Tänkte först presentera mig då det är mitt första inlägg. Snart 40 år gammal o har köpt moppe igen !

För nån vecka sen , blev jag o en kompis "gubbsjuka" o fick för oss vi skulle bli nostalgiska o köra land o rike kring med moppe. Sagt o gjort.... Det blev en TGB Akros Tec -04 för min del o en Peugeot Jetfight -05 för honom.
Blindtarmar är igensvetsade o variatorringar dragna. Tyvärr....så går hans moppe 2-3 km fortare än min !!!

Jag har detta idag :
TGB Akros Tec -04
============
Original cylinder
Original förgasare (har ej kollat storlek på originalmunstycke)
V-ring dragen
Original avgassystem med svetsad blindtarm
Original luftburk.
O såhär har jag tänkt :
Mest hastighet för minst pengar !

Nu till frågorna.....
1. Vilket effektsystem bör jag välja om jag vill ha ett ok föhållande mellan toppfart o acc ? Moppen ska användas mest som transportmedel o inte som bushoj. Har läst att LeoVince ZX är ett lågvarvigt rör....frågan är HUR lågvarvigt ? Köra bakhjul gör jag på mc'n...har inget behov av det med moppen. O skulle ni rekommendera ett annat system , så länka gärna till var man kan hitta det. Har märkt att just TGB Akros inte direkt är överrepresenterade hos trimshoparna.... LeoVince TT-röret är oxå lågvarvigt , men läste att det skiljer ca 500 rpm till TT-rörets fördel där. Hur mkt gör dessa 500 rpm i km/h ?
2. Ska ha kvar original luftburk o filter , men tänkt öppna upp burken lite till för ett bättre flöde. Blir ungefär dubbla inloppsytan mot original. Hur mkt behöver man (ca) gå upp i munstycke tillsammans med det avgassystemet ni föreslår ovan ?
3. Variatorrullar..... Tycker 4-5 g (som föreslås till ZX-systemet överallt)verkar vara ganska lätta , då mina tydligen är på 8,5 g original ? Eller är de flesta setuper som föreslås till för stunting utan krav på behaglig hög marschfart ?
4. Kopplingsfjädrar o tryckfjäder... Är det ngt jag behöver tänka på för detta lilla skittrimmet ?.....
5. Malossi Multivar ....????? Vari ligger den stora meningen med att köpa en sån ? Läste nånstans att med en sån , så klättrar remmen HELA vägen ut , vilket den tydligen inte gör på en originalvariator även om ringen är väck ??... Om det är så , så borde det ju gå att ordna på originalvariatorn oxå.... Bara svarva av ngn millimeter på den o på distansen ? Eller tänker jag galet nu ?
6. Idag gör moppen ca 60-65 km/h i gps-kollad fart. O den är stark....Skiljer bara ca 5-6 km/h mellan upp o nerförsbackar. Vad kan man räkna med för hastighet efter ovanstående operation som är bra inställd ?
Ser framemot att vakna framåt em idag o se att det är fullt med seriösa o genomtänkta svar här