Sida 1 av 1
'VIDEO' Gasar fast jag inte rör handtaget
Postat: 22 april 2012, 21:16
av GW
Hejhej! Nyss fått hem min nya Derbi DRD Limited Edition 04 och har ett litet problem.
Den gasar fast jag inte rör handtaget, för spänd gasvajer antar jag?
Hur fixar man detta på enklaste sett?
VIDEO: Den varvar ju upp så fort jag startar den, rör ej på handtaget.. Jävla h*lvetes moppe hoppas den inte ska börja krångla för då ska ja f*n kräva pengar tillbaks
http://www.youtube.com/watch?v=NYeg3Ahf ... e=youtu.be
Har ett till fel(?). Det är nåt hål vid ljuddämparn, ska detta vara här? Droppar något från det när jag startar den..
Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh

Postat: 22 april 2012, 21:22
av Fredd_e
asså till att börja med så skratta jag nog i 5 min år att du skrev förhud.
men det kan va 3 olika saker
1trotteln kan sitta fel
2tjuvluft
3 eller så kan det va som du säger med gasvajern
Re: Gasar fast jag inte rör handtaget.
Postat: 22 april 2012, 21:26
av Robeee
GW skrev:Hejhej! Nyss fått hem min nya Derbi DRD Limited Edition 04 och har ett litet problem.
Den gasar fast jag inte rör handtaget, för spänd gasvajer antar jag?
Hur fixar man detta på enklaste sett?
En till fråga. Kan man köra 13/54 drevning till original setup? Hur går den då?
Hoppas nån hjälper, tack på
förhud mvh
Ahahah förhud

antar att du menar förhand men ändå
OnT: Ja det kan bra mycket väl vara gasvajern som är förspänd. Den kan också ha "kilat" fast nånstans i sitt lopp och går därför inte tillbaka ordentligt, du kan kolla detta genom att känna om den glappar före du känner att den "drar i vajern". Om det finns glapp och om det är samma glapp efter att du vridit gasen på fullt och tillbaks så förmodar jag att det inte är gasvajern.
Isf kan den dra tjuvluft och därmed gå upp i varv eller bara vara dåligt inställd(alltså blandning/tomgångsskruv osv) finns tusen olika trådar om att ställa in/felsöka var den drar tjuvuft osv...
Ja du kan köra med den drevingen men den låter lite väl tung, testa sätta ett 12 eller till och med 11 drev fram,, börja med 12 då
Om du har det so nu kommer den inte orka så värst bra

Postat: 22 april 2012, 21:47
av GW
Haha
Men "tjuvlyft", kan man få det när man kör original setup?
Men med 12/53 då hur blir toppfarten då? Varvar den mkt då?
Postat: 22 april 2012, 21:53
av widell
GW skrev:Haha
Men "tjuvlyft", kan man få det när man kör original setup?
Men med 12/53 då hur blir toppfarten då? Varvar den mkt då?
Ja, kolla efter sprickor i insuget tex.
Postat: 22 april 2012, 21:54
av Fredd_e
GW skrev:Haha
Men "tjuvlyft", kan man få det när man kör original setup?
Men med 12/53 då hur blir toppfarten då? Varvar den mkt då?
vad är orginal dreven på en Senda då ?
större drev fram = med mer topp
mindre fram = med mer axx
större bak = bättre axx
mindre bak = topp
Postat: 22 april 2012, 21:57
av GW
widell skrev:GW skrev:Haha
Men "tjuvlyft", kan man få det när man kör original setup?
Men med 12/53 då hur blir toppfarten då? Varvar den mkt då?
Ja, kolla efter sprickor i insuget tex.
Haha och vart f*n sitter insuget? Äre vid förgasarN eller? (pro_motor_man1_1337_mekarN_swe_elit)
Postat: 22 april 2012, 22:39
av 2stroke
Låter som att gasvajern är lite för spänd, det är ju det enklaste att kolla först..
Ifall du menar att den rusar precis när den startar i några sekunder så är det rätt vanligt.
Postat: 23 april 2012, 00:16
av DblBarrelJackie
Trotteln kan sitta fel, som sagt tidigare!
På toppen av förgasaren brukar den sitta (iaf orginal right?) Då är det bara att trycka ner den i sitt hölje, om den är "långt" ut (1cm ungefär) kommer det låta KLICK. Har hänt mig massor av gånger när jag trimmat kompisars mopeder! Har dock aldrig varit med om att en orginal gasvajer varit för kort^^
Postat: 23 april 2012, 11:31
av GW
DblBarrelJackie skrev:Trotteln kan sitta fel, som sagt tidigare!
På toppen av förgasaren brukar den sitta (iaf orginal right?) Då är det bara att trycka ner den i sitt hölje, om den är "långt" ut (1cm ungefär) kommer det låta KLICK. Har hänt mig massor av gånger när jag trimmat kompisars mopeder! Har dock aldrig varit med om att en orginal gasvajer varit för kort^^
Får testa det när jag kommer hem, tack för tipset

