Sida 1 av 1

Derbi Senda -04 tänder men startar inte

Postat: 26 april 2012, 12:10
av oskar94
I höstas la mopeden bara av, då jag inte hade luftfilter på och det var regn trodde jag det var helt enkelt så att det var vatten i förgasaren. Under den långa tiden den stod stilla hade jag inte orkat göra något åt det hela, men nu när kylan kom hade kylarvattnet börjat frysa, så jag ställde in den under ett tag.

När jag en gång skulle starta den gick det inte, tändstiftet gav fina gnistor och den tände till när jag kickar, tändstiftet var också blött tillslut så bensin finns troligen. När jag märkte att det pyste mer än vanligt från cylindern om man snurrade runt motorn för hand så misstänkte jag att cylinderpackningen gått.

Samtidigt som jag hade motorn borta tog jag och gjorde en storrenovering då jag planerat att sälja den. Bytte alla packboxar, nya tätningar och nya lager.
Till sist när jag var klar och hade satt ihop den igen startar den lik förbaskat inte igen, det är som innan, den tänder till lite men mer vill den inte och tändstiftet är blött. Jag har en stor brant back nedanför mitt hus så jag kan lättare få igång moppen, men det är totalt omöjligt!

Sen innan den stannade från första början har jag inte gjort några ändringar och den har alltid startat jättelätt, har även prövat med startgas nu för att få igång den.

Snälla hjälp mej med förslag!

Postat: 26 april 2012, 12:21
av NeosTobbe
Rengör förgasaren
stoppa på filter.
nytt stift.

Postat: 26 april 2012, 12:25
av Axel
Om kylarvattnet frös (BLANDA MED GLYKOL FÖR FASEN :D) så finns det en risk att cylindern har spruckit, då vatten expanderar när de kyls.

Postat: 26 april 2012, 12:25
av oskar94
Ja det glömde jag tillägga att förgasaren rengjorde jag noga innan jag satte till baka den.

Men ett nytt stift, vad kan det göra för skillnad när jag ser att den ger stora fina gnistor?

Postat: 26 april 2012, 12:26
av oskar94
Den har ju alltid startat lätt utan filter så varför skulle den inte göra det nu?

Jo tack jag vet, jag kollade cylindern samtidigt som jag hade den borta men den såg ju kanonfin ut! :)

Postat: 26 april 2012, 12:26
av MrAndersson
oskar94 skrev:Ja det glömde jag tillägga att förgasaren rengjorde jag noga innan jag satte till baka den.

Men ett nytt stift, vad kan det göra för skillnad när jag ser att den ger stora fina gnistor?
En kompis moppe gav fina gnistor, men vägrade tända! Efter byte av tändstiftet så funkade den utmärkt ! SÅ va inte säker på att du behöver byta!

Postat: 26 april 2012, 12:28
av oskar94
Jaja, nytt stift blir det att testa idag då! :)

Postat: 26 april 2012, 14:35
av CaToXXo
oskar94 skrev: Men ett nytt stift, vad kan det göra för skillnad när jag ser att den ger stora fina gnistor?
Det kan ge perfekta gnistor när du har det loss, men det kanske inte klarar att ge gnistor under kompression, om stiftet är slitet.. Testa nytt stift

Postat: 26 april 2012, 14:42
av Ztraand
Om du har tid, så kolla till cylindern, precis som Axxxel sa, den kan ha spruckit, men du testade aldrig att starta den när vattnet var frusit eller? Isf kan ju den fått dålig kylning, och t.om nypt. Så kolla över det.

Postat: 26 april 2012, 14:43
av CaToXXo
oskar94 skrev:Jo tack jag vet, jag kollade cylindern samtidigt som jag hade den borta men den såg ju kanonfin ut! :)
Ztraand skrev:Om du har tid, så kolla till cylindern, precis som Axxxel sa, den kan ha spruckit, men du testade aldrig att starta den när vattnet var frusit eller? Isf kan ju den fått dålig kylning, och t.om nypt. Så kolla över det.
:)

Postat: 27 april 2012, 19:40
av oskar94
Provade med nytt stift idag som jag vet fungerar! Men tyvärr samma problem..

Har nu kontaktat en kompis som hade en tändspole liggandes som jag skulle få låna. Kan en tändspole "gå sönder" så att den fortfarande kan ge gnista, men fel gnista eller för svag gnista eller liknande?

Cylindern, kolven och hela motorn kontrollerades när den var isärplockad så den är hel!

Skulle jag försöka starta den när vattnet var fruset skulle pumphjulet i vattenpumpen troligtvis gå sönder eller nåt av kuggarna, och så dum är jag inte ;) och för sista gången, när jag hade motorn nerplockad så kollade jag så att allt var helt och riktigt. :)