Cpi Oliver city trimm

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Jontaan
Elmoped

Cpi Oliver city trimm

Inlägg av Jontaan »

Tjena!
Jag har en cpi oliver city -11 som jag ska trimma lite :D Jag undrar vad jag ska ha för vikter och munstycke (Mitt original munstycke har storlek 46) om jag har denna setup:
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica)
Stage6 - Kopplingsfjädrar (Hård) (Röd - Hård)
Naraku - CDI (ostrypt)
Jontaan
Elmoped

Re: Cpi Oliver city trimm

Inlägg av Jontaan »

Jontaan skrev:Tjena!
Jag har en cpi oliver city -11 som jag ska trimma lite :D Jag undrar vad jag ska ha för vikter och munstycke (Mitt original munstycke har storlek 46) om jag har denna setup:
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica)
Stage6 - Kopplingsfjädrar (Hård) (Röd - Hård)
Naraku - CDI (ostrypt)
Vissa säger att 3,5g vikter är bra, är det bra för en cpi? :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

låter lite lätt ta typ 1-0.5 gr mindre än vad du har nu :)
är inte den bästa på B*gpulkamen köp ett sät vikter och testa fram :)
gå upptyp 10-20storlekar störreimunstycke :)
senistället för citera ditt eget inlägg sådeblir enbump såfinnsden en ändraknapp du kan trycka på och ändra,såslipper ett modd bli lite sur på dig^^
Senast redigerad av david96 den 7 maj 2012, 08:27, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

david96 skrev:låterlitelätt tatyp 1-0.5 gr mindeän vadduhar nu :)
ärinte denbästapå B*gpulkamen köpett sät vikterochtestafram :)
gå upptyp 10-20storlekar störreimunstycke :)
Ok då vet jag! :)
Berr-a
Elmoped

Inlägg av Berr-a »

på min cpi oliver city hade jag rör och andra vikter (cpi's orginal CDI är ostrypt) och annat munstycke och den gick jäkligt bra!
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

hmm, testa 4,5g vikter och ett 52-54 munstycke. Om den inte rör sig framåt som den ska då, gå ner till medium kopplingsfjäder
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Berr-a skrev:på min cpi oliver city hade jag rör och andra vikter (cpi's orginal CDI är ostrypt) och annat munstycke och den gick jäkligt bra!
Jag har ett Stage 6 pro replica på nu med 52 munstycke, Det går långsamt upp till 15-20km/h sen drar den upp till 45, sen går den inte nå snabbare, även om jag kör i nedförsbacke :P Jag har sett att man ska byta Kopplingsfjädrar om den börjar dra vid 15-20km/h och om den stannar vid 45km/h så ska jag köpa en ny cdi-box. Stämmer det? :)
(jag har en 30-moppe)
Senast redigerad av Jontaan den 7 maj 2012, 11:38, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Ja elr dra v-ringen beror på vad du har.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Är det någon stor skillnad på dem här två cdi-boxarna? :)
http://twostroke.se/product.asp?product=17476
http://twostroke.se/product.asp?product=24190
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Berr-a skrev:på min cpi oliver city hade jag rör och andra vikter (cpi's orginal CDI är ostrypt) och annat munstycke och den gick jäkligt bra!
Cdin är strypt!

lägg i ett 80munstycke och pröva tippar 75är rätt till din setup och sedan 4g vikter blir bra :)

moppen drar iväg skit pga för mjuk tryckfjäder!
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Victorh skrev:
Cdin är strypt!

lägg i ett 80munstycke och pröva tippar 75är rätt till din setup och sedan 4g vikter blir bra :)

Okej! Men gör det någon skillnad på effekten elr så om jag köper:
http://twostroke.se/product.asp?product=17476 elr
http://twostroke.se/product.asp?product=24190 ?:)
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Hur vet jag vad jag ska har för mm på mina variatorvikter? :)
hade tänkt köpa dem här:
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223
Men vet inte om det är rätt mm...
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Victorh skrev:
Cdin är strypt!

Victorh, Berr-a syftade på en eu moppe som har ostrypt CDI. 80 munstycke e ju nästan dubbelt så stort jämnfört med originalet? 4,5g vikter ska de va.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Någon som vet vad jag ska ha för mm på variatorvikterna? :) Jag har original variatorn. Är det 15x12mm?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Piitus96 skrev:
Victorh skrev:
Cdin är strypt!

Victorh, Berr-a syftade på en eu moppe som har ostrypt CDI. 80 munstycke e ju nästan dubbelt så stort jämnfört med originalet? 4,5g vikter ska de va.
Nu sa du emot fel person! 2 keewayn med cpi motorer så kan detta har prövat 60-90 munstycken 3-6g vikter strypt och ostrypt cdi 70cc och 50cc så har kunnande i skilnader med denna motor!

org vikter är 15x12 köp 4g och munstycke sats på 60-80 med 6mm gänga
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Victorh skrev:
NEJ. Det är pga för mjuka kopplingsfjädrar, Jontaan testa själv med medium fjädrar eller hårda så ska du se att jag har rätt.

