Peugeot jerforce tändning fråga (?)

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Peugeot jerforce tändning fråga (?)

Inlägg av TechnoMen »

Tja, sitter och diskuterar med morfar här på altan om min systers moped och vad jag vet så är det ju inte en generator som "skapar" elen eller? Men kan någon va underbar och förklara hur det funkar med elen hur den så kallat skapas? :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
z4t0x94
Elmoped

Inlägg av z4t0x94 »

jo det är generatorn, har moppen batteri så laddas den upp via generatorn när man kör moppen, har man inte batteri som vissa cross moppar, så är det bara generatorn som skapar strömmen till allting :)När du kickar så överförs kraften i kicken via ett kickdrev till vevaxeln som sätts i snurr och då börjar även svänghjulet snurra som är magnetiserat. Bakom svänghjulet sitter en stator som består av lindad koppar, statorn sitter fast i blocket, så den snurrar inte med. När magneten rör sig runt kopparn så bildas elekricitet (elektroner som rör sig) som överförs i kablar till en tändspole som ger tändstiftet gnista. Och varför gnistan uppstår är därför att man har satt två metaller en liten bit ifrån varadra så ett sk. elektronhopp sker. Bränslet antänds, vilket gör att kolven "trycks" tillbaka - sedan är det bränslet och gnistan som sköter resten :) Elstarten fungerar exakt likadant, fast kraften som gör att startmotorn snurrar kommer från ett batteri där man lagrar den elektricitet som generatorn ger ifrån sig. Hoppas att du förstod vad jag menar :) Edit: bara skicka pm om du har några frågor :)
Skriv svar