Sida 1 av 1

Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Postat: 22 april 2012, 11:39
av PloxCake
Hej :D

Skaffat mig en Rieju RRX 06a, går inte så jättebra så har tänkt att nog idag dra pluggen. Ägaren innan hade dragit pluggen, men farsan ville inte att jag skulle köra trimmat på en gång så vi fråga ägaren om han kunde sätta den tillbaks igen, har lite frågar nu eftersom jag är kass på mopeder för tillfället

Iaf, vad jag har hört så måste man byta munstycke när man drar pluggen, ägaren innan hade ej bytt det och vet heller inte om ägaren innan gjort det.
Rätt segt för mig för mopeden drar väldigt mycket bensin. (antar för munstycket?)
Så till mina frågor..

1. Lär jag behöva byta munstycke när pluggen är ute? (eftersom ägaren innan ej hade)

2. (Om jag måste byta) hur vet jag vad jag ska ha?

3. Vad kan bero på den stora bensinförbrukningen? Hur fixar jag det?

4. Är det något speciellet man ska tänka på när man drar pluggen?

Tackar för svar // PloxCake

Postat: 22 april 2012, 11:45
av NoCamshaft
du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/

Postat: 22 april 2012, 11:51
av Sw33t
1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...

Postat: 22 april 2012, 11:59
av NoCamshaft
Sw33t skrev:1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
:? är du säker på att man behöver nya munstycken?? är inte moppen gjord för att åka utan plugg?

Re: Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Postat: 22 april 2012, 12:02
av Ekman
PloxCake skrev:1. Lär jag behöva byta munstycke när pluggen är ute? (eftersom ägaren innan ej hade)

2. (Om jag måste byta) hur vet jag vad jag ska ha?

3. Vad kan bero på den stora bensinförbrukningen? Hur fixar jag det?

4. Är det något speciellet man ska tänka på när man drar pluggen?
1. Ja de måste du troligtvis göra.
2. Du måste prova dig fram ;) Testa med ca. 5-10 storlekar större.
3. Kan bero på att det läcker någonstans eller pga. att den är felbestyckad.
4. Nja, kom bara ihåg att ställa in förgasaren, annars är det väll inte så mycket annat att tänka på ;)

Re: Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Postat: 22 april 2012, 12:11
av PloxCake
vicke xX SMT skrev:
PloxCake skrev:1. Lär jag behöva byta munstycke när pluggen är ute? (eftersom ägaren innan ej hade)

2. (Om jag måste byta) hur vet jag vad jag ska ha?

3. Vad kan bero på den stora bensinförbrukningen? Hur fixar jag det?

4. Är det något speciellet man ska tänka på när man drar pluggen?
1. Ja de måste du troligtvis göra.
2. Du måste prova dig fram ;) Testa med ca. 5-10 storlekar större.
3. Kan bero på att det läcker någonstans eller pga. att den är felbestyckad.
4. Nja, kom bara ihåg att ställa in förgasaren, annars är det väll inte så mycket annat att tänka på ;)
Jaha, trodde det bara va dra pluggen och köra... Inte hört nån som sagt nånting om ställa förgasaren? Vad gör det äns?
Ägaren innan verkar bara dratt pluggen och åkt iväg ;o

Edit: Vet inte äns hur stor munstycket är, vad borde jag prova med? 85, 90?

Re: Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Postat: 22 april 2012, 12:22
av Ekman
PloxCake skrev:
vicke xX SMT skrev:
PloxCake skrev:1. Lär jag behöva byta munstycke när pluggen är ute? (eftersom ägaren innan ej hade)

2. (Om jag måste byta) hur vet jag vad jag ska ha?

