Sida 1 av 1

Aerox -99 går för fort

Postat: 16 april 2012, 21:36
av fdswin
Som topic, mopeden går för fort.
Mopeden ska användas för bruk av tjejen och mig och vi har körkort, så orginal är våran utväg.

Setup:
Cylinder: 50cc utbytes org. cylinder.
Förgasare: Delorto 12mm med 88'ans munstycke, har prövat med 85 men den var för liten.
Avgas: Originalrör, med plugg och blindrör.
Vikter: 5.5g, har prövat med 4, 4.5, 5.5 och samma problem
V-ringen är kvar.
Luftfilter: original.

Vill få den till den lagliga hastigheten, har en extra v-ring som ligger och med den monterad + den som var monterad sen tidigare så gick den härliga 26.km/h (cykeldator) men skrek så ini helvete. Med enkel v-ring så går den 51 på gps, 48 på cykeldator och glädjemätaren står kring 60km/h. Så nu står jag med blank hjärna och funderar, vad har jag missat?

Tacksam för alla svar, mvh Fredrik

(Vill jag köra fort så tar jag bilen)

Postat: 16 april 2012, 21:44
av NoCamshaft
kanske ska du försöka linda silvertejp på filtret och kanske plugga lite extra i avgas röret, då lär den nog inte vara lika glad längre :)

Postat: 16 april 2012, 21:47
av anton96
har du trimmat den innan? inte ovanligt att mopeder går snabbare än 45km/h, när poliser provkör mopeder så är gränsen 52km/h, då det är original mopeder som går snabbare än tillåtna 45km/h

Postat: 16 april 2012, 21:48
av Älg
anton96 skrev:har du trimmat den innan? inte ovanligt att mopeder går snabbare än 45km/h, när poliser provkör mopeder så är gränsen 52km/h, då det är original mopeder som går snabbare än tillåtna 45km/h
Om inte det är 30-moped?

Postat: 16 april 2012, 21:51
av anton96
Älg skrev:
anton96 skrev:har du trimmat den innan? inte ovanligt att mopeder går snabbare än 45km/h, när poliser provkör mopeder så är gränsen 52km/h, då det är original mopeder som går snabbare än tillåtna 45km/h
Om inte det är 30-moped?
står inte att det är 30moped ;) och ifall han vill ha den laglig hastighet för en 30 moped så hade han nog inte skrivit "härliga 26km/h" då det bara skiljer 4km/h ?

Postat: 16 april 2012, 21:52
av fdswin
Tidigare ägare har haft den trimmad, med dragna pluggar i avgasröret samt blindtarm.
Målet är att få ner den till 30, där den max får gå 42km/h enligt lag.

Cylinder, kolv, kolvringar, nållager oh avgasrör är nya och har gått ca: 1.5mil.

Postat: 16 april 2012, 21:54
av anton96
fdswin skrev:Tidigare ägare har haft den trimmad, med dragna pluggar i avgasröret samt blindtarm.
Målet är att få ner den till 30, där den max får gå 42km/h enligt lag.

Cylinder, kolv, kolvringar, nållager oh avgasrör är nya och har gått ca: 1.5mil.
är du säker att han inte kapat blindtarmen och sedan svetsat dit en bricka och sen på med resten av röret? det ända jag kan komma på

Postat: 16 april 2012, 21:58
av fdswin
Grejen är att avgasröret är flång nytt.
Detta är röret jag beställde

Postat: 16 april 2012, 22:21
av Mario Zinnert
Är där ostrypt cdi på? annars så vet jag inte, pröva sätta på varvtalsregulator och sätt switchen nånstans där den inte syns och kan inte röras utan att skruva av något?

Postat: 16 april 2012, 22:23
av fdswin
Såvitt jag vet så är det en original cdi på den, men varvtalsregulator där man sliter bort switchen och löder ihop kabeln så det är mer "permanent" och inte kan ändras.
Hur kommer polisen se på detta om dom hittar det?

Postat: 16 april 2012, 22:25
av Mario Zinnert
fdswin skrev:Såvitt jag vet så är det en original cdi på den, men varvtalsregulator där man sliter bort switchen och löder ihop kabeln så det är mer "permanent" och inte kan ändras.
Hur kommer polisen se på detta om dom hittar det?
dom kommer väll ta bort den och bli förvånade att den bara toppar 51 då? Tror de e de ända du kan göra!

