är orginal på din, kan du kolla på tändstiftet sen. Annars vet ej :D
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

hmm

Inlägg av ateland »

moped blöddrar i första hand och dör om man gasar mer än 2/5 delar när den är varm :/
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Gör rent fögg + luftfilter.

Sedan kolla vad det sitter för munstycke i, dra luftpluggen eller byt till mindre munstycke. Eftersom den antagligen får för mycket bensin så kan du testa med mer luft, ta bort skorstenen eller testa skruva ut luftskruven. Annars byt till mindre munstycke som antagligen är ditt problem.

Blöddrar den på höga varv eller låga varv, du har nämligen velat fram och tillbaka lite känner jag.

Vad har du för setup?
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

den blöddrar vid 6-9 tusen varv och då går den skit :/
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ET.sm »

ateland skrev:den blöddrar vid 6-9 tusen varv och då går den skit :/

Har du kollat att du har fått otroligt bra svar på dina frågor?:) för känns som du bara ignorerar dem?:)
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

de kan så kännas men mopeden har för inte så längesedan varit inne på Derbi verkstad där dem ställde in förgasare :/
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

dem sätter bara i ett musntycke... gör som roxen sa
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Roxxen96 skrev:Gör rent fögg + luftfilter.

Sedan kolla vad det sitter för munstycke i, dra luftpluggen eller byt till mindre munstycke. Eftersom den antagligen får för mycket bensin så kan du testa med mer luft, ta bort skorstenen eller testa skruva ut luftskruven. Annars byt till mindre munstycke som antagligen är ditt problem.

Blöddrar den på höga varv eller låga varv, du har nämligen velat fram och tillbaka lite känner jag.

Vad har du för setup?
okej jag har orginal setup förutom att "blind" röret är igenpluggat och så har jag 13/53 drevning. men ska testa och rengöra :) dock så undrar jag om du menar att luftpluggen är den under sadeln som sitter direkt på luftburken? isåfall så e den redan av.
Skriv svar