Sida 1 av 2
Hur få upp den i 100, utan för mycket pengar?
Postat: 2 maj 2012, 16:27
av CaToXXo
Tjena, börjar med min setup!
Derbi Senda Xtreme R 05
Offroad-fälgarna, men ganska så fina däck, mer vägdäck än crossdäck. Inga bromsar ligger på.
13-53 drevning
pwk 24mm, ska ha lite mindre munstycke så ska den gå riktigt fint sen. Har även powerjet.
Polini evolution membran
Airsal 70cc sport, portad 192/128 om jag minns rätt, dvs avstämd för maxeffekt på 10000 varv. Ska köpa ny kolvring har jag tänkt, då den jag har kanske börjar bli lite sliten.
Metrakit Thrower (passar väl bra till cylindern?)
sportluft-filter, spelar det stor roll vilket filter man har egentligen?
tändstift: BR9ES, har iofs något bosch stift med värmegrad 9 nu.
Hemmagjort insug. dock väldigt kort, spelar längden på insuget någon roll?
Jag har en sne sving också, så bakhjulet spårar inte utan det går lite på snedden. Dock rullar det fritt, så ingenting ligger på, och kedjan går rakt. Skulle det hjälpa med en rak sving?
Fick precis upp den i 98km/h uppmätt på gps.
Vad kan jag göra för att få upp den i 100?
Byta till racingstift, hjälper det nåt?
Ska ha ett liite mindre huvudmunstycke i förgasaren, den orkar inte varva så mycket på ettan nu utan hackar mest.
Har nog lite eftertändning nu, då den är svårstartad och slog gnistor ur röret enligt en kompis. (blev efter jag klyvde motorn och satte ihop den igen)
Det orkar inte riktigt varva ur 6an nu btw, troligen pga för stort munstycke, en liiten nerförsbacke så går det fint.
Så, utan att byta cylinder eller porta om den, byta rör eller såna dyra grejer, hur får jag upp den i 100? Utan medvind och liknande.
Om det ger bättre effekt med annat filter, stift eller liknande kan jag tänka mig att investera i ett sånt.
Har jag glömt något, så fråga gärna!
Jävlar vad långt inlägget blev, hoppas nån orkar läsa

Postat: 2 maj 2012, 16:30
av Axel
Helt enkelt, 14 kuggars fram!
[spoiler]Fan me bitches du kommer få <3[/spoiler]
Postat: 2 maj 2012, 16:36
av anton96
ställ in förgasaren, är ju bara 2 km/h kvar så kanske räcker, annars testa utan filter och ställ in rätt så borde den gå bättre

Postat: 2 maj 2012, 16:40
av potog
derava om bara

Postat: 2 maj 2012, 16:44
av jonssson13
Får man fråga varför du vill ha upp den i 100?

Postat: 2 maj 2012, 16:47
av CaToXXo
Den orkar tyvärr inte en kugg till fram, då den väldigt precis varvar ut 6an nu!
jonssson13 skrev:Får man fråga varför du vill ha upp den i 100?

Nej det får du inte

Postat: 2 maj 2012, 17:12
av Axel
CaToXXo skrev:Den orkar tyvärr inte en kugg till fram, då den väldigt precis varvar ut 6an nu!
jonssson13 skrev:Får man fråga varför du vill ha upp den i 100?

Nej det får du inte

Låter sjukt, min varvade ur 6an med 15/53 och v6 rör ....
Kolla över bestyckningen... den ska orka tyngre.
Postat: 2 maj 2012, 17:40
av david96
Du har samma setup nästan som mig och varvar ut jätte lätt på 6'an med 14-48
Så är den helt rätt inställd? för du ska klara dom dreven lätt.
Postat: 2 maj 2012, 17:47
av CaToXXo
david96 skrev:Du har samma setup nästan som mig och varvar ut jätte lätt på 6'an med 14-48
Så är den helt rätt inställd? för du ska klara dom dreven lätt.
Wtf vad har du för setup då?
Postat: 2 maj 2012, 17:57
av david96
CaToXXo skrev:david96 skrev:Du har samma setup nästan som mig och varvar ut jätte lätt på 6'an med 14-48
Så är den helt rätt inställd? för du ska klara dom dreven lätt.
Wtf vad har du för setup då?
Mk handMade70
Mk trhower
Sen fögg och allt annat
Postat: 2 maj 2012, 18:14
av yamaha2pwn
fixa en rak sving hade jag gjort ;)känns de inte som hela moppen vill svänga eller hur är den sne?
sen skulle jag ställt in förgasaren bättre om den va tjabbig.
sen fixat tändningen om de va fel på den, de lär göra mer på orken om den är fel.(org tändning går bara o sätta på 1 håll?)
om inte de ger högre hastighet så kanske man skulle kikat på begagnade rör, thrower är nog lite lågvarvigt för cylindern.
Postat: 2 maj 2012, 18:21
av CaToXXo
yamaha2pwn skrev:fixa en rak sving hade jag gjort ;)känns de inte som hela moppen vill svänga eller hur är den sne?
sen skulle jag ställt in förgasaren bättre om den va tjabbig.
sen fixat tändningen om de va fel på den, de lär göra mer på orken om den är fel.(org tändning går bara o sätta på 1 håll?)
om inte de ger högre hastighet så kanske man skulle kikat på begagnade rör, thrower är nog lite lågvarvigt för cylindern.
Jag märker ingenting på svingen, förutom att varenda jävel påpekar att hjulet sitter snett.