Postat: 16 april 2012, 22:34
av Fredd_e
sätt inte en blackbox kommer bara bränna cdi/tändning
kan det inte va ett eu rör du har köpt ?

Postat: 16 april 2012, 22:42
av fdswin
Vad jag vet så beställde jag ett nytt originalrör till 99ans aerox.

Sista utväg vad jag kommer på nu är att försöka söka upp ett järnrör med samma innerdimmension som v-ringen har och kapa den en aning bredare än dom jag har och jobba mig frammåt tills den gör hastigheten jag är ute efter.
Bra eller dålig plan?

Postat: 16 april 2012, 22:45
av Mario Zinnert
pröva byta ner dig viktvis

Postat: 16 april 2012, 22:47
av fdswin
Har gått från 4 till 4.5 till 5 till 5.5, enda skillnaden är hur mycket den accelerar men hastigheten landar på densamma ändå i slutändan

Postat: 16 april 2012, 22:57
av potog
Köp Stage6 tunna v-brikor så kan du ställa in den fint ;)

Köp avgas plugg testa... Går den för snabbt gör hållet mindre med en svettas loppan eller liknande tills du får önskad hastighet ;)

Postat: 16 april 2012, 23:01
av Demuz
det kanske sitter i en variatorring som är avsedd för 45(eu)moppe.
och isf skulle det nog kanske hjälpa om du köpte en som är avsedd för 30-moppe då den är lite tjockare.

bara en fundering eftersom den varva för mycket med 2 och gick för fort med 1 så det är ju någonstans imellan du troligtsvis ska ha.

länk till v-bricka: http://twostroke.se/product.asp?product=20181

Postat: 16 april 2012, 23:09
av fdswin
den v-ring du länkade har jag beställt och när jag jämförde den med den som satt i så var den som jag beställde tunnare.
Får nog pröva beställa stage 6 shimset och se om jag kan justera in det bättre.

Postat: 16 april 2012, 23:16
av Demuz
fdswin skrev:den v-ring du länkade har jag beställt och när jag jämförde den med den som satt i så var den som jag beställde tunnare.
Får nog pröva beställa stage 6 shimset och se om jag kan justera in det bättre.


beställde du v-ringen som är avsedd för 30moppe då? (det gjorde du nog men värt och fråga)

ja beställ ett sånt för då ska du nog kunna justera in en lagom hastighet.

Postat: 16 april 2012, 23:30
av fdswin
Arå, beställde den för 30-moppe :)

Postat: 16 april 2012, 23:34
av Demuz
fdswin skrev:Arå, beställde den för 30-moppe :)


okej men om inte shimsen är tillräckligt så får du väll kanske försöka plugga röret bara liite till så ska du nog få ner hastigheten! :)

edit: har du luftpluggen i luftfilterboxen eller är den borta?,orginalfilter? :)

Postat: 17 april 2012, 00:36
av fdswin
Den ska vara kvar, en skorstensliknande sak som sticker upp ur burken som är böjd 90 grader in mot motorn.

Om det nu inte blir bättre med shimsen så får jag ta och börja loppa igen avgasröret med svetsen tills målet är uppnått :)

Postat: 17 april 2012, 00:38
av Demuz
fdswin skrev:Den ska vara kvar, en skorstensliknande sak som sticker upp ur burken som är böjd 90 grader in mot motorn.

Om det nu inte blir bättre med shimsen så får jag ta och börja loppa igen avgasröret med svetsen tills målet är uppnått :)


okej, aa det blir säkert bra! :)

Postat: 17 april 2012, 06:38
av moppenissen96
Brukar ju vara typ 60 munstycke. Tryck i nått gram lättare vikter så axar den bättre men går långsammare :)

Postat: 17 april 2012, 09:29
av fdswin
Enligt dom hära så är det 86 som är orginal.

Aerox
Årsmodell: 98-02
Klass: 30-moped
Förgasare: Dellorto PHBN 12mm
Original munstycke: 86

O hur mycket lättare vill du att jag ska ha? Alla vikter jag än så länge testat så har jag hamnat på fel sida av mätaren, enda skillnaden som varit är hur länge det tar att komma dit.