Sida 1 av 1

Oljemängd-Derbi

Postat: 27 april 2012, 17:48
av ET.sm
Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi? Från oljepumpen, hur man ska ändra där:)?
Hur man nu ska göra? För just nu droppar den alledes för mycket olja!, får lov att tvätta fälgen.. jag vet inte hur många gånger jag måste göra de:)
Tacksam för svar!,
MVH Edvin:)

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 27 april 2012, 17:53
av Happy4smiler
ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi,
Hur man nu ska göra? För just nu droppar den alledes för mycket olja!, får lov att tvätta fälgen.. jag vet inte hur många gånger jag måste göra de:)
Tacksam för svar!,
MVH Edvin:)

olje mängden i vad?

Postat: 27 april 2012, 17:54
av Gröngöling
Vet att om du blandar i tanken ska det nog vara 4% olja. Så om du tankar 6,5L bensin (så stor är min tank på malagutin) så ska du ha 2,5 dl olja.

(rätta mig om jag har fel)

Postat: 27 april 2012, 17:56
av Staffan Melin
jag kör 2% olja. så på 5 liter blir de 1dl ;)

Postat: 27 april 2012, 18:04
av ET.sm
Happy4smiler skrev:
ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi,
Hur man nu ska göra? För just nu droppar den alledes för mycket olja!, får lov att tvätta fälgen.. jag vet inte hur många gånger jag måste göra de:)
Tacksam för svar!,
MVH Edvin:)

olje mängden i vad?
Ojj glömde att skriva de!, Oljemängden från pumpen:) Ska ändras:)

Gröngöling skrev:Vet att om du blandar i tanken ska det nog vara 4% olja. Så om du tankar 6,5L bensin (så stor är min tank på malagutin) så ska du ha 2,5 dl olja.

(rätta mig om jag har fel)
Syftade mer på från pumpen, oljemängden där ifrån



Staffan Melin skrev:jag kör 2% olja. så på 5 liter blir de 1dl ;)
Tack för svar, men som sagt syftade på från pumpen, oljemängden där ifrån:)

Postat: 27 april 2012, 18:14
av Happy4smiler
det kommer originalt 1.75% olja från pumpen, om du ska köra inn, så ska du ha 4% vissa kör på 3 men för säkerhetens skull kan du ju köra på 4, och efter inkörningen lägger du 2%

bäst av allt är att lägga olja i tanken, ingen pump!

chansen att pumpen/slangarna/elektisiteten får något fel är stor på derbin :)

Postat: 27 april 2012, 18:18
av ET.sm
Happy4smiler skrev:det kommer originalt 1.75% olja från pumpen, om du ska köra inn, så ska du ha 4% vissa kör på 3 men för säkerhetens skull kan du ju köra på 4, och efter inkörningen lägger du 2%

bäst av allt är att lägga olja i tanken, ingen pump!

chansen att pumpen/slangarna/elektisiteten får något fel är stor på derbin :)
Jaha!, men för nu när jag kör lite grann och varvar så droppar de ovanligt sjukt mycket ur av ljuddämparen, så snackade med pappas kompis och han sa att det finns brickor som man kan ändra mängden hur mycket de ska pumpa:)

Postat: 27 april 2012, 18:31
av Happy4smiler
ET.sm skrev:
Happy4smiler skrev:det kommer originalt 1.75% olja från pumpen, om du ska köra inn, så ska du ha 4% vissa kör på 3 men för säkerhetens skull kan du ju köra på 4, och efter inkörningen lägger du 2%

bäst av allt är att lägga olja i tanken, ingen pump!

chansen att pumpen/slangarna/elektisiteten får något fel är stor på derbin :)
Jaha!, men för nu när jag kör lite grann och varvar så droppar de ovanligt sjukt mycket ur av ljuddämparen, så snackade med pappas kompis och han sa att det finns brickor som man kan ändra mängden hur mycket de ska pumpa:)
hur man ändrar vet jag verkligen inte :S

Postat: 27 april 2012, 19:22
av ET.sm
Bild

Kan det vara ett sätt att fixa oljepumps mängden?:)

Postat: 27 april 2012, 19:28
av moppepojk
Happy4smiler skrev:det kommer originalt 1.75% olja från pumpen, om du ska köra inn, så ska du ha 4% vissa kör på 3 men för säkerhetens skull kan du ju köra på 4, och efter inkörningen lägger du 2%

bäst av allt är att lägga olja i tanken, ingen pump!

chansen att pumpen/slangarna/elektisiteten får något fel är stor på derbin :)
vrf ha så mycket olja på en moped på 50-70cc?
man har 3-4 procent olja på en snöskoter som är på en 500-1000cc så jag fattar inte igentligen vittsen med sådan fet blandnig,

Postat: 27 april 2012, 20:16
av G-son
moppepojk skrev:vrf ha så mycket olja på en moped på 50-70cc?
man har 3-4 procent olja på en snöskoter som är på en 500-1000cc så jag fattar inte igentligen vittsen med sådan fet blandnig,
Det går plocka ut 20hk ur 50cc, det blir 400hk/l. En 1000cc skotermotor kommer snarare ligga på 200hk och eftersom den är på 1l blir det 200hk/h - alltså är den motorn i praktiken betydligt tamare än 50cc motorn...