Jo, förgasaren ska väl fixas...
Tändningen går att justera på Derbi-motorerna, jobbigt då jag inte har såna mätare osv... Jag försökte sätta tillbaka tändningen rätt, men lyckades uppenbarligen inte...
Så ni tror att jag ska ha högvarvigare rör ändå? tex ett gianelli då eller? Viill nog ha överliggande iaf.

Postat: 2 maj 2012, 18:23
av Axel
CaToXXo skrev:yamaha2pwn skrev:fixa en rak sving hade jag gjort ;)känns de inte som hela moppen vill svänga eller hur är den sne?
sen skulle jag ställt in förgasaren bättre om den va tjabbig.
sen fixat tändningen om de va fel på den, de lär göra mer på orken om den är fel.(org tändning går bara o sätta på 1 håll?)
om inte de ger högre hastighet så kanske man skulle kikat på begagnade rör, thrower är nog lite lågvarvigt för cylindern.
Jag märker ingenting på svingen, förutom att varenda jävel påpekar att hjulet sitter snett.

Jo, förgasaren ska väl fixas...
Tändningen går att justera på Derbi-motorerna, jobbigt då jag inte har såna mätare osv... Jag försökte sätta tillbaka tändningen rätt, men lyckades uppenbarligen inte...
Så ni tror att jag ska ha högvarvigare rör ändå? tex ett gianelli då eller? Viill nog ha överliggande iaf.

Sitter märke hur tändningen ska sitta, svårt att få de fel
Nej, det ska fan gå med det här röret. Fixa tändningen och förgasarjusteringarna för den- SKA nå 100. om du kom upp i 98 så..
Så
Fixa tändning o förgasare
möjligen r du uppe i 100 redan där...
annars köp ett 14 elr 15 drev o släng på så är du garanterat uppe i de.

Postat: 2 maj 2012, 18:26
av CaToXXo
AxxxeL skrev:CaToXXo skrev:yamaha2pwn skrev:fixa en rak sving hade jag gjort ;)känns de inte som hela moppen vill svänga eller hur är den sne?
sen skulle jag ställt in förgasaren bättre om den va tjabbig.
sen fixat tändningen om de va fel på den, de lär göra mer på orken om den är fel.(org tändning går bara o sätta på 1 håll?)
om inte de ger högre hastighet så kanske man skulle kikat på begagnade rör, thrower är nog lite lågvarvigt för cylindern.
Jag märker ingenting på svingen, förutom att varenda jävel påpekar att hjulet sitter snett.

Jo, förgasaren ska väl fixas...
Tändningen går att justera på Derbi-motorerna, jobbigt då jag inte har såna mätare osv... Jag försökte sätta tillbaka tändningen rätt, men lyckades uppenbarligen inte...
Så ni tror att jag ska ha högvarvigare rör ändå? tex ett gianelli då eller? Viill nog ha överliggande iaf.

Sitter märke hur tändningen ska sitta, svårt att få de fel
Nej, det ska fan gå med det här röret. Fixa tändningen och förgasarjusteringarna för den- SKA nå 100. om du kom upp i 98 så..
Så
Fixa tändning o förgasare
möjligen r du uppe i 100 redan där...
annars köp ett 14 elr 15 drev o släng på så är du garanterat uppe i de.

Uhu varför såg inte jag hur tändningen skulle sitta då?

