
***********************
Min högst personliga trimguide
Kommer att redovisa mina personliga erfarenheter och reaktioner från min "optimering" av min Rieju Spike med AM6 motor.
Avstrypning
* Plockat bort katalysator
Toppfart ca 50Km/H
***********************
Steg 1 - Drevning
Original
* Framdrev - 12
* Bakdrev - 48
Trim
* Framdrev - 13 IGM - Framdrev (420)
* Bakdrev - 52 IGM - Bakdrev (420)
Effekt:
* Toppfarten höjdes något men moppen blev svagare.
* Växel 1-2-3 känns OK men svag på högre växlar
* Toppfart ca 55Km/H
Reflektion:
* Borde nog ha väntat med drevning tills jag fått mer effekt att leka med...
[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0dGUe3l4LnA[/youtube]
Länkar:
Guide: Byta drev[/spoiler]
***********************
Steg 2 - Sportluftfilter och nytt huvudmunstycke
Original
* Luftburk
* Huvudmunstycke 0,68
Trim
* Malossi Racing e13
* Huvudmunstycke 0,68
Effekt:
* Upplever moppen som rappare
* Toppfart ca 60 Km/H
Reflektion:
* Det går inte att byta till sportluftfilter utan att gå upp i strl på huvudmunstycket
* Moppen har fått ett "ettrigare" ljud pga sportluftfiltret
* Ökad bensin förbrukning
[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KjHQNQGlq84[/youtube][/spoiler]
***********************
Steg 3 - Kolfiberreeds
Original
* Glasfiber 0,30 mm
Trim
* Malossi Kolfiber 0,35 mm
Effekt:
* Upplever att jag fått bättre gasrespons
* Moppen går nu 60 Km/H (testat med GPS)
Reflektion:
* Testade först med 0,30 mm kolfiber men den "bluddrar" på höga varv
* Har tjockare membran över som jag kan använda när efftekten höjs ytterligare
[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5qDbywPSIhk[/youtube][/spoiler]
***********************
Steg 4 - Plugga ur originalröret
Original
* Original AM6
Trim
* Ta bort pluggen i avgasröret
Effekt:
* Toppfarten höjs till ca 70 km/H
* Rappare dör inte på högre varv som tidigare!
* Upplevs som mycket starkare
Reflektion:
* Avgasljudet ökade
* Insugsljudet ökade
[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N9Auzm[/youtube][/spoiler]
***********************
Steg 5 - Effektrör
Original
* Original AM6
Trim
* Yasuni Racing R2
Effekt:
* Toppfarten höjdes markant!
* Toppfart ca 85 Km/H
Reflektion:
* Effekten kommer på höga varv
* Saknar effekten på riktigt låga varav
* Gäller att ha en aktiv körstil och växla ofta för att ha "rätt" varvtal
[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AVRjXNrsCbU[/youtube][/spoiler]
***********************
Steg 6 - Cylinder
Original
* 50cc original cylinder
Trim
* Airsal 70cc
Effekt:
* Mer bottendrag
* Högre toppfart (dock ej testat med GPS ännu mätaren i botten

Reflektion:
* Ljudnivån höjdes ännu mera
* Kör med original förgasare och 0,92 munstycke
* Den går "hyffsat" med original förgasaren men saknar den riktiga "toppen"
TIPS
* Länk: Perra.S Guide: Matchportning av motorblock
[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc[/youtube][/spoiler]
***********************
[spoiler]Steg 7 - Förgasare UNDER ARBETE
Original
* Dellorto PHVA 12mm 0,68mm huvudmunstycke
Trim
*
Effekt:
*
Reflektion:
*
***********************
Steg 8 - Tändning UNDER ARBETE
Original
*
Trim
* Förgasare - Dellorto Black Racing PHBG 21mm förgasare
* Insug - Malossi Viton
Effekt:
* Power Wheelies och en toppfart på över 100Km/H

Reflektion:
* Resultatet blev över förväntan accellerationen och toppfarten höjdes markant!

Dellorto Black Racing PHBG 21mm

Malossi - Insugskit Viton (AM6/DER/PIA) ostrypt insugskit

Bild 01
Börja med att demontera luftfiltret

Bild 02
Kylslangarna kommer jag inte att ansluta på den nya förgasaren

Bild 03
Jag gör en liten "loop" med kylslangen

Bild 04
Lossa förgasaren från insuget

Bild 05
Lossa bensinslangen
(se till att bensinkranen är stängd)

Bild 06
Lossa gaswiren

Bild 07
Lossa chokewiren

Bild 08
Lossa gaswiren från throtteln

Bild 09
Lossa chokekolven från vajern

Bild 10
Ta bort insuget från blocket

Bild 11
Peta loss membranblocket

Bild 12
Halvvägs - Malossi Viton ostrypt insugskit

Bild 13
I med det nya membranblocket

Bild 14
Det nya ostrypta insuget monteras

Bild 15
Den nya Dellorto förgasaren

Bild 16
Chocken ska monteras

Bild 17
Chokekolven ska monteras på chokevajern

Bild 18
Justerskruven för choken

Bild 19
Chokefjädern

Bild 20
Chokekolven fästs på vajern

Bild 21
Gasvajerns tur att monteras

Bild 22
Tryck ihop fjädern och montera throtteln

Bild 23
Thotteln förs ned i förgasaren

Bild 24
Bensinslangen monteras

Bild 25
Choken monteras på förgasaren

Bild 26
Skruva fast förgasaren på insuget

Bild 27
Skruva fast choken

Bild 28
Fäst oljeslangen

Bild 29
Luftfiltret
Kontrollera sedan gasvajern om den behöver sträckas
Sedan är det bara att åka ut och gasa!
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ylwls_XJx3Q[/youtube]
Cylinderbyte
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nVvECly94os[/youtube]
Testrun 2
***********************[/spoiler]