2% räcker dock fint för original och måttligt trimmade motorer, vet man vad man pysslar med kan man få bättre livslängd och mer effekt med annan oljemängd.

Postat: 27 april 2012, 20:23
av ET.sm
Erik_ skrev:
moppepojk skrev:vrf ha så mycket olja på en moped på 50-70cc?
man har 3-4 procent olja på en snöskoter som är på en 500-1000cc så jag fattar inte igentligen vittsen med sådan fet blandnig,
Det går plocka ut 20hk ur 50cc, det blir 400hk/l. En 1000cc skotermotor kommer snarare ligga på 200hk och eftersom den är på 1l blir det 200hk/h - alltså är den motorn i praktiken betydligt tamare än 50cc motorn...

2% räcker dock fint för original och måttligt trimmade motorer, vet man vad man pysslar med kan man få bättre livslängd och mer effekt med annan oljemängd.
Jo 2% som du säger räcker gott och väl, men tänkte mer på ifall man kan ändra oljepumpen så den inte pumpar för mycke olja, för nu är de alledes för mycke, de droppar ur ljuddämparen, även fast det ska vara normalt för Derbi så droppar det nu för mycket!, hinner köra i 10 min och hela fälgen är svart..

Postat: 27 april 2012, 20:51
av G-son
Tittar du på bilden högre upp ser du ett streck "klockan åtta" på hjulet som vrids runt, och det pekar rakt på ett annat streck på pumphuset. Så ska den vara inställd på tomgång, strecken mitt för varann. Kolla hur det ligger till på din.

Postat: 29 april 2012, 18:53
av sundell96
Jag har en Derbi Senda xtreme som jag vill sätta 70cc på men jag vill inte hålla på att blanda olja i tanken, finns de nåt sätta göra så att jag slipper blanda oljan själv? :)

Postat: 29 april 2012, 19:26
av ET.sm
sundell96 skrev:Jag har en Derbi Senda xtreme som jag vill sätta 70cc på men jag vill inte hålla på att blanda olja i tanken, finns de nåt sätta göra så att jag slipper blanda oljan själv? :)
du tar bort oljetanken+pump

Postat: 29 april 2012, 19:31
av sundell96
så det finns inget annat sätt?

Postat: 29 april 2012, 19:32
av Roxxen96
ET.sm skrev:
sundell96 skrev:Jag har en Derbi Senda xtreme som jag vill sätta 70cc på men jag vill inte hålla på att blanda olja i tanken, finns de nåt sätta göra så att jag slipper blanda oljan själv? :)
du tar bort oljetanken+pump
Du missförstod nog detta lilla Edvin!

Han menade på vilket sätt han skulle slippa blanda själv.

sundell96: Har du oljetank och så på nu? Om inte, på med oljetank och ändra oljemängden som oljepumpen pumpar in.

Edvin: De två streckan där innanför kåpan ska vara mot varandra om det är "original" så att säga, och om strecket är mer åt höger så är det mer olja, vänster mindre. ;)

Postat: 29 april 2012, 19:41
av sundell96
ja allt e orginal utom röret. Tack men hur ställer jag in oljeblandningen rätt så att den inte skär? :)

Postat: 29 april 2012, 19:43
av Roxxen96
sundell96 skrev:ja allt e orginal utom röret. Tack men hur ställer jag in oljeblandningen rätt så att den inte skär? :)
Ställ den på mer! Mer för att vara på den säkra sidan. Du ser bilden som är längre upp på denna tråd, titta den så kommer du förstå hur man går tillväga. Annars så skicka ett pm till mig om du inte förstår, så kan jag fixa lite bilder osv, samt förklara mer.