3. Vad kan bero på den stora bensinförbrukningen? Hur fixar jag det?

4. Är det något speciellet man ska tänka på när man drar pluggen?
1. Ja de måste du troligtvis göra.
2. Du måste prova dig fram ;) Testa med ca. 5-10 storlekar större.
3. Kan bero på att det läcker någonstans eller pga. att den är felbestyckad.
4. Nja, kom bara ihåg att ställa in förgasaren, annars är det väll inte så mycket annat att tänka på ;)
Jaha, trodde det bara va dra pluggen och köra... Inte hört nån som sagt nånting om ställa förgasaren? Vad gör det äns?
Ägaren innan verkar bara dratt pluggen och åkt iväg ;o

Edit: Vet inte äns hur stor munstycket är, vad borde jag prova med? 85, 90?
Om du inte ställer in förgasaren kommer den troligtvis få för mager blandning, alltså för lite bensin, vilket kan leda till att den skär.

Bara att ta upp och kolla.

Postat: 22 april 2012, 12:55
av CaToXXo
NoCamshaft skrev:du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.

Postat: 22 april 2012, 12:59
av PloxCake
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
Så rekommenderat byta munstycke.. men också justera förgasaren då eller?

verkar inte hitta någon vidare bra guide ;o

Postat: 22 april 2012, 13:05
av CaToXXo
PloxCake skrev:
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
Så rekommenderat byta munstycke.. men också justera förgasaren då eller?

verkar inte hitta någon vidare bra guide ;o
Att justera förgasaren innebär att du byter munstycke, och ställer in luftskruven bra etc :)
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176

Postat: 22 april 2012, 13:23
av PloxCake
CaToXXo skrev:
PloxCake skrev:
CaToXXo skrev: Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
Så rekommenderat byta munstycke.. men också justera förgasaren då eller?

verkar inte hitta någon vidare bra guide ;o
Att justera förgasaren innebär att du byter munstycke, och ställer in luftskruven bra etc :)
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
ugh.. ser ut dom en del jobb bara för att dra en simpel plugg men men,
får la ta hem några munstycken on börja nästa vecka,

men fortfarande vettefan om jag ska använda 5/6mm o.s.v =&

Postat: 22 april 2012, 13:37
av CaToXXo
PloxCake skrev:
ugh.. ser ut dom en del jobb bara för att dra en simpel plugg men men,
får la ta hem några munstycken on börja nästa vecka,

men fortfarande vettefan om jag ska använda 5/6mm o.s.v =&
Nejnej, det är inget svårt alls, eftersom när du drar pluggen så behöver du antagligen inte röra något annat än huvudmunstycket!
Du ska ha 6mm gängor.
Men testa att dra pluggen först, det kan ju vara så att första ägaren har bytt munstycke redan, så den är inställd bra för urpluggat?

Postat: 22 april 2012, 16:12
av PloxCake
CaToXXo skrev:
PloxCake skrev:
ugh.. ser ut dom en del jobb bara för att dra en simpel plugg men men,
får la ta hem några munstycken on börja nästa vecka,

men fortfarande vettefan om jag ska använda 5/6mm o.s.v =&
Nejnej, det är inget svårt alls, eftersom när du drar pluggen så behöver du antagligen inte röra något annat än huvudmunstycket!
Du ska ha 6mm gängor.
Men testa att dra pluggen först, det kan ju vara så att första ägaren har bytt munstycke redan, så den är inställd bra för urpluggat?
funkar detta då? http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=8370

Typ köpa hem 85, 90, skulle det blir bra tror du?

Postat: 22 april 2012, 16:27
av CaToXXo
PloxCake skrev:
CaToXXo skrev:
PloxCake skrev:
ugh.. ser ut dom en del jobb bara för att dra en simpel plugg men men,
får la ta hem några munstycken on börja nästa vecka,

men fortfarande vettefan om jag ska använda 5/6mm o.s.v =&
Nejnej, det är inget svårt alls, eftersom när du drar pluggen så behöver du antagligen inte röra något annat än huvudmunstycket!
Du ska ha 6mm gängor.
Men testa att dra pluggen först, det kan ju vara så att första ägaren har bytt munstycke redan, så den är inställd bra för urpluggat?
funkar detta då? http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=8370

Typ köpa hem 85, 90, skulle det blir bra tror du?
Ja, men det kan hända att du redan har kanske 85 i, så testa att dra pluggen först och se hur den går!