Den ska ju sitta exakt på 100dels millimeter eller...?
men ja jag vill ha upp den i 100 med thrower juh
låtsasfarsan sa att den skulle gå bättre med 98-bensin, kan ju va värt att prova iaf... Och jag har inte missat allt tjat om placebo-effekt, så det behöver ni inte tillägga

)
Postat: 2 maj 2012, 18:38
av Axel
Nästan säker på att det var ett jack på tändplattan var den skulle sitta, och ett till märke på blocket... Kommer inte ihåg just nu hur det såg ut men du bör se det! Har inte tillgång till min avdragare så kan inte kolla efter nu heller... men det var rätt tydligt kommer jag ihåg!
Postat: 2 maj 2012, 18:59
av derbiofc
Tanka 98 istället för 95 kan ju vara en väldigt enkel lösning om du har tur? Min topp blev nån km högre med det och jag upplever att moppen blev rappare på lägre varv!

Postat: 2 maj 2012, 19:08
av CaToXXo
AxxxeL skrev:Nästan säker på att det var ett jack på tändplattan var den skulle sitta, och ett till märke på blocket... Kommer inte ihåg just nu hur det såg ut men du bör se det! Har inte tillgång till min avdragare så kan inte kolla efter nu heller... men det var rätt tydligt kommer jag ihåg!
Okej, jag såg inget iaf...
derbiofc skrev:Tanka 98 istället för 95 kan ju vara en väldigt enkel lösning om du har tur? Min topp blev nån km högre med det och jag upplever att moppen blev rappare på lägre varv!

Ska testas iaf

Postat: 2 maj 2012, 19:27
av StylizhRazer
det som är lättast fast tar lite tid är att du går ner lite i vikt om du inte redan väger 50-60kg eller nått tandpetar liknande annars kan du leka med dreven
Postat: 2 maj 2012, 19:28
av CaToXXo
StylizhRazer skrev:det som är lättast fast tar lite tid är att du går ner lite i vikt om du inte redan väger 50-60kg eller nått tandpetar liknande annars kan du leka med dreven
Haha jag blir redan kallad för smal av mina kompisar, så jag skippar nog det

och det med dreven kan du läsa ovan
Postat: 2 maj 2012, 19:31
av StylizhRazer
gör dig liten och luta dig framåt då?
Postat: 2 maj 2012, 19:36
av CaToXXo
StylizhRazer skrev:gör dig liten och luta dig framåt då?
ligger redan över styret.
Re: Hur få upp den i 100, utan för mycket pengar?
Postat: 2 maj 2012, 19:38
av p4ck
[spoiler]
CaToXXo skrev:Tjena, börjar med min setup!
Derbi Senda Xtreme R 05
Offroad-fälgarna, men ganska så fina däck, mer vägdäck än crossdäck. Inga bromsar ligger på.
13-53 drevning
pwk 24mm, ska ha lite mindre munstycke så ska den gå riktigt fint sen. Har även powerjet.
Polini evolution membran
Airsal 70cc sport, portad 192/128 om jag minns rätt, dvs avstämd för maxeffekt på 10000 varv. Ska köpa ny kolvring har jag tänkt, då den jag har kanske börjar bli lite sliten.
Metrakit Thrower (passar väl bra till cylindern?)
sportluft-filter, spelar det stor roll vilket filter man har egentligen?
tändstift: BR9ES, har iofs något bosch stift med värmegrad 9 nu.
Hemmagjort insug. dock väldigt kort, spelar längden på insuget någon roll?
Jag har en sne sving också, så bakhjulet spårar inte utan det går lite på snedden. Dock rullar det fritt, så ingenting ligger på, och kedjan går rakt. Skulle det hjälpa med en rak sving?
Fick precis upp den i 98km/h uppmätt på gps.
Vad kan jag göra för att få upp den i 100?
Byta till racingstift, hjälper det nåt?
Ska ha ett liite mindre huvudmunstycke i förgasaren, den orkar inte varva så mycket på ettan nu utan hackar mest.
Har nog lite eftertändning nu, då den är svårstartad och slog gnistor ur röret enligt en kompis. (blev efter jag klyvde motorn och satte ihop den igen)
Det orkar inte riktigt varva ur 6an nu btw, troligen pga för stort munstycke, en liiten nerförsbacke så går det fint.
Så, utan att byta cylinder eller porta om den, byta rör eller såna dyra grejer, hur får jag upp den i 100? Utan medvind och liknande.
Om det ger bättre effekt med annat filter, stift eller liknande kan jag tänka mig att investera i ett sånt.
Har jag glömt något, så fråga gärna!
Jävlar vad långt inlägget blev, hoppas nån orkar läsa

[/spoiler]
Dreva och ställ in förgasarn rätt.