Postat: 23 april 2012, 11:47
av rasmusborg
Haha fan dig
Såg också det där med förhud nu och satt på lektion, gissa om jag börja garva eller, HAHAHAHAH
Klassen bara kolla på mig när jag satt och as garva

Postat: 23 april 2012, 12:03
av potog
Titta gas vajern. Eller så får den för mycket luft.
Testa drevningen så ser du själv.... Den funkar fint med org
Kan ta min förhand på din förhud

Postat: 23 april 2012, 12:29
av trigger_rasse
Det kan ju vara tomgångskruven också, det var det iallafall på en kompis moppe förut, den åkte iväg av sig själv när han kicka igång den.
Postat: 23 april 2012, 14:39
av GW
trigger_rasse skrev:Det kan ju vara tomgångskruven också, det var det iallafall på en kompis moppe förut, den åkte iväg av sig själv när han kicka igång den.
Men den åker ju liksom på alla växlar så antar att det är bögvajern som är tajt?
Postat: 23 april 2012, 14:43
av Roxxen96
Läste snabbt igenom alla svar nu, men det börja jag tänker på är att tomgången är för hög. För jag ser inga tecken på att vajern är klämd, eller att det är tjuvluft. För då går den upp mer i varv än det där. Så kan tro att det är så simpelt som att du har för hög tomgång. Tomgångsskruven är den långa silver aktiga skruven på förgasaren. Annars kan det vara att din gasvajer är pytte pytte lite för spänd, så den gasar lite utan att du rör den. Eller så är det ytterst lite tjuvluft, spruta runt insuget och förgasaren, går den upp i varv är det tjuvluft. Hoppas du fixar det! Men det med för hög tomgång, testa att skruva ut den (lägre tomgång) skruva ut lite i taget, då märker du om det blir skillnad eller inte.
Och ja, med 12/53 så kommer den att varva mycket när du kör. Har själv en drd limited 08 och den varvar mycket med den drevningen, det är original drevningen och jag kör helt original i övrigt.

Postat: 23 april 2012, 16:04
av GW
Roxxen96 skrev:Läste snabbt igenom alla svar nu, men det börja jag tänker på är att tomgången är för hög. För jag ser inga tecken på att vajern är klämd, eller att det är tjuvluft. För då går den upp mer i varv än det där. Så kan tro att det är så simpelt som att du har för hög tomgång. Tomgångsskruven är den långa silver aktiga skruven på förgasaren. Annars kan det vara att din gasvajer är pytte pytte lite för spänd, så den gasar lite utan att du rör den. Eller så är det ytterst lite tjuvluft, spruta runt insuget och förgasaren, går den upp i varv är det tjuvluft. Hoppas du fixar det! Men det med för hög tomgång, testa att skruva ut den (lägre tomgång) skruva ut lite i taget, då märker du om det blir skillnad eller inte.
Och ja, med 12/53 så kommer den att varva mycket när du kör. Har själv en drd limited 08 och den varvar mycket med den drevningen, det är original drevningen och jag kör helt original i övrigt.

Tack för alla svar!! Och tack för din fina förklaring

Den varva verkligen mycket mindre efter jag skruvat på tomgångsskryven.
Får hoppas att den går bra nu
Är det någon som har koll på bilden jag la upp?:)
Postat: 23 april 2012, 17:19
av EliiasH
Det där hålet är helt normalt på ljuddämparen, ska igentligen sitta en bult där så det är bara att skruva i en passande bult med ca 1cm gänga

orkade inte.
Postat: 23 april 2012, 17:22
av draceN96
orkade inte läs alla kommentarer! men kan vara : trotteln sitter fel, gasvajern har börjat "vira upp sig" så det händer ut en bit som gör att gasen ligger bott då får du köpa ny gasvajer. måste nästan vara ngt av dom, absolut inget med hålet att göra. kolla även choken

även tomgångs skruven kan va på max.
Re: orkade inte.
Postat: 23 april 2012, 20:22
av GW
draceN96 skrev:orkade inte läs alla kommentarer! men kan vara : trotteln sitter fel, gasvajern har börjat "vira upp sig" så det händer ut en bit som gör att gasen ligger bott då får du köpa ny gasvajer. måste nästan vara ngt av dom, absolut inget med hålet att göra. kolla även choken

även tomgångs skruven kan va på max.
Mm skruvade på den och då gick den bättre
