Sida 1 av 1
Ta bort oljetanken p.g.a trim?
Postat: 30 mars 2012, 21:13
av PhryxuZ
Tjena!
Jag har planer på att byta upp mig till 70cc och 17,5mm förgasare.
Är det då nödvändigt att ta bort oljetanken, och blanda i oljan direkt i bensinen, för att undvika att moppen kommer att skära.
Det är en Yamaha Aerox -04.
Tack!

Re: Ta bort oljetanken p.g.a trim?
Postat: 30 mars 2012, 21:14
av jesper178
PhryxuZ skrev:Tjena!
Jag har planer på att byta upp mig till 70cc och 17,5mm förgasare.
Är det då nödvändigt att ta bort oljetanken, och blanda i oljan direkt i bensinen, för att undvika att moppen kommer att skära.
Det är en Yamaha Aerox -04.
Tack!

Det skulle jag gjort, känns mycket säkrare att blanda själv när man trimmat :]
Postat: 30 mars 2012, 21:15
av david96
är inte så jobbigt att hälla i 2.5-3%olja i tanken varje gång du ska tanka för att slippa ta risken att oljepumpen ger för lite och du har spenderat massa pengar^^
glöm inte att blanda och de kan bli jobbigt i längden fall du inte har färdig blandad bensin med dig i en dunk i ryggan ^^
Postat: 30 mars 2012, 21:33
av ValoPallo
Bort med skiten

Postat: 30 mars 2012, 22:54
av bensinskalle
david96 skrev:är inte så jobbigt att hälla i 2.5-3%olja i tanken varje gång du ska tanka för att slippa ta risken att oljepumpen ger för lite och du har spenderat massa pengar^^
Har du någonsin gjort de?
Det är inte så bara och bara.
Det är inte nödvändigt att byta. Man kan ställa på pumpen så den ger mer olja. Men vill man vara på säkra sidan och ha kontroll över oljan så är det olja i bensinen som gäller.
Postat: 30 mars 2012, 22:58
av StylizhRazer
jag lånar bara tråden lite snabbt

är det möjligt att skippa att koppla bort den separata olje blandningen och ha kvar den med ändå blanda olja i bensinen om man trimmar?
Postat: 30 mars 2012, 23:01
av gandih500
Gjorde det i början men det blev alldeles för jobbigt så jag satte tillbaka den

Postat: 31 mars 2012, 15:28
av PhryxuZ
gandih500 skrev:Gjorde det i början men det blev alldeles för jobbigt så jag satte tillbaka den

Tack för svaren!
Jag gör alltså så att jag sätter en dunk med olja i sitsen, och tankar varje gång exakt 5 liter, så vet jag att jag skall hälla i 1,5dl olja (3%) så fort jag har tankat?
Är det faktiskt så jobbigt? Det låter inte så iaf, men vad vet jag?

Postat: 31 mars 2012, 15:37
av VoxuzZ
Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
exempel: 4/100=0,04 0,04*3=0,12=1,2dl
Postat: 31 mars 2012, 15:46
av PhryxuZ
VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
exempel: 4/100=0,04 0,04*3=0,12=1,2dl
Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?
Postat: 31 mars 2012, 16:04
av VoxuzZ
PhryxuZ skrev:VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
exempel: 4/100=0,04 0,04*3=0,12=1,2dl
Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?
Ja, det beror på vilken setup du har, men 3% låter vettigt till 70cc sport-setup
Postat: 31 mars 2012, 16:11
av PhryxuZ
VoxuzZ skrev:PhryxuZ skrev:VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
exempel: 4/100=0,04 0,04*3=0,12=1,2dl
Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?
Ja, det beror på vilken setup du har, men 3% låter vettigt till 70cc sport-setup
Tack!
Finns det något sätt att se själv om jag blandar i för lite eller för mycket?
Postat: 31 mars 2012, 16:17
av Roxxen96
Personligen hade jag inte tagit bort, om jag inte lärt mig fel så på vissa mopeder blandar oljepumpen 2 procent original? Är vad jag har lärt mig, men självklart måste jag inte ha rätt. Du kan blanda i någon extra procent i tanken varje gåång du tankar för att vara på den säkra sidan.
Postat: 31 mars 2012, 16:22
av potog
Jag kör med separat för att spridningen med olja ska bli bättre!
Den blandar typ 2% min pump å så ger man den lite olja i tanken... Aldrig fattat varför man ska byta

(om det nu inte är om vikten!)
Postat: 31 mars 2012, 16:22
av PhryxuZ
Roxxen96 skrev:Personligen hade jag inte tagit bort, om jag inte lärt mig fel så på vissa mopeder blandar oljepumpen 2 procent original? Är vad jag har lärt mig, men självklart måste jag inte ha rätt. Du kan blanda i någon extra procent i tanken varje gåång du tankar för att vara på den säkra sidan.
Du menar alltså att jag sätter i 1% själv, och oljepumpen sätter i 2%? (=3% sammanlagt)
Postat: 31 mars 2012, 16:27
av bensinskalle
VoxuzZ skrev:PhryxuZ skrev:VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
exempel: 4/100=0,04 0,04*3=0,12=1,2dl
Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?
Ja, det beror på vilken setup du har, men 3% låter vettigt till 70cc sport-setup
3% är mycket. 2,5% räcker gott å väl.
Postat: 31 mars 2012, 16:57
av -ReM-
david96 skrev:är inte så jobbigt att hälla i 2.5-3%olja i tanken varje gång du ska tanka för att slippa ta risken att oljepumpen ger för lite och du har spenderat massa pengar^^
glöm inte att blanda och de kan bli jobbigt i längden fall du inte har färdig blandad bensin med dig i en dunk i ryggan ^^
Går ju annars att köpa en liten oljedunk från OKQ8 på 2dl eller vad det är, så räknar man på exakt hur mycket man kan tanka för att göra av med 2dl olja

Nog för att det är dyrt att köpa en sån liten varje gång man ska tanka, så man kan ju bygga nåt ställe att förvara en sådan i moppen som reserv om man skulle få soppatorsk, och ha en stor flaska hemma.
Förresten, vill bara höra om nån har koll på exakt hur mycket olja man ska blanda för en trimmad moppe? Många säger 2-3% men det är en väldig skillnad i mängd mellan 2% och 3%, vet någon säkert? Är det bra att köra på 3% när man har moppe som är mer trimmad än genomsnittet? (70cc, stor förgasare, rör m.m)