Vill inte skapa en onödig disskussion här med dig nu Victorh, men jag är stensäker i detta läget, tryckfjäder behöver man inte rör med det han kör med. Men det kopplingsfjädrarna MÅSTE man röra, annars så slirar den upp till 15-20, exakt vad mitt problem var, och efter någon månad min dumme jävel, så testade jag hårdare och problemet var löst. Så i med hårda fjädrar annars så får du låta det vara som det är. Och varför den bara går 45 kan bero på att variatorringen sitter i? Det är jag inte helt säker på dock.
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Jag köpte hårda kopplingsfjärdrar, munstycke sats med storlekarna: 60-82 och en ostrypt cdi-box :) jag tror att jag får sakerna på onsdag så får se hur den går då! :) tack för hjälpen alla!
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Ikväll har jag stått i flera timmar och försökt få upp en skruv i variatorkåpan.... Jag ska byta kopplingsfjädrar, det är den skruven som man ser direkt man har öppnat variatorkåpan. Jag har kollat på flera och för de är det bara att hålla i bromsen och skruva så går den upp.... Jag har spänt åt bromsen riktigt hårt och försökt men det går inte :( Skulle vara tacksam om någon skulle kunna ge tips hur jag ska göra, men jag vill inte slösa nå pengar på att köpa verktyg..
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Går det att spänna fast däcket på ngt sätt?:)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Roxxen96 skrev:
Victorh skrev:
NEJ. Det är pga för mjuka kopplingsfjädrar, Jontaan testa själv med medium fjädrar eller hårda så ska du se att jag har rätt.

Vill inte skapa en onödig disskussion här med dig nu Victorh, men jag är stensäker i detta läget, tryckfjäder behöver man inte rör med det han kör med. Men det kopplingsfjädrarna MÅSTE man röra, annars så slirar den upp till 15-20, exakt vad mitt problem var, och efter någon månad min dumme jävel, så testade jag hårdare och problemet var löst. Så i med hårda fjädrar annars så får du låta det vara som det är. Och varför den bara går 45 kan bero på att variatorringen sitter i? Det är jag inte helt säker på dock.
Han skrev han hade hårda kopplingsfjädrar men han menade beställa!

Men ja du skall köpa tryckfjäder också för det är den som gör det på Cpi och Keeway Roxxen du skulle börja gapflabba om du såg orginal tryckfjädern för den är så kort och klen....
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Ja men jag får inte upp den så jag kan byta kopplingsfjädrarna.... hur gör jag?
Berr-a
Elmoped

Inlägg av Berr-a »

Jontaan skrev:
Jag har ett Stage 6 pro replica på nu med 52 munstycke, Det går långsamt upp till 15-20km/h sen drar den upp till 45, sen går den inte nå snabbare, även om jag kör i nedförsbacke :P Jag har sett att man ska byta Kopplingsfjädrar om den börjar dra vid 15-20km/h och om den stannar vid 45km/h så ska jag köpa en ny cdi-box. Stämmer det? :)
(jag har en 30-moppe)
lite sent ute, men ajg körde med orginal cdi då den är ostrypt, stage 6 pro replica rör, lättare vikter och annat munstycke hade strl 62, och min gick runt 70-80 men hade även som du att fösta sekunderna gå den slött och blöddrigt sen sticker den iväg
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Victorh skrev:
Roxxen96 skrev:
Victorh skrev: moppen drar iväg skit pga för mjuk tryckfjäder!

Men ja du skall köpa tryckfjäder också för det är den som gör det på Cpi och Keeway Roxxen du skulle börja gapflabba om du såg orginal tryckfjädern för den är så kort och klen....
Tryckfjädern på en CPI är inte liten o klen? Berr-a hade en sådan, och den var precis lika normal som på en aerox. o säg nt CPI motor, det är en Minarelli kopia 8)

Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Jag har denna setup nu:
Stage 6 pro replica
Hårda Kopplingsfjädrar
Ostryp Cdi-box
(det verkar som att jag inte har ngn v-ring så jag har inte tagit bort nån ring i variatorn)
Jag har nu storlek 48 på munstycket men ska byta till 52, (har 46 orginal)
Men när jag startar moppen första gången när det är kall drar den riktigt bra till 45, men sen när jag har kört max fart en gång går den inte snabbt upp till 45. Den drar iaf vid 25km/h hela tiden, men vad är det som gör att den har bra axx vid början när jag just har startat den? Kan det vara att den får extra mkt bensin i början? Men Jag skulle vilja ha det axx som jag har när den är kall hela tiden! :)
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Jontaan skrev:Jag har denna setup nu:
Stage 6 pro replica
Hårda Kopplingsfjädrar
Ostryp Cdi-box
(det verkar som att jag inte har ngn v-ring så jag har inte tagit bort nån ring i variatorn)
Men när jag startar moppen första gången när det är kall drar den riktigt bra till 45, men sen när jag har kört max fart en gång går den inte snabbt upp till 45. Den drar iaf vid 25km/h hela tiden, men vad är det som gör att den har bra axx vid början när jag just har startat den? Kan det vara att den får extra mkt bensin i början? Men Jag skulle vilja ha det axx som jag har när den är kall hela tiden! :)
byt upp i munstycke. vet inte hur mycket prova dig framm....
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

