Sida 1 av 1
Varvar själv på tomgång efter cylinderbyte!? *LÖST*
Postat: 6 april 2012, 13:35
av Apriliarx07
Hej. En kompis bytte Airsal cylinder och kolv åt mig och när man startar den så är den först normal så börjar den sakta gasa mer och mer av sig själv. När man sätter på choken blir den normal igen. Vad är det för fe? Det händer heller inget om man skruvar på tomgångsskruven.
Re: Varvar själv på tomgång efter cylinderbyte!?
Postat: 6 april 2012, 13:36
av Apriliarx07
Apriliarx07 skrev:Hej. En kompis bytte Airsal cylinder och kolv åt mig och när man startar den så är den först normal så börjar den sakta gasa mer och mer av sig själv. När man sätter på choken blir den normal igen. Vad är det för fel? Det händer heller inget om man skruvar på tomgångsskruven
Postat: 6 april 2012, 13:36
av Roxxen96
Tjuvluft? Kolla så gasvajern inte ligger i klämm någonstans.
Spruta startgas runt hela cylindern, insuget, förgasare osv, ifall den går upp i varv så är det tjuvluft någonstans.
Postat: 6 april 2012, 14:55
av ts_jonte
låter som den tar tjuvluft starta den å spruta startgas mellan cylindern å motorn och melln förgasaren börjar den rusa eller varva när du gör detta tar den tjuvluft

Postat: 6 april 2012, 15:10
av CaToXXo
ts_jonte skrev:låter som den tar tjuvluft starta den å spruta startgas mellan cylindern å motorn och melln förgasaren börjar den rusa eller varva när du gör detta tar den tjuvluft

den lär dock dö istället för att varva upp av startgasen.
Postat: 6 april 2012, 16:25
av an2n15
CaToXXo skrev:ts_jonte skrev:låter som den tar tjuvluft starta den å spruta startgas mellan cylindern å motorn och melln förgasaren börjar den rusa eller varva när du gör detta tar den tjuvluft

den lär dock dö istället för att varva upp av startgasen.
nej du, den varvar upp av startgasen. det blir precis samma effekt som att spruta in lite direkt i förgasaren.
Postat: 6 april 2012, 17:04
av Macko96
Nej den dör om man sprutar på med startgas för det har jag gjort på min och då går den ned i varv och sedan dör
Postat: 6 april 2012, 17:15
av derbiiiii
kollat tomgångsskruven ??
Postat: 6 april 2012, 17:38
av ArvidsZon
Jag tror att han har för litet munstycke så att den rusar.
Postat: 6 april 2012, 18:19
av bensinskalle
an2n15 skrev:CaToXXo skrev:ts_jonte skrev:låter som den tar tjuvluft starta den å spruta startgas mellan cylindern å motorn och melln förgasaren börjar den rusa eller varva när du gör detta tar den tjuvluft

den lär dock dö istället för att varva upp av startgasen.
nej du, den varvar upp av startgasen. det blir precis samma effekt som att spruta in lite direkt i förgasaren.
Helvete....
De kan hända precis vad som helst. Frågan är OM det blir en reaktion överhuvudtaget
Postat: 6 april 2012, 18:31
av Apriliarx07
ja nu var inte den här tråden om den rusar upp eller dör av startgas. Ska prova imorgon med det. Tror ni att det är tjuvluft eller för litet munstycke? har redan 94 i munstycke (var 78 från början)
Postat: 6 april 2012, 18:33
av Apriliarx07
derbiiiii skrev:kollat tomgångsskruven ??
det händer inget när jag skruvar på den, är ingen skillnad om jag har den nästan helt inskruvad eller utskruvad :O
Postat: 6 april 2012, 18:50
av CaToXXo
Apriliarx07 skrev:derbiiiii skrev:kollat tomgångsskruven ??
det händer inget när jag skruvar på den, är ingen skillnad om jag har den nästan helt inskruvad eller utskruvad :O
Typisk symptom vid tjuvluft.

Postat: 6 april 2012, 20:47
av EliiasH
Kan även va att lågfartsmunstycket är för litet då vart det så för mig på en dt50mx. Den hade ojämn tomgång och ville inte gå ner i varv

Ett förslag om den inte drar tjuvluft

Postat: 8 april 2012, 14:28
av Apriliarx07
Testade spruta stargas runt cylindernfoten, topplocket och insuget men inget hände. Kan det va munstycket då som är för litet? har red 94 och det var 78 org.
Postat: 8 april 2012, 16:09
av ArvidsZon
Apriliarx07 skrev:Testade spruta stargas runt cylindernfoten, topplocket och insuget men inget hände. Kan det va munstycket då som är för litet? har red 94 och det var 78 org.
Vad har du för storlek på förgasaren då?
Postat: 8 april 2012, 16:57
av Apriliarx07
ArvidsZon skrev:Apriliarx07 skrev:Testade spruta stargas runt cylindernfoten, topplocket och insuget men inget hände. Kan det va munstycket då som är för litet? har red 94 och det var 78 org.
Vad har du för storlek på förgasaren då?
17,5mm, orginal till aprilia rx -07
Postat: 8 april 2012, 18:12
av Apriliarx07
märkte att den varvar inte lika mycket och går bättre om jag skruvar in luftskruven helt :O den borde ju inte få luft alls då? Måste ju alltså vara tjuvluft, men hittar inte var ..
Postat: 8 april 2012, 18:18
av CaToXXo
Apriliarx07 skrev:märkte att den varvar inte lika mycket och går bättre om jag skruvar in luftskruven helt :O den borde ju inte få luft alls då? Måste ju alltså vara tjuvluft, men hittar inte var ..
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
saxat från guiden:
"Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort."
Postat: 8 april 2012, 18:49
av Apriliarx07
CaToXXo skrev:Apriliarx07 skrev:märkte att den varvar inte lika mycket och går bättre om jag skruvar in luftskruven helt :O den borde ju inte få luft alls då? Måste ju alltså vara tjuvluft, men hittar inte var ..
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
saxat från guiden:
"Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort."
ska det inte va '' om du har skruven längre INskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke''?? är inte längre utskruvad och kortare inskruvad samma sak -.-? har jag för stort eller för litet lågfartsmunstycke då eller??
Postat: 9 april 2012, 13:56
av Apriliarx07
Felet är löst, det var tjuvluft vid den stora slangen som går till förgasaren.