Sida 1 av 1
Slider la bara av, nya kolvringar?
Postat: 24 april 2012, 20:29
av RobinLjus
Jag skulle köra till farsans verkstad för att meka med fiddyn, kommer kanske 10 meter från huset och moppe aset bara Bööööööööööh! (den dog)!
Kollade kolven och cylindern på den idag och det var inga repor eller annat jag kunde se, men hela övre delen utav kolven var totalt köl svart (fastbränd olja?)
Smacka tillbaka allt igen och provade att starta den, den hoppade igång direkt men rökte ur röret som fan pga att jag hällde i olja i cylindern, sen dog den då.
Kan det vara att jag behöver nya kolvringar, eller vad tror ni?

Postat: 24 april 2012, 20:31
av david96
Alldeles för fet blandning? Ser kolvringarna slitna ut?
Postat: 24 april 2012, 21:47
av RobinLjus
david96 skrev:Alldeles för fet blandning? Ser kolvringarna slitna ut?
Fet balndning? Tyckte faktiskt inte att som såg så sliten ut

Postat: 24 april 2012, 21:58
av Hebbe
Det krävs i regel tre saker för att moppe ska starta. 1 Bensin. 2 Gnista. 3 Komp. Gnista lär du ju ha eftersom den startade efter att monterade cylinder igen. Kolla så att vakumkranen fungerar som den ska. Gör den inte det kan du prova starta med startgas. Startar den då får du byta vakumkran. Men får den både bensin och gnista får du kolla kompet. Om du vrider runt motorn med handen (på tex snänghjulet) ska du känna när kolven är påväg upp. Annars kan du ta ur tändstiftet och sätta fingret i hålet på toppen och kicka. Känner du att det blir ett tryck så har du komp. Men det kan finnas undantag. Jag hade själv problem med min Slider tidigare i veckan. Då hade jag komp, bensin och gnista. Men då var problemet att vevaxelpackningen på vänster sida satt snett så att bensinen och lite av kompet försvann och rann ut genom varitorn.
Postat: 24 april 2012, 23:23
av RobinLjus
Hebbe skrev:Det krävs i regel tre saker för att moppe ska starta. 1 Bensin. 2 Gnista. 3 Komp. Gnista lär du ju ha eftersom den startade efter att monterade cylinder igen. Kolla så att vakumkranen fungerar som den ska. Gör den inte det kan du prova starta med startgas. Startar den då får du byta vakumkran. Men får den både bensin och gnista får du kolla kompet. Om du vrider runt motorn med handen (på tex snänghjulet) ska du känna när kolven är påväg upp. Annars kan du ta ur tändstiftet och sätta fingret i hålet på toppen och kicka. Känner du att det blir ett tryck så har du komp. Men det kan finnas undantag. Jag hade själv problem med min Slider tidigare i veckan. Då hade jag komp, bensin och gnista. Men då var problemet att vevaxelpackningen på vänster sida satt snett så att bensinen och lite av kompet försvann och rann ut genom varitorn.
Jo den har ju både gnista, komp och sås, men jag har ju även gjort rentförgasren på den tidigare idag, och glömde ju självklart att skriva upp förgasarinställningarna, du kan möjligtvis inte dom?:)
Btw vart sitter vevaxels packningen?;)
Tack för ditt engagemang!

Postat: 25 april 2012, 06:41
av Douglasson
RobinLjus skrev:Hebbe skrev:Det krävs i regel tre saker för att moppe ska starta. 1 Bensin. 2 Gnista. 3 Komp. Gnista lär du ju ha eftersom den startade efter att monterade cylinder igen. Kolla så att vakumkranen fungerar som den ska. Gör den inte det kan du prova starta med startgas. Startar den då får du byta vakumkran. Men får den både bensin och gnista får du kolla kompet. Om du vrider runt motorn med handen (på tex snänghjulet) ska du känna när kolven är påväg upp. Annars kan du ta ur tändstiftet och sätta fingret i hålet på toppen och kicka. Känner du att det blir ett tryck så har du komp. Men det kan finnas undantag. Jag hade själv problem med min Slider tidigare i veckan. Då hade jag komp, bensin och gnista. Men då var problemet att vevaxelpackningen på vänster sida satt snett så att bensinen och lite av kompet försvann och rann ut genom varitorn.
Jo den har ju både gnista, komp och sås, men jag har ju även gjort rentförgasren på den tidigare idag, och glömde ju självklart att skriva upp förgasarinställningarna, du kan möjligtvis inte dom?:)
Btw vart sitter vevaxels packningen?;)
Tack för ditt engagemang!

Det är en packbox som sitter runt vevaxeln och tätar mellan motorblocket och veven

Postat: 25 april 2012, 06:45
av k-skåpet
Har man komp, gnista, luft och bränsle så är det oftast för mycket/lite luft eller bensin. Du ser hur blandningen på stiftet ska se ut

Postat: 25 april 2012, 09:22
av RobinLjus
k-skåpet skrev:Har man komp, gnista, luft och bränsle så är det oftast för mycket/lite luft eller bensin. Du ser hur blandningen på stiftet ska se ut

Stiftet är helt blött, förmodligen så tänder det inte när den är i cylindern

Postat: 25 april 2012, 14:01
av Helikopter
om stiftet är blött så öpnna luft skruven så det kommer in mer luft öppna typ 1 kvarts varv i taget annars byt munstycken men är inte så insat i munstycke så kan inte säga vad du ska byta till
Postat: 25 april 2012, 14:56
av chifen
Ta stålborste och borsta av stiftet försiktigt då jag antar att det är sotigt också eftersom du säger att det är blött (surt). Låter som den får för mycket soppa och dränker sig själv. Kollat så luftfiltret är rent så du inte har hämmat löftflödet? Fiddyn är väl en 4-taktare ändå så någon olja i bränslet behöver du inte.