Postat: 2 maj 2012, 20:02
av DiNozzan
Ställ in förgasare/ tändning rätt. Tanka med 98 gärna om du får tag i oktan hörhöjande grejer så du kan göra en racing blandning

Ha lite mindre olja än vanligt eller exakt 2 %. Så kommer den gå som en dröm

Men om hjulet sitter så snett kan du inte dra kedjespännarna lite lite olika då?
(du kan ju alltid ta en bilhasighetsmätare också, eller en annan mer budget gps som mäter lite för fort)

Postat: 2 maj 2012, 20:14
av CaToXXo
DiNozzan skrev:Ställ in förgasare/ tändning rätt. Tanka med 98 gärna om du får tag i oktan hörhöjande grejer så du kan göra en racing blandning

Ha lite mindre olja än vanligt eller exakt 2 %. Så kommer den gå som en dröm

Men om hjulet sitter så snett kan du inte dra kedjespännarna lite lite olika då?
(du kan ju alltid ta en bilhasighetsmätare också, eller en annan mer budget gps som mäter lite för fort)

Får bli så

kedjespännarna har jag spänt så den ena är 1cm längre in än den andra, då går kedjan rakt

Postat: 2 maj 2012, 20:20
av Macko96
jonssson13 skrev:Får man fråga varför du vill ha upp den i 100?

han säger till mig helatiden att om den inte går i 100 eller mer så är den inte trimmad

[spoiler]vet dock inte om han skojar eller ej ? O.o[/spoiler]
Postat: 2 maj 2012, 20:23
av furia_Larsson
Jag tycker att du borde byta till ett högvarvigare rör

och byta drev så gör den nog 100 km/h

Postat: 2 maj 2012, 20:23
av CaToXXo
DT50rMacko skrev:jonssson13 skrev:Får man fråga varför du vill ha upp den i 100?

han säger till mig helatiden att om den inte går i 100 eller mer så är den inte trimmad

[spoiler]vet dock inte om han skojar eller ej ? O.o[/spoiler]
Du har fattar rätt mister Markus! Dock är det väl dom andra som brukar säga så nuförtiden, men dom har lärt av mig...
Och du ska ju inte säga att jag säger det ofta, när du springer runt till alla i hela skolan och skryter om att du kört i 100kmh med din dt125a ^^
Postat: 2 maj 2012, 20:29
av Macko96
[spoiler]
CaToXXo skrev:DT50rMacko skrev:jonssson13 skrev:Får man fråga varför du vill ha upp den i 100?

han säger till mig helatiden att om den inte går i 100 eller mer så är den inte trimmad

[spoiler]vet dock inte om han skojar eller ej ? O.o[/spoiler]
Du har fattar rätt mister Markus! Dock är det väl dom andra som brukar säga så nuförtiden, men dom har lärt av mig...
Och du ska ju inte säga att jag säger det ofta, när du springer runt till alla i hela skolan och skryter om att du kört i 100kmh med din dt125a ^^
[/spoiler]
Gör jag? Det har jag faktiskt aldrig sagt. jag har inte pratat något om min 125a i skolan så... Men ont blir det nytt drev nu eller? Och hålet i motorn då?

Postat: 2 maj 2012, 20:32
av CaToXXo
DT50rMacko skrev:[spoiler]
CaToXXo skrev:DT50rMacko skrev:
han säger till mig helatiden att om den inte går i 100 eller mer så är den inte trimmad

[spoiler]vet dock inte om han skojar eller ej ? O.o[/spoiler]
Du har fattar rätt mister Markus! Dock är det väl dom andra som brukar säga så nuförtiden, men dom har lärt av mig...
Och du ska ju inte säga att jag säger det ofta, när du springer runt till alla i hela skolan och skryter om att du kört i 100kmh med din dt125a ^^
[/spoiler]
Gör jag? Det har jag faktiskt aldrig sagt. jag har inte pratat något om min 125a i skolan så... Men ont blir det nytt drev nu eller? Och hålet i motorn då?

