update!Trimma Pgo PMX sport/ naked

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 november 2011, 00:39
Ort: Norrköping

update!Trimma Pgo PMX sport/ naked

Inlägg av Livelawe »

Tja ! Min kompis har en PGO: PMX sport/ naked scooter årsmodell 2007 och han är intresserad av att trimma. Den är helt orginal förutom att v-ringen är borta. Han ska köpa LeoVince - Avgassystem (TT)
http://twostroke.se/product.asp?product=20892

Är det Någon som vet om det räcker att bara köpa röret så går moppen bra ?
Eller måste han byta munstycke, isåfall vad sitter det för förgasare i PMX sport/naked årsmodell 2007 ? byta kopplingsfjädrar eller byta vikter ?
Följer det med k-fjädrar till det röret ?

Tacksam för svar! :) Han beställer på måndag så skulle vara schysst om någon kunde säga vad han mer bör lägga i kundvagnen.

Update !
setup: 84 munstycke, stage6 effektrör, dragen v-ring

Men moppen går bara i 40, axxet är bra men sen över 38 km så dör den typ kolla videon !
Någon som har tips på vad felet är ?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NXy3S5Bi ... re=mh_lolz
[/youtube]
Senast redigerad av Livelawe den 24 april 2012, 19:46, redigerad totalt 2 gång.
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Rekommenderar att han lägger någon hundring extra på ett lite bättre rör, aldrig riktigt gillat TT..

Detta rör är älskvärt!
http://twostroke.se/product.asp?product=10202

Medföljer inte variatorvikter eller några kopplingsfjädrar, men köp med ett set från 1-3g lättare än original och pröva er fram vad som är bäst, samt ett munstyckesset från 10-30 storlekar större (förutsatt att pluggen ska bort)

Det är onödigt att börja pilla på kopplingen på en i stort sätt originalmoppe..
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Inlägg: 948
Blev medlem: 10 mars 2010, 18:31
Kontakt:

Inlägg av to0b »

Har själv en pgo pmx naked -09. Det sitter en keihin förgasre i med "3.9"mm munstycke om jag inte minns fel.
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 november 2011, 00:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Livelawe »

2stroke skrev:Rekommenderar att han lägger någon hundring extra på ett lite bättre rör, aldrig riktigt gillat TT..

Detta rör är älskvärt!
http://twostroke.se/product.asp?product=10202

Medföljer inte variatorvikter eller några kopplingsfjädrar, men köp med ett set från 1-3g lättare än original och pröva er fram vad som är bäst, samt ett munstyckesset från 10-30 storlekar större (förutsatt att pluggen ska bort)

Det är onödigt att börja pilla på kopplingen på en i stort sätt originalmoppe..
hmm okeej ! :) Men han är mest ute efter axx men stage6 är vell högvarvigt men det kanske inte spelar ngn roll. Nej han ska inte stunta. Men han vill nog ha både och axx, toppfart. Antar att stage6 röret är bra då.
Okeej då säger jag till honom att han kan köpa följande:
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=8518

http://twostroke.se/product.asp?product=10202

:) ?
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Livelawe skrev:
2stroke skrev:Rekommenderar att han lägger någon hundring extra på ett lite bättre rör, aldrig riktigt gillat TT..

Detta rör är älskvärt!
http://twostroke.se/product.asp?product=10202

Medföljer inte variatorvikter eller några kopplingsfjädrar, men köp med ett set från 1-3g lättare än original och pröva er fram vad som är bäst, samt ett munstyckesset från 10-30 storlekar större (förutsatt att pluggen ska bort)

Det är onödigt att börja pilla på kopplingen på en i stort sätt originalmoppe..
hmm okeej ! :) Men han är mest ute efter axx men stage6 är vell högvarvigt men det kanske inte spelar ngn roll. Nej han ska inte stunta. Men han vill nog ha både och axx, toppfart. Antar att stage6 röret är bra då.
Okeej då säger jag till honom att han kan köpa följande:
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=8518

http://twostroke.se/product.asp?product=10202

:) ?
Ja det ser bra ut! :wink:
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 november 2011, 00:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Livelawe »

2stroke skrev:
Livelawe skrev:
2stroke skrev:Rekommenderar att han lägger någon hundring extra på ett lite bättre rör, aldrig riktigt gillat TT..

Detta rör är älskvärt!
http://twostroke.se/product.asp?product=10202

Medföljer inte variatorvikter eller några kopplingsfjädrar, men köp med ett set från 1-3g lättare än original och pröva er fram vad som är bäst, samt ett munstyckesset från 10-30 storlekar större (förutsatt att pluggen ska bort)

