Sida 1 av 1
Vad ska man köpa för cross?
Postat: 29 april 2012, 19:58
av Olarama
Tjena, är 15 år och ska ha en cross. Jag har mest tänkt köra hemma i skogar och så där. Har aldrig haft en cross förut, men har just nu en helt vanlig Rieju drac 02:a, så jag vet hur man mekar. Men vilken cross är bäst för nybörjare som jag

Skulle helst vilja ha en 2-takt, kanske 125 cc, men den kanske blir för liten?

Den får inte vara för dyr heller, är inte gjord av pengar. Men skriv vad ni tycker

Postat: 29 april 2012, 20:05
av MreliasN
Hur lång är du och hur mycket väger du?
Ett cirkapris på vad du kan lägga som max?
Alla crossar håller för att köra i skogen med, bara fjädring osv är fräsch och omskött.
Jag är 15 o kör en Yamaha -09 250 4-takt.
Är man nybörjare så är det egentligen bättre med 4-takt, då den har ett jämnare register och är mer lätthanterlig. En 2-takt kan upplevas som lite mer hysterisk och blir då svårare för en nybörjare att lära sig köra riktigt bra på!
Men när man väl lärt sig köra på 2-takt som nybörjare så kan man ju det mesta

Postat: 29 april 2012, 20:07
av Olarama
Jag är ungefär 176 cm, och väger ungefär 54 kg, har kollat mycke på yamaha, men om har man 2-takt så har jag aldrig fattat det med kolv byte? måste man göra de ofta?

Postat: 29 april 2012, 20:11
av Gröngöling
köp en yamaha dt125r har bara hört gott om den

Postat: 29 april 2012, 20:14
av MreliasN
Olarama skrev:Jag är ungefär 176 cm, och väger ungefär 54 kg, har kollat mycke på yamaha, men om har man 2-takt så har jag aldrig fattat det med kolv byte? måste man göra de ofta?

är du 176 o väger 54kg, ska du antingen ha 125:a eller 250

Det är egentligen ingen storleksskillnad på dom rent utseende mässigt, bara motorn som är lite större i 250:n.
Yamaha är en av dom mest driftsäkra märkena då dom kör med titanventiler på 4-taktarna.
Och dom är, vad jag tror, dom enda som fortfarande gör 125:a 2-takt.
Är man nybörjare behöver du nog inte byta kolv på ett tag, då den inte kommer köras till sitt yttersta. Se bara till så att tidigare ägare har koll på när den är bytt senast.
En 2-taktare byter man i regel kolv på oftare, eller gör en service på.
En 4-taktare håller längre med samma kolv, då den inte går lika hetsigt, men när de väl är dags att byta kolv eller göra service så kan det vara lite dyrare.
Postat: 29 april 2012, 20:14
av Peddobear
köp en sådan å va kung
(det e en äldre modell av honda cr 125)
Postat: 29 april 2012, 20:15
av Olarama
Jo yamaha är la bra, men är inte ute efter just dom

typ någon honda, ktm eller liknande

Postat: 29 april 2012, 20:16
av Hugge66
Olarama skrev:Jag är ungefär 176 cm, och väger ungefär 54 kg, har kollat mycke på yamaha, men om har man 2-takt så har jag aldrig fattat det med kolv byte? måste man göra de ofta?

ktm 125 håller i motor och chassi det här med kolvbyte är ju att kolven slits så jäkla mycket när man kör på bana men om du bara ska "skoj" köra kan du köra tills kolven har gått typ 60 timmar men köp helsmitt så håller det !!
sen är ju yamaha och honda oxå skit bra!
mvh hugge66
EDIT : såg in det om vikten men efter som du väger så pass lite så antar jag att du är inte så jätte kraftig inte för att vara taskig men fyrtaktare väger mycket tänkte bara säga det till dig för vi har haft en del som har strökit med förra året inom motorcrossen

Postat: 29 april 2012, 20:17
av Gröngöling
Honda CRF 250R?
Postat: 29 april 2012, 20:18
av MreliasN
Olarama skrev:Jo yamaha är la bra, men är inte ute efter just dom

typ någon honda, ktm eller liknande

Haha vad menar du med " inte ute efter just dom "

?
Yamaha är precis lika stort o bra märke som resten

Postat: 29 april 2012, 20:19
av aerox-sami
125a borde du börja med finns kraft så det räcker
kör själv en Rm 125cc från 2006 och den funkar skit bra!
Postat: 29 april 2012, 20:20
av MreliasN
aerox-sami skrev:125a borde du börja med finns kraft så det räcker
En kraft som är svårare att hantera ja

Postat: 29 april 2012, 20:20
av Olarama
Haha, joo, men har kollat med vissa kompisar, och på något sätt så tycker jag ktm värkar goare, men inte vet jag, ni vet nog bättre, men kan man få en hyfsad cross runt 10k ? eller måste man ge mer