Postat: 22 april 2012, 18:23
av NoCamshaft
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
va? jag trodde alla moppar hade pluggen fast svetsad i mynningen, wahaha :?

Postat: 22 april 2012, 18:30
av CaToXXo
NoCamshaft skrev:va? jag trodde alla moppar hade pluggen fast svetsad i mynningen, wahaha :?
Nope, långt ifrån alla... Och jag fattar verkligen inte din teknik på att dra pluggar heller, om du tycker man ska göra så som du beskrev.

Postat: 22 april 2012, 18:33
av NoCamshaft
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:va? jag trodde alla moppar hade pluggen fast svetsad i mynningen, wahaha :?
Nope, långt ifrån alla... Och jag fattar verkligen inte din teknik på att dra pluggar heller, om du tycker man ska göra så som du beskrev.
hur borde man göra? är det delen med magneten som är fel? ellr? :?

Postat: 22 april 2012, 18:44
av CaToXXo
NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:va? jag trodde alla moppar hade pluggen fast svetsad i mynningen, wahaha :?
Nope, långt ifrån alla... Och jag fattar verkligen inte din teknik på att dra pluggar heller, om du tycker man ska göra så som du beskrev.
hur borde man göra? är det delen med magneten som är fel? ellr? :?
Jaa jag fattar inte riktigt de?
Du får ju isåfall plocka loss röret och dra ur pluggen, alternativt slipa ner svetsfogarna först om det finns såna?

Postat: 22 april 2012, 18:48
av NoCamshaft
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev: Nope, långt ifrån alla... Och jag fattar verkligen inte din teknik på att dra pluggar heller, om du tycker man ska göra så som du beskrev.
hur borde man göra? är det delen med magneten som är fel? ellr? :?
Jaa jag fattar inte riktigt de?
Du får ju isåfall plocka loss röret och dra ur pluggen, alternativt slipa ner svetsfogarna först om det finns såna?
nämen när man plockat bort pluggen så ligger den ju i avgasröret (om man har otur) och då är det lättast att plocka fram magnet och ta ut den med den annars blir det väll ett jävla lirkande?

Postat: 22 april 2012, 18:51
av CaToXXo
NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev: hur borde man göra? är det delen med magneten som är fel? ellr? :?
Jaa jag fattar inte riktigt de?
Du får ju isåfall plocka loss röret och dra ur pluggen, alternativt slipa ner svetsfogarna först om det finns såna?
nämen när man plockat bort pluggen så ligger den ju i avgasröret (om man har otur) och då är det lättast att plocka fram magnet och ta ut den med den annars blir det väll ett jävla lirkande?
Jaaaså nu fattar jag vad du menar!
Menmen, nu är det inte en sån plugg på denna moppe så whatever ^^

Postat: 22 april 2012, 18:55
av NoCamshaft
[spoiler]
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev: Jaa jag fattar inte riktigt de?
Du får ju isåfall plocka loss röret och dra ur pluggen, alternativt slipa ner svetsfogarna först om det finns såna?
nämen när man plockat bort pluggen så ligger den ju i avgasröret (om man har otur) och då är det lättast att plocka fram magnet och ta ut den med den annars blir det väll ett jävla lirkande?
Jaaaså nu fattar jag vad du menar!
Menmen, nu är det inte en sån plugg på denna moppe så whatever ^^
[/spoiler]

jaså, är det sånna ''skruv'' pluggar på alla krossar? (kan vara till hjälp till en kompis)

Postat: 22 april 2012, 18:56
av CaToXXo
NoCamshaft skrev: jaså, är det sånna ''skruv'' pluggar på alla krossar? (kan vara till hjälp till en kompis)
Nope, men det är det på många riejus. Vad har din kompis för moppe?