Det är onödigt att börja pilla på kopplingen på en i stort sätt originalmoppe..
hmm okeej ! :) Men han är mest ute efter axx men stage6 är vell högvarvigt men det kanske inte spelar ngn roll. Nej han ska inte stunta. Men han vill nog ha både och axx, toppfart. Antar att stage6 röret är bra då.
Okeej då säger jag till honom att han kan köpa följande:
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=8518

http://twostroke.se/product.asp?product=10202

:) ?
Ja det ser bra ut! :wink:
Tack för tipsen !
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Vill han främst ha axx så dra förfan på Leovince TT röret, det har jag och det axxar som in i helvete bara variatorn är inställd perfekt! Jag har löst mitt axx nu och det är bara att pma mig om du har frågor. Toppen med bara röret låg på 75 som är en helt okej toppfart! Dessutom kostar det röret bara 900 kr på scooter-attack.com, vilket är fruktansvärt billigt, dvs MYCKET RÖR FÖR PENGARNA. Det är det lågvarvigaste röret jag någonsin provat, och jag har provat zx, laser, stage 6 pro och såklart TT. Men alla tycker väl olika. Jag har en aerox och den är rätt mycket tyngre än blaster, ändå är det ett brutalt axx. Så då kan du själv räkna ut hur axxet blir på en blaster, de har en utav de starkaste motorerna också original (piaggio?)

Aja hade lätt kört på TT, totalt underskattat av det flesta. Men det är totalt värt de lilla pengarna som det kostar! Nackdel är att det rostar fort, men det är bara att dra på svart värmetålig lack ifrån början så kommer han att slippa det.

EDIT: Såg att det handlade om en Pgo, men skitsamma! Fortfarande riktigt värt.
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 417
Blev medlem: 21 februari 2011, 16:13
Ort: haninge
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Roxxen96 skrev:Vill han främst ha axx så dra förfan på Leovince TT röret, det har jag och det axxar som in i helvete bara variatorn är inställd perfekt! Jag har löst mitt axx nu och det är bara att pma mig om du har frågor. Toppen med bara röret låg på 75 som är en helt okej toppfart! Dessutom kostar det röret bara 900 kr på scooter-attack.com, vilket är fruktansvärt billigt, dvs MYCKET RÖR FÖR PENGARNA. Det är det lågvarvigaste röret jag någonsin provat, och jag har provat zx, laser, stage 6 pro och såklart TT. Men alla tycker väl olika. Jag har en aerox och den är rätt mycket tyngre än blaster, ändå är det ett brutalt axx. Så då kan du själv räkna ut hur axxet blir på en blaster, de har en utav de starkaste motorerna också original (piaggio?)

Aja hade lätt kört på TT, totalt underskattat av det flesta. Men det är totalt värt de lilla pengarna som det kostar! Nackdel är att det rostar fort, men det är bara att dra på svart värmetålig lack ifrån början så kommer han att slippa det.

EDIT: Såg att det handlade om en Pgo, men skitsamma! Fortfarande riktigt värt.
DÅ hade jag hälldre kört på s6 röret...
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

gandih500 skrev:
Roxxen96 skrev:Vill han främst ha axx så dra förfan på Leovince TT röret, det har jag och det axxar som in i helvete bara variatorn är inställd perfekt! Jag har löst mitt axx nu och det är bara att pma mig om du har frågor. Toppen med bara röret låg på 75 som är en helt okej toppfart! Dessutom kostar det röret bara 900 kr på scooter-attack.com, vilket är fruktansvärt billigt, dvs MYCKET RÖR FÖR PENGARNA. Det är det lågvarvigaste röret jag någonsin provat, och jag har provat zx, laser, stage 6 pro och såklart TT. Men alla tycker väl olika. Jag har en aerox och den är rätt mycket tyngre än blaster, ändå är det ett brutalt axx. Så då kan du själv räkna ut hur axxet blir på en blaster, de har en utav de starkaste motorerna också original (piaggio?)

Aja hade lätt kört på TT, totalt underskattat av det flesta. Men det är totalt värt de lilla pengarna som det kostar! Nackdel är att det rostar fort, men det är bara att dra på svart värmetålig lack ifrån början så kommer han att slippa det.

EDIT: Såg att det handlade om en Pgo, men skitsamma! Fortfarande riktigt värt.
DÅ hade jag hälldre kört på s6 röret...
jag hade också kört på s6 röret, de kan man ju köpa på cykelkraft för 999.
PGO-Smurf
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2012, 17:32
Ort: samma som kungen

Inlägg av PGO-Smurf »

Livelawe skrev:
2stroke skrev:Rekommenderar att han lägger någon hundring extra på ett lite bättre rör, aldrig riktigt gillat TT..

Detta rör är älskvärt!
http://twostroke.se/product.asp?product=10202

Medföljer inte variatorvikter eller några kopplingsfjädrar, men köp med ett set från 1-3g lättare än original och pröva er fram vad som är bäst, samt ett munstyckesset från 10-30 storlekar större (förutsatt att pluggen ska bort)