Postat: 29 april 2012, 20:20
av aerox-sami
MreliasN skrev:aerox-sami skrev:125a borde du börja med finns kraft så det räcker
En kraft som är svårare att hantera ja

vadå svår att hantera? :S
Olarama skrev:Haha, joo, men har kollat med vissa kompisar, och på något sätt så tycker jag ktm värkar goare, men inte vet jag, ni vet nog bättre, men kan man få en hyfsad cross runt 10k ? eller måste man ge mer

då är det verkligen en 125a du ska ha och inte ktm för dom kostar oftast mera om du vill ha en bra
Postat: 29 april 2012, 20:22
av MreliasN
aerox-sami skrev:MreliasN skrev:aerox-sami skrev:125a borde du börja med finns kraft så det räcker
En kraft som är svårare att hantera ja

vadå svår att hantera? :S
För en nybörjare är det svårare att hantera, som jag sa, en 250 har ett mycket jämnare register, vilket gör den lättare att köra lugnt osv med.
En 125:a måste du jämnt varva väldigt mycket för att den ska gå bra, och effektkurvan är inte lika jämn.
Postat: 29 april 2012, 20:24
av wille yz85
Olarama skrev:Jag är ungefär 176 cm, och väger ungefär 54 kg, har kollat mycke på yamaha, men om har man 2-takt så har jag aldrig fattat det med kolv byte? måste man göra de ofta?

jag byter kolv i min yamaha yz 85 med 45-50 timmars mellanrum

Postat: 29 april 2012, 20:24
av MreliasN
Olarama skrev:Haha, joo, men har kollat med vissa kompisar, och på något sätt så tycker jag ktm värkar goare, men inte vet jag, ni vet nog bättre, men kan man få en hyfsad cross runt 10k ? eller måste man ge mer

Runt 10k kan nog bli lite knapert, risken finns att de inte är något vidare skick o du får byta/laga en massa delar.
Går du upp till 15-20 kan du nog hitta en bra.
Motocross är inte direkt den billigaste sporten h3h3

Postat: 29 april 2012, 20:24
av Peddobear
Postat: 29 april 2012, 20:27
av Mattyyy
Gröngöling skrev:köp en yamaha dt125r har bara hört gott om den

Han ska köpa en CROSS inte mc
EDIT : Köp en Yamaha 125/250cc för Yama håller alltid

Postat: 29 april 2012, 20:28
av Olarama
aa tack för alla svar

men om man nu ska byta delar och de, hur mycket kostar typ en ny kolv ungefär

går de på 1000 eller något? och vilket cross märke har billigast delar?
Postat: 29 april 2012, 20:28
av aerox-sami
MreliasN skrev:aerox-sami skrev:MreliasN skrev:
En kraft som är svårare att hantera ja

vadå svår att hantera? :S
För en nybörjare är det svårare att hantera, som jag sa, en 250 har ett mycket jämnare register, vilket gör den lättare att köra lugnt osv med.
En 125:a måste du jämnt varva väldigt mycket för att den ska gå bra, och effektkurvan är inte lika jämn.
"bäst för nybörjare som jag"
"Skulle helst vilja ha en 2-takt"
direkt där försvann 250cc ur bilden om han vill ha 2t och en 4t kostar mycket mera än 10k så 125cc är det han får gå efter och jag tyckte inte det var svårt att lära köra en 125 2t'are
man får ta det lugnt innan och sen gasa på!
Postat: 29 april 2012, 20:28
av MreliasN
Postat: 29 april 2012, 20:31
av MreliasN
aerox-sami skrev:MreliasN skrev:aerox-sami skrev:
vadå svår att hantera? :S
För en nybörjare är det svårare att hantera, som jag sa, en 250 har ett mycket jämnare register, vilket gör den lättare att köra lugnt osv med.
En 125:a måste du jämnt varva väldigt mycket för att den ska gå bra, och effektkurvan är inte lika jämn.
"bäst för nybörjare som jag"
"Skulle helst vilja ha en 2-takt"
direkt där försvann 250cc ur bilden om han vill ha 2t och en 4t kostar mycket mera än 10k så 125cc är det han får gå efter och jag tyckte inte det var svårt att lära köra en 125 2t'are
man får ta det lugnt innan och sen gasa på!
Precis, " skulle HELST vilja ha en 2-takt "
Jag har själv varit nybörjare, och har nu kört cross bra många år, så jag vet vad som är bäst för nybörjare.
Men som jag sa i ett tidigare inlägg, lär man sig tillslut köra 2-takt som nybörjare så kan man ju de väldigt bra sen!
Postat: 29 april 2012, 20:32
av Olarama
Postat: 29 april 2012, 20:33
av aerox-sami
MreliasN skrev:aerox-sami skrev:MreliasN skrev:
För en nybörjare är det svårare att hantera, som jag sa, en 250 har ett mycket jämnare register, vilket gör den lättare att köra lugnt osv med.
En 125:a måste du jämnt varva väldigt mycket för att den ska gå bra, och effektkurvan är inte lika jämn.
"bäst för nybörjare som jag"
"Skulle helst vilja ha en 2-takt"
direkt där försvann 250cc ur bilden om han vill ha 2t och en 4t kostar mycket mera än 10k så 125cc är det han får gå efter och jag tyckte inte det var svårt att lära köra en 125 2t'are
man får ta det lugnt innan och sen gasa på!
Precis, " skulle HELST vilja ha en 2-takt "
Jag har själv varit nybörjare, och har nu kört cross bra många år, så jag vet vad som är bäst för nybörjare.
Men som jag sa i ett tidigare inlägg, lär man sig tillslut köra 2-takt som nybörjare så kan man ju de väldigt bra sen!
exakt, jag började köra på en Kx80 och dom går ju så in i helvete bra och efter det gick jag till en Kx125 och nu kör jag Rm125
Postat: 29 april 2012, 20:33
av MreliasN
Olarama skrev:aa tack för alla svar

