Gilera Runner , Startar EJ!? Hjälp!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Freddefnul
Elmoped

Gilera Runner , Startar EJ!? Hjälp!

Inlägg av Freddefnul »

Tjena som rubriken är så har jag en Gilera Runner , tror det är -05.

När jag omhändertog den så startade den inte heller.. -.-
Har fixat o kolla följande:

Fixat batteri säkring + kablar så att den får ordentligt med ström.
Och att allt funkar elektronik mässigt.

Kollat soppaflödet , den får soppa som den ska.

Rensat avgassystemet , så att ingen gammal olja eller dylikt ligger o tar stopp.

Tankat fullt med "ny" soppa.

Bytt tändstift.

Kollat membranen , förgasaren etc etc. allt är i bra skick, inget stopp i förgasaren.

Något mer man kan kolla , undersöka?

OBS! Fick igång den när ja bytte tändstift , startade hur snabbt o fint som helst , gick o köra i ca. 15 min sen dog den igen..

Och nu har ja börjat om från ruta 1.

Hjälp uppskattas! Tack på förhand!

//Fredrik
Användarens profilbild
Felix616
Varnad

Inlägg av Felix616 »

Kan vara att den får för mycket eller för lite soppa. Kolla vad du har för munstycke i nu och kolla så färgen på tändstiftet ser bra ut, Har du något trim på den?
Freddefnul
Elmoped

Inlägg av Freddefnul »

Den får bra med soppa , det är också kollat , lagom.

Tror det är bytta vikter o lite sånt på den men original cylinder o avgassystem iallafall.

Tändstiftet är nytt. men såg svart ut efter en 15mins provrunda då den startade och nu slutat gått igen :/ . Men det är iallafall nytt så att.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

När du bytte vikter, så hoppas jag att hela variatorskålen, fläkthjul o dyligt blev hårt åtspänd med variatormuttern längst ut, för detta är ett fel som kan hända om den inte åtspänd, för då rör sig alla delar okontrollerat. Testa även att suga på vakuumslangen, på den den snabbt o kicka
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Freddefnul
Elmoped

Inlägg av Freddefnul »

Piitus, har kollat och allt är åtspänt + g¨r runt o låter som det ska , allt är i sin ordning.... den går fortfarande inte igång :/ börjar bli tokig, har tamefan kollat allt känns det som.

MVH
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

om tändstiftet var svart har det blivit blött som betyder för mycket bensin! Som kan sluta med att den "äter" tändstift! Testa torka av tändstiftet och försiktigt slipa med fint sandpapper mellan (kommer inte på namnet) de där pinnar som är längst ut!

Sätt sedan tillbaka och pröva! Byt dig ner också i munstycke eller kolla så inte choken har hängt sig!
Skriv svar