aerox har nypt 2 gånger!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
MreliasN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 254
Blev medlem: 13 november 2011, 12:35

aerox har nypt 2 gånger!

Inlägg av MreliasN »

Tja!
Är i full gång med att ställa in min nytrimmade aerox. Men den har värmenypt 2 gånger redan. Min bror skulle ta en lite längre runda för o se hur den gick, men så nöp den efter ca 5-10 min. Och då hade det läckt kylarvatten. Men idag hände samma sak utan att det verkade vara något fel någonstans. Båda gångerna så har den startat och gått efter ca 15 minuters svalkande, men jag är orolig att samma sak ska hända igen.
Det är min bror som meckat med den o han kan en hel del, men själv tycker jag att han gasade kanske lite väl mycket under testkörning med så ny cylinder.

Vad kan felet vara?
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

Värmenyp är i de flesta fall orsakat av för litet munstycke som din bror borde veta.
Vattensystemet läckte antagligen för att det blev för varm, expanderade och den "svagaste länken gick" på grund ut av trycket. Förstår du vad jag menar?
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
MreliasN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 254
Blev medlem: 13 november 2011, 12:35

Inlägg av MreliasN »

Roxxen96 skrev:Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
Ja vi smörjde in, men inte så värst mycket, men de kommer väl olja dit iallafall när man startar den?
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
När vi endå är inne på topicen.
Varför kan man inte anstränga en cylinder som är ny?
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

MreliasN skrev:
Roxxen96 skrev:Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
Ja vi smörjde in, men inte så värst mycket, men de kommer väl olja dit iallafall när man startar den?
Jadå det gör det men det är ändå viktigt att smörja in vid montering, men då du säger att den gått i flera minuter innan den nöp så beror det inte på det.

Sen kan man inte "pressa" en ny cylinder för hårt förutsatt att den är varmkörd så det är inte problemet.

Kika över bestyckningen, antagligen så går den alldeles för snålt. Är ni osäkra på hur man gör så sätt i ett för stort munstycke så den "4-taktar" och minska sen tills den går rent.
MreliasN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 254
Blev medlem: 13 november 2011, 12:35

Inlägg av MreliasN »

Perra.S skrev:
MreliasN skrev:
Roxxen96 skrev:Antagligen så pressade han nya cylindern för hårt i början. Sen så hoppas jag att ni smörje in kolv + loppet med 2-takts olja? Annars är det inte konstigt att den nypt. Sen är det inte heller konstigt att den nypt om han kört för hårt med den direkt.
Ja vi smörjde in, men inte så värst mycket, men de kommer väl olja dit iallafall när man startar den?
Jadå det gör det men det är ändå viktigt att smörja in vid montering, men då du säger att den gått i flera minuter innan den nöp så beror det inte på det.

Sen kan man inte "pressa" en ny cylinder för hårt förutsatt att den är varmkörd så det är inte problemet.

Kika över bestyckningen, antagligen så går den alldeles för snålt. Är ni osäkra på hur man gör så sätt i ett för stort munstycke så den "4-taktar" och minska sen tills den går rent.
Har 110 munstycke i nu, o de är största jag har. Så Isåfall får jag köpa nya :(
Kan man inte ändra nålen?
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

MreliasN skrev:
Perra.S skrev:
MreliasN skrev: Ja vi smörjde in, men inte så värst mycket, men de kommer väl olja dit iallafall när man startar den?
Jadå det gör det men det är ändå viktigt att smörja in vid montering, men då du säger att den gått i flera minuter innan den nöp så beror det inte på det.

Sen kan man inte "pressa" en ny cylinder för hårt förutsatt att den är varmkörd så det är inte problemet.

Kika över bestyckningen, antagligen så går den alldeles för snålt. Är ni osäkra på hur man gör så sätt i ett för stort munstycke så den "4-taktar" och minska sen tills den går rent.
Har 110 munstycke i nu, o de är största jag har. Så Isåfall får jag köpa nya :(
Kan man inte ändra nålen?
Munstycken kostar inte mycket jämfört mot vad en skuren cylinder gör ;)

Njae nålen styr bara bränslet på 3/4 gas så det hjälper nog inte mycket i detta fallet. Men när du skaffat större munstycken så sätt även nålen så högt upp det går för att undvika fler värmenyp. Sen får du ev. flytta ner den för att få motorn att gå rent.

Men som sagt, hellre att den går alldeles för fett i början så man undviker skador. Bara att gå neråt i bestyckning sen tills den går rent.
MreliasN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 254
Blev medlem: 13 november 2011, 12:35

Inlägg av MreliasN »

ska göra så, 110-148 munstycken är beställt :)
Dyrt det var med polinis!
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
Skriv svar