Postat: 22 april 2012, 19:03
av NoCamshaft
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev: jaså, är det sånna ''skruv'' pluggar på alla krossar? (kan vara till hjälp till en kompis)
Nope, men det är det på många riejus. Vad har din kompis för moppe?
jag är lite sådär på moppe märken å sånt men jag tror att det kan ha varit en beta RR, det var en enduro iaf, men vi säger att det är en RR

Postat: 22 april 2012, 20:34
av Sw33t
NoCamshaft skrev:
Sw33t skrev:1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
:? är du säker på att man behöver nya munstycken?? är inte moppen gjord för att åka utan plugg??
När avgasröret har en plugg i sig så begränsas antal rpm eftersom cylindern inte kan göra sig av med avgaserna tillräckligt snabbt. Därför så byter man ner i munstycke för annars så skulle blandningen bli för våt mopeden börjar blöddra med reducerad effekt. Så ja du måste bestycka om den.. Fast dom kan väl kanske struntat i det? Har ingen aning om det finns undantag.. rätta mig ifall jag har fel! :P

Postat: 22 april 2012, 20:36
av CaToXXo
Sw33t skrev:
NoCamshaft skrev:
Sw33t skrev:1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
:? är du säker på att man behöver nya munstycken?? är inte moppen gjord för att åka utan plugg??
När avgasröret har en plugg i sig så begränsas antal rpm eftersom cylindern inte kan göra sig av med avgaserna tillräckligt snabbt. Därför så byter man ner i munstycke för annars så skulle blandningen bli för våt mopeden börjar blöddra med reducerad effekt. Så ja du måste bestycka om den.. Fast dom kan väl kanske struntat i det? Har ingen aning om det finns undantag.. rätta mig ifall jag har fel! :P
Tror dom bestyckar om dom när dom stryps, så ja du har rätt.

Postat: 23 april 2012, 16:41
av NoCamshaft
Sw33t skrev:
NoCamshaft skrev:
Sw33t skrev:1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
:? är du säker på att man behöver nya munstycken?? är inte moppen gjord för att åka utan plugg??
När avgasröret har en plugg i sig så begränsas antal rpm eftersom cylindern inte kan göra sig av med avgaserna tillräckligt snabbt. Därför så byter man ner i munstycke för annars så skulle blandningen bli för våt mopeden börjar blöddra med reducerad effekt. Så ja du måste bestycka om den.. Fast dom kan väl kanske struntat i det? Har ingen aning om det finns undantag.. rätta mig ifall jag har fel! :P
låter vättigt, tack! :D

Postat: 24 april 2012, 20:24
av DEA!!
De nyare Rieju har oftast för litet munstycke. Så du bör byta! En kompis körde utan att byta, så han åkte runt och chokade (ej att rekommendera).
Jag förstår inte hur ni kan "tappa" ner pluggen i röret, det går inte.

Bensinförbrukningen kan ju bero på många anledningar!
Körsättet har ju en enorm betydelse.

Postat: 24 april 2012, 20:29
av NoCamshaft
DEA!! skrev:De nyare Rieju har oftast för litet munstycke. Så du bör byta! En kompis körde utan att byta, så han åkte runt och chokade (ej att rekommendera).
Jag förstår inte hur ni kan "tappa" ner pluggen i röret, det går inte.

Bensinförbrukningen kan ju bero på många anledningar!
Körsättet har ju en enorm betydelse.
nämen det jag skrev senare var att jag trodde att alla hade samma plugg, den jag har sett är den på scootern alltså ett ''rör'' som sitter fast svetsad i mynningen som man kan ta bort på olika sett tex såga och då ligger sedan det röret i avgasröret och det blir lirkigt att få upp,
hehe lite fail av mig, men men.