Trimnings funderingar..

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Folke33
Elmoped

Trimnings funderingar..

Inlägg av Folke33 »

Hej !
Tänkte först presentera mig då det är mitt första inlägg. Snart 40 år gammal o har köpt moppe igen ! :oops:. Har åkt mc sen 16-års åldern o har just nu en Ktm Superduke -06. Jobbar nattskift som nc-operatör med stora möjligheter att göra "hemarbete" på jobbet , typ plana toppar o svarva allt möjligt :wink: .

För nån vecka sen , blev jag o en kompis "gubbsjuka" o fick för oss vi skulle bli nostalgiska o köra land o rike kring med moppe. Sagt o gjort.... Det blev en TGB Akros Tec -04 för min del o en Peugeot Jetfight -05 för honom.
Blindtarmar är igensvetsade o variatorringar dragna. Tyvärr....så går hans moppe 2-3 km fortare än min !!! :evil: ... Alltså...Jag behöver er hjälp !

Jag har detta idag :

TGB Akros Tec -04
============
Original cylinder
Original förgasare (har ej kollat storlek på originalmunstycke)
V-ring dragen
Original avgassystem med svetsad blindtarm
Original luftburk.

O såhär har jag tänkt :

Mest hastighet för minst pengar ! :wink:

Nu till frågorna.....

1. Vilket effektsystem bör jag välja om jag vill ha ett ok föhållande mellan toppfart o acc ? Moppen ska användas mest som transportmedel o inte som bushoj. Har läst att LeoVince ZX är ett lågvarvigt rör....frågan är HUR lågvarvigt ? Köra bakhjul gör jag på mc'n...har inget behov av det med moppen. O skulle ni rekommendera ett annat system , så länka gärna till var man kan hitta det. Har märkt att just TGB Akros inte direkt är överrepresenterade hos trimshoparna.... LeoVince TT-röret är oxå lågvarvigt , men läste att det skiljer ca 500 rpm till TT-rörets fördel där. Hur mkt gör dessa 500 rpm i km/h ?

2. Ska ha kvar original luftburk o filter , men tänkt öppna upp burken lite till för ett bättre flöde. Blir ungefär dubbla inloppsytan mot original. Hur mkt behöver man (ca) gå upp i munstycke tillsammans med det avgassystemet ni föreslår ovan ?

3. Variatorrullar..... Tycker 4-5 g (som föreslås till ZX-systemet överallt)verkar vara ganska lätta , då mina tydligen är på 8,5 g original ? Eller är de flesta setuper som föreslås till för stunting utan krav på behaglig hög marschfart ?

4. Kopplingsfjädrar o tryckfjäder... Är det ngt jag behöver tänka på för detta lilla skittrimmet ?.....

5. Malossi Multivar ....????? Vari ligger den stora meningen med att köpa en sån ? Läste nånstans att med en sån , så klättrar remmen HELA vägen ut , vilket den tydligen inte gör på en originalvariator även om ringen är väck ??... Om det är så , så borde det ju gå att ordna på originalvariatorn oxå.... Bara svarva av ngn millimeter på den o på distansen ? Eller tänker jag galet nu ?

6. Idag gör moppen ca 60-65 km/h i gps-kollad fart. O den är stark....Skiljer bara ca 5-6 km/h mellan upp o nerförsbackar. Vad kan man räkna med för hastighet efter ovanstående operation som är bra inställd ?

Ser framemot att vakna framåt em idag o se att det är fullt med seriösa o genomtänkta svar här :wink:
J.R.P.
Användarens profilbild
Marwoh
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Marwoh »

Leovince zx är ett bra och prisvärt rör som enligt min erfarenhet är mäst bottendrag i på hela marknaden.sen variatorn behöver du inte byta om du inte te x ska byta upp till 70 cc.

Hastigheten kan man inte säga såhär på rak arm men jag skulle tippa på en 75 km/h i bästa fall.

mvh
Stuntriding is not a sport, it's a lifestyle.

R.I.P DooD
En legend lever vidare.
skosnore
Elmoped

Inlägg av skosnore »

munstycke är ca 72 lagom om du fixar luftburken då tror jag att den skulle gå några km/h mer utan att byta rör
Folke33
Elmoped

Inlägg av Folke33 »

Röret ska bytas... Det märks i motorgången att den inte andas riktigt.
Luftburken verkar inte spela så stor roll , så den struntar vi i att laborera med :) .

Munstycke 72.... Vad är original ?

Fjädrar o rullar...följer det alltid med ett ZX ? Har bara hittat EN nätbutik som säljer till TGB Akros... : http://mopshop.de/shop/index.php?cat0=1 ... da0db75cdb Det står ingenting där om att det följer fjädrar o rullar....

Om ngn känner för det , får ni gärna förklara varför en Multivar skulle ge ett jämnare drag ? Har nog inte riktigt kopplat varför en sån variator skulle bete sig annorlunda mot en korrekt inställd originalvariator..... :roll:
J.R.P.
skosnore
Elmoped

Inlägg av skosnore »

ta bort luftburken och sen ful gas och kolla om den går dåligt då om den gör det så får den för lite luft och sedan måste du byta munstycke med

och det är bara att byta rör och se hur den går vickter och sådant tar du efteråt och det följer inte med något till röret
lycka till 8)
Låst