gandih500 skrev:
Stage 6 pro replica
Hårda Kopplingsfjädrar
Ostryp Cdi-box
Ja okej :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Jontaan skrev:
gandih500 skrev:
Stage 6 pro replica
Hårda Kopplingsfjädrar
Ostryp Cdi-box
Ja okej :)
Det är automatchoken som gör att den går bra kall, så det enda tipset jag kan ge dig är att fixa en manuellchoke

Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Jaa okej men den kommer ju att att dra ganska mycket mer bensin elr? Jag får se vad jag ska göra när jag har bytt munstycke till 52 :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Piitus96 skrev:
Victorh skrev:
Roxxen96 skrev: NEJ. Det är pga för mjuka kopplingsfjädrar, Jontaan testa själv med medium fjädrar eller hårda så ska du se att jag har rätt.

Tryckfjädern på en CPI är inte liten o klen? Berr-a hade en sådan, och den var precis lika normal som på en aerox. o säg nt CPI motor, det är en Minarelli kopia 8)
Jag tror jag kan detta då jag har 2 cpi motorer...
Tryckfjädern orginal är hälften av en aerox tryckfjäder men den är hårdare och den suger! Senså cdin är strypt och din cpi har inte gått över 70-.- orginal variatorn är strypt att max gå 70 så din gick kanske 65ärliga...

Har med min setup allt bytt utom cdi toppat 68 i gps och på cdin står det cpi. Har talat med importören av cpi och keeway till finland han sa att det var bra om man kommer upp 65 och cdin stryper lite under 10k varv.

Skall du börja påstå något eget nu? Talar efter erfarenhet inte efter internet....
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Victorh skrev:
Piitus96 skrev:
Victorh skrev: Han skrev han hade hårda kopplingsfjädrar men han menade beställa!

Jag tror jag kan detta då jag har 2 cpi motorer...
Tryckfjädern orginal är hälften av en aerox tryckfjäder men den är hårdare och den suger! Senså cdin är strypt och din cpi har inte gått över 70-.- orginal variatorn är strypt att max gå 70 så din gick kanske 65ärliga...

Har med min setup allt bytt utom cdi toppat 68 i gps och på cdin står det cpi. Har talat med importören av cpi och keeway till finland han sa att det var bra om man kommer upp 65 och cdin stryper lite under 10k varv.

Skall du börja påstå något eget nu? Talar efter erfarenhet inte efter internet....
Är det värt att lägga ut pengar på en ny variator? :) Har kollat på denna:
http://twostroke.se/product.asp?product=24542 Jag får ju med en tryckfjäder då :) Men jag har kollat på min tryckfjäder, den är ca 7cm lång är det normalt? elr ska den vara mkt längre?:) Den verkade också vara ganska mjuk
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Variator är lätt värt om du skall ha mera fart och acc gjorde stor skillnad för mig och där får du med tryckfjäder så köp den du bara ;) Sedan hårdare kopplingsfjädrar går den som en drömm :D

Bild

Där är org tryckfjäder mot malossis gula!
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Victorh skrev:Variator är lätt värt om du skall ha mera fart och acc gjorde stor skillnad för mig och där får du med tryckfjäder så köp den du bara ;) Sedan hårdare kopplingsfjädrar går den som en drömm :D

Bild

Där är org tryckfjäder mot malossis gula!
Ok jag ska nog beställa variatorn men ska jag ta den tryckfjädern som förljer med variatorn eller ska jag köpa typ en malossi fjäder?, och vad ska jag ha för hårdhet? :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Nu kan jag inte säga säkert dethär med tryckfjädrar men hårdehet 10-20% men den som kommer med variatorn borde vara rätt den är ju gjord för den variatorn så kör med den! :)
Jontaan
Elmoped

Inlägg av Jontaan »

Victorh skrev:Nu kan jag inte säga säkert dethär med tryckfjädrar men hårdehet 10-20% men den som kommer med variatorn borde vara rätt den är ju gjord för den variatorn så kör med den! :)
Bra! :)
Användarens profilbild
Mormelol
Elmoped

Inlägg av Mormelol »

Jag har också en cpi oliver city, och min settup är
4,2 vikter
90 munstycke
Dragen v-ring
Technigas rör dragen plugg
Öppet luftfiltrr
Boostbottle
Ostrypt cdi

Är lite besviken på allt det trimmet och så lite effekt :/ men ska också beställa tryck + kopplins fjädrar :) tack för hjälpen ;)
Skriv svar