Va några stycken som påpeka det iaf
asså, dreva om hjälper ju inte, om den PRECIS varvar ur 6an nu, då kan jag ju inte byta till tyngre drevning...
Och hålet såg ut som det skulle va där om man kolla innifrån... vettefan, men det låg inga lösa bitar i lådan så jag smällde ihop skitá igen

Postat: 2 maj 2012, 20:33
av Mattyyy
Det här låter kanske idiotiskt men det är värt att testa och tanka med 98 eller Shell V-Power bensin för då kan du kanske klämma ut några km extra och då kanske du kan byta drev så blir det ännu mer effekt

Postat: 2 maj 2012, 20:34
av Macko96
CaToXXo skrev:DT50rMacko skrev:[spoiler]
CaToXXo skrev:
Du har fattar rätt mister Markus! Dock är det väl dom andra som brukar säga så nuförtiden, men dom har lärt av mig...
Och du ska ju inte säga att jag säger det ofta, när du springer runt till alla i hela skolan och skryter om att du kört i 100kmh med din dt125a ^^
[/spoiler]
Gör jag? Det har jag faktiskt aldrig sagt. jag har inte pratat något om min 125a i skolan så... Men ont blir det nytt drev nu eller? Och hålet i motorn då?

Va några stycken som påpeka det iaf
asså, dreva om hjälper ju inte, om den PRECIS varvar ur 6an nu, då kan jag ju inte byta till tyngre drevning...
Och hålet såg ut som det skulle va där om man kolla innifrån... vettefan, men det låg inga lösa bitar i lådan så jag smällde ihop skitá igen

men isåfall har dom fel! Du får väll ta och ställa in förgasaren lite finare nu då

Postat: 2 maj 2012, 20:35
av CaToXXo
Mattyyy skrev:Det här låter kanske idiotiskt men det är värt att testa och tanka med 98 eller Shell V-Power bensin för då kan du kanske klämma ut några km extra och då kanske du kan byta drev så blir det ännu mer effekt

Jo, ska testa med 98 nästa gång jag taankar upp dunkarna så får vi se

V power, är det 99 eller vad var de nu igen?
Postat: 2 maj 2012, 20:35
av Happy4smiler
vad har du för rör?
kör på 98okt, ställ in förgasaren, dreva om och byt munstycke(högre)
att den inte gör 100 fast du inte har dessa saker gjort är konstigt :S min gjorde 100 men original cylinder,original förgasare,munstycke, yasuni rör och lite drevning :/ men det varierar ju från moppe till moppe.

Postat: 2 maj 2012, 20:38
av CaToXXo
Happy4smiler skrev:vad har du för rör?
kör på 98okt, ställ in förgasaren, dreva om och byt munstycke(högre)
att den inte gör 100 fast du inte har dessa saker gjort är konstigt :S min gjorde 100 men original cylinder,original förgasare,munstycke, yasuni rör och lite drevning :/ men det varierar ju från moppe till moppe.

Jag har thrower, som jag skrivit många gånger nu.
ska testa 98oktan, ska ha MINDRE munstycke som jag har skrivit.
Din moppe gjorde knappast mer än 80 med bara rör, jag snackar om ÄRLIGA km/h och inte mätarhastigheter, skulle jag gå enligt mätarn skulle den göra runt 120.
Postat: 2 maj 2012, 20:38
av Mattyyy
CaToXXo skrev:Mattyyy skrev:Det här låter kanske idiotiskt men det är värt att testa och tanka med 98 eller Shell V-Power bensin för då kan du kanske klämma ut några km extra och då kanske du kan byta drev så blir det ännu mer effekt

Jo, ska testa med 98 nästa gång jag taankar upp dunkarna så får vi se

V power, är det 99 eller vad var de nu igen?
Vet inte exakta oktanen men tror det är där nånstans.
Såhär står det på deras hemsida :
What is it that makes us want to move more, further, and better? Whatever your reason, here at Shell we are passionate about helping you get the most out of every drop. And if you care about getting the most from your car then Shell V-Power could help enhance driving power and deliver superior performance.
Shell V-Power / Shell V-Power Racing
We work closely with the Ferrari team in Formula One to develop the highest performance Shell V-Power Racing fuels. These learnings are used to develop Shell fuels for road cars, to help power and protect motorists worldwide.
Shell V-Power has been formulated by the Shell scientists who developed Ferrari's Formula One race fuels. Its unique cleaning agents and Friction Modification Technology have been formulated to help increase an engine's responsiveness and improve driving performance.