Tja!
Är i full gång med att ställa in min nytrimmade aerox. Men den har värmenypt 2 gånger redan. Min bror skulle ta en lite längre runda för o se hur den gick, men så nöp den efter ca 5-10 min. Och då hade det läckt kylarvatten. Men idag hände samma sak utan att det verkade vara något fel någonstans. Båda gångerna så har den startat och gått efter ca 15 minuters svalkande, men jag är orolig att samma sak ska hända igen.
Det är min bror som meckat med den o han kan en hel del, men själv tycker jag att han gasade kanske lite väl mycket under testkörning med så ny cylinder.
Värmenyp är i de flesta fall orsakat av för litet munstycke som din bror borde veta.
Vattensystemet läckte antagligen för att det blev för varm, expanderade och den "svagaste länken gick" på grund ut av trycket. Förstår du vad jag menar?
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"
Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
Roxxen96 skrev:Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
Ja vi smörjde in, men inte så värst mycket, men de kommer väl olja dit iallafall när man startar den?
Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
När vi endå är inne på topicen.
Varför kan man inte anstränga en cylinder som är ny?
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"
Roxxen96 skrev:Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
Ja vi smörjde in, men inte så värst mycket, men de kommer väl olja dit iallafall när man startar den?
Jadå det gör det men det är ändå viktigt att smörja in vid montering, men då du säger att den gått i flera minuter innan den nöp så beror det inte på det.
Sen kan man inte "pressa" en ny cylinder för hårt förutsatt att den är varmkörd så det är inte problemet.
Kika över bestyckningen, antagligen så går den alldeles för snålt. Är ni osäkra på hur man gör så sätt i ett för stort munstycke så den "4-taktar" och minska sen tills den går rent.
Jadå det gör det men det är ändå viktigt att smörja in vid montering, men då du säger att den gått i flera minuter innan den nöp så beror det inte på det.
Sen kan man inte "pressa" en ny cylinder för hårt förutsatt att den är varmkörd så det är inte problemet.
Kika över bestyckningen, antagligen så går den alldeles för snålt. Är ni osäkra på hur man gör så sätt i ett för stort munstycke så den "4-taktar" och minska sen tills den går rent.
Har 110 munstycke i nu, o de är största jag har. Så Isåfall får jag köpa nya
Kan man inte ändra nålen?
MreliasN skrev:
Har 110 munstycke i nu, o de är största jag har. Så Isåfall får jag köpa nya
Kan man inte ändra nålen?
Munstycken kostar inte mycket jämfört mot vad en skuren cylinder gör
Njae nålen styr bara bränslet på 3/4 gas så det hjälper nog inte mycket i detta fallet. Men när du skaffat större munstycken så sätt även nålen så högt upp det går för att undvika fler värmenyp. Sen får du ev. flytta ner den för att få motorn att gå rent.
Men som sagt, hellre att den går alldeles för fett i början så man undviker skador. Bara att gå neråt i bestyckning sen tills den går rent.