Det är onödigt att börja pilla på kopplingen på en i stort sätt originalmoppe..
hmm okeej ! :) Men han är mest ute efter axx men stage6 är vell högvarvigt men det kanske inte spelar ngn roll. Nej han ska inte stunta. Men han vill nog ha både och axx, toppfart. Antar att stage6 röret är bra då.
Okeej då säger jag till honom att han kan köpa följande:
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=8518

http://twostroke.se/product.asp?product=10202

:) ?
Det där är fel vikter!
PGO har 16x13 vikter och orginal ligger på 8,5gr och runt 6gr är lagom med TT röret(utan pluggen kvar), och kolla med polarn om han har lossat insuget för där sitter en strypbricka med ett 8-10mm hål!
Sen så har TT röret taskigt rykte pga okunskap,rätt justerat så går moppen grymt bra med det, själv åker jag med 3x5gr 3x6gr vikter i variatorn och 98 munstycke den toppar 80km/h och har ett bra ax.
MopedOlle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 mars 2012, 12:32

Inlägg av MopedOlle »

Har själv en Pgo pmx sport 08. Med Leovince Zx rör, dragen v-ring och typ 4 grams vikter gjorde den typ 70-75 med riktigt skönt axx.
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 november 2011, 00:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Livelawe »

MopedOlle skrev:Har själv en Pgo pmx sport 08. Med Leovince Zx rör, dragen v-ring och typ 4 grams vikter gjorde den typ 70-75 med riktigt skönt axx.
sÅ han behöver bara sätta i 4g vitker så går den skit bra eller. ?
gilera ice<3
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 mars 2012, 20:41
Ort: helsingborg

Inlägg av gilera ice<3 »

jag har själv en pgo pmx sport där sitter en strypning i insuget e den borta? http://www.twostroke.se/product.asp?product=23806 då den sitter mellan membranet o insuget
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 3 februari 2011, 19:30

Inlägg av ekenARK »

Roxxen96 skrev:Vill han främst ha axx så dra förfan på Leovince TT röret, det har jag och det axxar som in i helvete bara variatorn är inställd perfekt! Jag har löst mitt axx nu och det är bara att pma mig om du har frågor. Toppen med bara röret låg på 75 som är en helt okej toppfart! Dessutom kostar det röret bara 900 kr på scooter-attack.com, vilket är fruktansvärt billigt, dvs MYCKET RÖR FÖR PENGARNA. Det är det lågvarvigaste röret jag någonsin provat, och jag har provat zx, laser, stage 6 pro och såklart TT. Men alla tycker väl olika. Jag har en aerox och den är rätt mycket tyngre än blaster, ändå är det ett brutalt axx. Så då kan du själv räkna ut hur axxet blir på en blaster, de har en utav de starkaste motorerna också original (piaggio?)

Aja hade lätt kört på TT, totalt underskattat av det flesta. Men det är totalt värt de lilla pengarna som det kostar! Nackdel är att det rostar fort, men det är bara att dra på svart värmetålig lack ifrån början så kommer han att slippa det.

EDIT: Såg att det handlade om en Pgo, men skitsamma! Fortfarande riktigt värt.
du måste ju skämta och säga att TT är det lågvarvigaste röret som finns, har själv haft TT röret och det suger getp*ng varvar ingenting tills varvtillslaget på typ 2500-3000v då den börjar axxa som ett gnu, min kompis har haft samma rör på sin aerox, och vi har provat med olika fjädrar,munstycke,vikter får den ändå ingen bra effektkurva och att den vill vara mer varv villig i böran istället för att börja axxa som fan vid typ 3000v. vill du ha lågvarvit så kö urpluggat orignal rör. zx är skönare än tt men st6 är skönare än alla dom, och detta är av egna erfarenheter. så du gjorde ett bra köp genom att köpa s6 röret.

vikter ska du prova dig fram, det beror ju på när du vill att den ska börja varva och hur långt den ska klara av att varva, har du för lätta vikter orkar den itne varva upp på dom högsta varven och då går inte moppen lika fort. men blir axxar lättare i början. har du tyngre tvärt om. prova sig fram är det bästa
Jockejk
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 oktober 2024, 20:01

Re: update!Trimma Pgo PMX sport/ naked

Inlägg av Jockejk »

Om strypningen mellan förgasaren och insuget fortfarande sitter monterat kan moppen även då göra 80km/h?.
Användarens profilbild
freakygoblin
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 juli 2024, 19:57
Ort: Varberg

Re: update!Trimma Pgo PMX sport/ naked

Inlägg av freakygoblin »

Jockejk skrev: 3 maj 2025, 14:51 Om strypningen mellan förgasaren och insuget fortfarande sitter monterat kan moppen även då göra 80km/h?.
skulle nog vara svårt att åstadkomma även om du trimmar den på annat vis. det är ju inte jätte svårt att plocka bort vad jag vet

kan dock tänka mig att man kanske måste gå upp i storlek på förgasarmunstycken vilket man kanske inte har liggandes
Jockejk
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 oktober 2024, 20:01

Re: update!Trimma Pgo PMX sport/ naked

Inlägg av Jockejk »

Bara jag som inte orkar att plocka bort förgasarn och kolla.
Men enligt förra ägaren så var inte moppen trimmad.
Och det enda jag gjort är
Urpluggat yazuni r och byt cdi och även andra vikter.
Och den gör runt 80km/h är det möjligt.
Och är det möjligt att få gasres med en trimmad 50cc?.
Vad behöver göras för att få en 50cc att bli så rapp?.
Skriv svar