Postat: 29 april 2012, 19:45
av sundell96
Tack så mycket för hjälpen, jag skulle bli väldigt glad om du kunde skicka bilder på hur man exakt gör de för jag vill att det ska bli rätt :D

Postat: 29 april 2012, 23:39
av ET.sm
Roxxen96 skrev:
ET.sm skrev:
sundell96 skrev:Jag har en Derbi Senda xtreme som jag vill sätta 70cc på men jag vill inte hålla på att blanda olja i tanken, finns de nåt sätta göra så att jag slipper blanda oljan själv? :)
du tar bort oljetanken+pump
Du missförstod nog detta lilla Edvin!

Han menade på vilket sätt han skulle slippa blanda själv.

sundell96: Har du oljetank och så på nu? Om inte, på med oljetank och ändra oljemängden som oljepumpen pumpar in.

Edvin: De två streckan där innanför kåpan ska vara mot varandra om det är "original" så att säga, och om strecket är mer åt höger så är det mer olja, vänster mindre. ;)
Ops! Ber om ursäkt för det där:], hihi, antar att jag var så jävla moppekåt och skulle just precis ut och köra så fick lite bråttom att läsa igenom de hela:)

Jaha tack för hjälpen btw;):D

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 29 april 2012, 23:45
av DerbiFörarN
ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi? Från oljepumpen, hur man ska ändra där:)?
Hur man nu ska göra? För just nu droppar den alledes för mycket olja!, får lov att tvätta fälgen.. jag vet inte hur många gånger jag måste göra de:)
Tacksam för svar!,
MVH Edvin:)

Det rinner ner på min också så svingen blir svart :/

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 29 april 2012, 23:54
av ET.sm
DerbiFörarN skrev:
ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi? Från oljepumpen, hur man ska ändra där:)?
Hur man nu ska göra? För just nu droppar den alledes för mycket olja!, får lov att tvätta fälgen.. jag vet inte hur många gånger jag måste göra de:)
Tacksam för svar!,
MVH Edvin:)

Det rinner ner på min också så svingen blir svart :/
Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 29 april 2012, 23:55
av DerbiFörarN
ET.sm skrev:
DerbiFörarN skrev:
ET.sm skrev:Tjenare!, Som sagt jag har nu nästan gjort klart allt på moppen(NÄSTAN) den är lite små fix kvar, Tomgången kommer jag nu snarast att fixa sedan är de OLJEMÄNGDEN!
Så tänkte höra med er som har ändrat oljemängden osv på eran Derbi? Från oljepumpen, hur man ska ändra där:)?
Hur man nu ska göra? För just nu droppar den alledes för mycket olja!, får lov att tvätta fälgen.. jag vet inte hur många gånger jag måste göra de:)
Tacksam för svar!,
MVH Edvin:)

Det rinner ner på min också så svingen blir svart :/
Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..
mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 29 april 2012, 23:57
av ET.sm
DerbiFörarN skrev:
ET.sm skrev:
DerbiFörarN skrev:
Det rinner ner på min också så svingen blir svart :/
Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..
mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?
Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,
så på något sätt ska man försöka göra så att den får mindre, men samtidigt så den inte skär, eller så hinner den inte förbränna upp all olja så den spottar ut de istället:)

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 30 april 2012, 00:03
av DerbiFörarN
ET.sm skrev:
DerbiFörarN skrev:
ET.sm skrev: Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..
mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?
Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,
så på något sätt ska man försöka göra så att den får mindre, men samtidigt så den inte skär, eller så hinner den inte förbränna upp all olja så den spottar ut de istället:)
jao jag har trimrör och 68 munstycke så det måste ju va nått med pumpen? kanske prova att koppla bort den och ha i lite i tanken sen se om det blir nån skillnad :)

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 30 april 2012, 00:05
av ET.sm
DerbiFörarN skrev:
ET.sm skrev:
DerbiFörarN skrev: mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?
Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,
så på något sätt ska man försöka göra så att den får mindre, men samtidigt så den inte skär, eller så hinner den inte förbränna upp all olja så den spottar ut de istället:)
jao jag har trimrör och 68 munstycke så det måste ju va nått med pumpen? kanske prova att koppla bort den och ha i lite i tanken sen se om det blir nån skillnad :)
Vad har du för rör? mk-thrower?:) 68?!, har du orginal luftburk? eller öppet?

Jag har mk-thrower rör, öppetluftfilter, 82 nu i munstycke, men stiftet är svart så det är lite för stort, ska testa antingen 75-78 imorrn:) testa hur de går:D

Nja, det kan fungera bättre, men jag ska nog ha kvar den:), du får helt enkelt testa dig fram:D hör av dig ifall du fixar det isf, via pm:D

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 30 april 2012, 00:08
av DerbiFörarN
ET.sm skrev:
DerbiFörarN skrev:
ET.sm skrev: Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,
så på något sätt ska man försöka göra så att den får mindre, men samtidigt så den inte skär, eller så hinner den inte förbränna upp all olja så den spottar ut de istället:)
jao jag har trimrör och 68 munstycke så det måste ju va nått med pumpen? kanske prova att koppla bort den och ha i lite i tanken sen se om det blir nån skillnad :)
Vad har du för rör? mk-thrower?:) 68?!, har du orginal luftburk? eller öppet?