men om man nu ska byta delar och de, hur mycket kostar typ en ny kolv ungefär

går de på 1000 eller något? och vilket cross märke har billigast delar?
Ja cirka 800-1000 kr
Det är väl egentligen inget märke som har billigare delar än något annat, men yamaha är nog mest driftsäkra så där kan du spara lite på lapparna.
Postat: 29 april 2012, 20:35
av MreliasN
aerox-sami skrev:MreliasN skrev:aerox-sami skrev:
"bäst för nybörjare som jag"
"Skulle helst vilja ha en 2-takt"
direkt där försvann 250cc ur bilden om han vill ha 2t och en 4t kostar mycket mera än 10k så 125cc är det han får gå efter och jag tyckte inte det var svårt att lära köra en 125 2t'are
man får ta det lugnt innan och sen gasa på!
Precis, " skulle HELST vilja ha en 2-takt "
Jag har själv varit nybörjare, och har nu kört cross bra många år, så jag vet vad som är bäst för nybörjare.
Men som jag sa i ett tidigare inlägg, lär man sig tillslut köra 2-takt som nybörjare så kan man ju de väldigt bra sen!
exakt, jag började köra på en Kx80 och dom går ju så in i helvete bra och efter det gick jag till en Kx125 och nu kör jag Rm125
Prova en 250 4-takt någon gång så har du nog också ett rätt bra svar när någon frågar vad som är bäst för nybörjare

Postat: 29 april 2012, 20:37
av Olarama
4-takt är enklast för nybörjare, så är de bara, jag vet de, har testat dom flesta, 4-takt är klart bättre, med 2-takt så varvar den en jävla massa och därför blir de svårare att köra!
Postat: 29 april 2012, 21:28
av Mattyyy
Perfekt hoj val! Yamaha är billiga i drift för dom håller och är riktiga "slitvargar"
Postat: 29 april 2012, 21:29
av Hugge66
Olarama skrev:4-takt är enklast för nybörjare, så är de bara, jag vet de, har testat dom flesta, 4-takt är klart bättre, med 2-takt så varvar den en jävla massa och därför blir de svårare att köra!
så nu vill du ha fyrtakt du skrev ju först att du helst ville ha tvåtakt tycker inte
tvåtakt är ett dugg svårt att köra ända nakdelen är ju att du måste växla nästan hela tiden och du kan inte ligga på ett jämnt varvtal länge plus den dricker mer än fyrtakt
Postat: 29 april 2012, 21:31
av MreliasN
Säger som mattyyy, den blir nog bra
Där har du en guide på vad du ska kolla på när du köper begagnad hojj, bra att läsa igenom
:
http://www.mxreview.se/begagnattips-2/
Postat: 29 april 2012, 21:31
av Peddobear
Mattyyy skrev:
Perfekt hoj val! Yamaha är billiga i drift för dom håller och är riktiga "slitvargar"
ta den!

Postat: 29 april 2012, 21:35
av GreckE
MreliasN skrev:Olarama skrev:Jo yamaha är la bra, men är inte ute efter just dom

typ någon honda, ktm eller liknande

Haha vad menar du med " inte ute efter just dom "

?
Yamaha är precis lika stort o bra märke som resten

jo men så gott som alla har nått elr några märken som dom tycker bättre om och några mindre, själv föredrar jag kawasaki

Postat: 29 april 2012, 21:57
av G-son
Lägger man 10 000 på en gammal motionskörd cross kan man kallt räkna med att den behöver nya delar för minst lika mycket till för att komma i vettigt skick. Det billiga är att köpa hojen, inte att underhålla den...