Jag har mk-thrower rör, öppetluftfilter, 82 nu i munstycke, men stiftet är svart så det är lite för stort, ska testa antingen 75-78 imorrn:) testa hur de går:D
japp har mk thrower :) har luftburken kvar :) enda jag gjort är att borrat upp insuget

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 30 april 2012, 00:31
av ET.sm
DerbiFörarN skrev:
ET.sm skrev:
DerbiFörarN skrev: jao jag har trimrör och 68 munstycke så det måste ju va nått med pumpen? kanske prova att koppla bort den och ha i lite i tanken sen se om det blir nån skillnad :)
Vad har du för rör? mk-thrower?:) 68?!, har du orginal luftburk? eller öppet?

Jag har mk-thrower rör, öppetluftfilter, 82 nu i munstycke, men stiftet är svart så det är lite för stort, ska testa antingen 75-78 imorrn:) testa hur de går:D
japp har mk thrower :) har luftburken kvar :) enda jag gjort är att borrat upp insuget
Jaha okej!, hmm, ska nog gå ner mot 75-78 testa hur de går där,
men hur är de med din tomgång? har du nån tomgång?:) alltså bra? för jag har nästan igen, räcker i nån sec sen dör den typ, 5-10sec sen död..

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 30 april 2012, 00:32
av bensinskalle
ET.sm skrev:
DerbiFörarN skrev:
ET.sm skrev: Oh!, antar att jag inte är ensam:), fast tydligen så ska de vara vanligt för Derbi, men när jag inte har orginal ljuddämparen så rinner(spottar) ut från ljuddämparen ner på svingen(kedjeskyddet) fälgen så det inte är polerad och fin längre..
mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?
Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,
så på något sätt ska man försöka göra så att den får mindre, men samtidigt så den inte skär, eller så hinner den inte förbränna upp all olja så den spottar ut de istället:)
Sådana slutsatser kommer bli din död en vacker dag.

Bara för att det dräller lite olja från ljuddämparen betyder det inte att oljepumpen är påställd för mycket.

Gör som Erik sagt flera gånger, ta av kåpan och justera vajern så sträcken ligger linjerade mot varandra.

Kan mycket väl vara så att ditt rör är väldigt igenkläggat sedan tidigare, och ljuddämparullen kan även den vara kläggad med olja och då kommer det drälla. Det går heller inte att undvika att få dräll på en tvåtakt om man inte lyckas få till perfekt förbränning av oljan.

Re: Oljemängd-Derbi

Postat: 30 april 2012, 00:42
av ET.sm
bensinskalle skrev:
ET.sm skrev:
DerbiFörarN skrev: mm exakt samma för mig vet ej hur jag ska göra?
Det har ju något med pumpen eftersom det får ju alledes för mycket olja,
så på något sätt ska man försöka göra så att den får mindre, men samtidigt så den inte skär, eller så hinner den inte förbränna upp all olja så den spottar ut de istället:)
Sådana slutsatser kommer bli din död en vacker dag.

Bara för att det dräller lite olja från ljuddämparen betyder det inte att oljepumpen är påställd för mycket.

Gör som Erik sagt flera gånger, ta av kåpan och justera vajern så sträcken ligger linjerade mot varandra.

Kan mycket väl vara så att ditt rör är väldigt igenkläggat sedan tidigare, och ljuddämparullen kan även den vara kläggad med olja och då kommer det drälla. Det går heller inte att undvika att få dräll på en tvåtakt om man inte lyckas få till perfekt förbränning av oljan.
Nä men samtidigt något måste de vara eftersom det får ju nog för mycket olja eller så är de som sagt, vanligt för just precis Derbi att det ska drälla lite olja ur ljuddämparen, eller de är rätt så ovanligt mycket, för den käkar olja och det känns inte som att den förbränner som den ska, Förra året när jag körde så droppade de lite grann men nu droppar de så fort jag har kört i max 10min,
Har både sotat ur röret, och bytt ljuddämpar ullen nyligen på ljuddämpare så de kan det nog inte vara,

Men som du säger, Får nog ta i hatten och ta göra som Erik säger, Får väl se vad som händer och annars får jag helt enkelt bara gilla läget, För det är ju ändå rätt så många som har istortsätt samma problem, så vanligt tror jag att de är:)