Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig innan jag går ut och slänger på bromsarna från crossen på moppen!
Jag bytte belägg på moppen idag, båda fram och bak! Luftade då bromsarna efter, ibak funkade de utmärkt!
Men ifram händer inget, de kommer ut lite olja o bubblar till, men jag får inget tryck i bromscylindern trotts att jag "pumpar upp trycket", den tar aldrig bra liksom! Den bara sprutar ut olja när jag pumpar med inget händer.
Någon som vet vad detta kan vara? SÅ jävla störande o inte få bromsen o funka...
ELLER så är det så att du fått luft in i (kommer inte ihåg vad det heter) kolven.. pumpen vid handtaget.. aah. Och det löser du genom att antingen pumpa bromsvätska baklänges eller om trycker in handtaget en väldigt liten bit och släpper så att (eller ta en skruvmejsel och knacka lite lätt på sidan av bromsen samtidigt) luft "skakas/knackas" ut ur kolvsaken... fan kan nån fylla på?
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"
Mertz skrev:ELLER så är det så att du fått luft in i (kommer inte ihåg vad det heter) kolven.. pumpen vid handtaget.. aah. Och det löser du genom att antingen pumpa bromsvätska baklänges eller om trycker in handtaget en väldigt liten bit och släpper så att (eller ta en skruvmejsel och knacka lite lätt på sidan av bromsen samtidigt) luft "skakas/knackas" ut ur kolvsaken... fan kan nån fylla på?
Hade tänkt mig o trycka in olja bakvägen imorn, idag är jag för trött på den jävla skiten för och orka bry mig ;p
Aprilia-Mx skrev:Du måste ju stänga luftningsnippeln när du "pumpar" för att få upp ett tryck? Om det sprutar olja ur den är den ju inte stängd/tät.
Nejnej, alltså jag stänger den ju imellan, jag luftar som man ska de vet jag! Men nu händer inget, den bygger inte upp något tryck alls, höll på i runt 1timme o de blev ingen skillnad
Har inte läst alla kommentarer så klaga ej om jag redan säger något som redan sagts! jo om inte jag har allt fel ny så den guldiga nippeln kan vara otät så det kommer in luft och skit där. och har du provat lufta "hela" systemet? alltså provat öppna bårde den guldiga nippeln och den silvriga där sladden går?
Mertz skrev:ELLER så är det så att du fått luft in i (kommer inte ihåg vad det heter) kolven.. pumpen vid handtaget.. aah. Och det löser du genom att antingen pumpa bromsvätska baklänges eller om trycker in handtaget en väldigt liten bit och släpper så att (eller ta en skruvmejsel och knacka lite lätt på sidan av bromsen samtidigt) luft "skakas/knackas" ut ur kolvsaken... fan kan nån fylla på?
Så du menar att själva pinnen som handtaget trycker in uppe vid styret inta har en tät anslutning in i själva hydrauliken?
draceN96 skrev:jag hade samma problem men nej har du ajp bromsar? den större (strl15 på min) nere på bromsoket. den silvriga
Precis, har också de! Vad gjorde du med dina?
Aprilia-Mx skrev:
Mertz skrev:ELLER så är det så att du fått luft in i (kommer inte ihåg vad det heter) kolven.. pumpen vid handtaget.. aah. Och det löser du genom att antingen pumpa bromsvätska baklänges eller om trycker in handtaget en väldigt liten bit och släpper så att (eller ta en skruvmejsel och knacka lite lätt på sidan av bromsen samtidigt) luft "skakas/knackas" ut ur kolvsaken... fan kan nån fylla på?
Så du menar att själva pinnen som handtaget trycker in uppe vid styret inta har en tät anslutning in i själva hydrauliken?
Ska pröva o skruva in stången i bromspumpen imorn o se om de hjälper!
draceN96 skrev:Har inte läst alla kommentarer så klaga ej om jag redan säger något som redan sagts! jo om inte jag har allt fel ny så den guldiga nippeln kan vara otät så det kommer in luft och skit där. och har du provat lufta "hela" systemet? alltså provat öppna bårde den guldiga nippeln och den silvriga där sladden går?
Nope, bara luftat genom den guldiga nippeln, hur fixar man de om den läcker?
Mertz skrev:ELLER så är det så att du fått luft in i (kommer inte ihåg vad det heter) kolven.. pumpen vid handtaget.. aah. Och det löser du genom att antingen pumpa bromsvätska baklänges eller om trycker in handtaget en väldigt liten bit och släpper så att (eller ta en skruvmejsel och knacka lite lätt på sidan av bromsen samtidigt) luft "skakas/knackas" ut ur kolvsaken... fan kan nån fylla på?
Så du menar att själva pinnen som handtaget trycker in uppe vid styret inta har en tät anslutning in i själva hydrauliken?
nej jag menar att det är luft i den där hydral cylindern. Var det på min efter att jag glömde fylla på när de rann ut vid nippeln. sög in luft och BAAM!! inget tryck alls.. tryckte in handtaget (stoppade innan det började spruta bromsvätska ur hålet där den suger in) och släppte den så det blev en snärt (upprepade gånger givetvis) och "knackade/pumpade" på så vis ut luft.
Fortsatte tills det inte kom några bubblor mer.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"
Såhär luftar jag: ta en träningsvattenflaska, med sugrör uppe på, skär ett stort hål i botten, vänd flaskan upponer, sätt på sugröret på bromsnippeln (som du har öppnat), dra fast flaskan mot gaffeln med najtråd, häll i bromsolja i flaskan. Nu är de bara att hälla på olja uppe vid handtaget o pumpa, hälla på, pumpa. Sen när det inte kommer upp bubblor i flaskan kan du skruva fast nippeln och ta loss flaskan, då ska de sen bara va att pumpa upp tryck. På detta sätt kan du inte få in nå luft och du behöver inte skruva loss nippeln hela tiden.
Skrivet från mobil så ursäktar för grötig text
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
bensinskalle skrev:Varför luftade du bromsarna från början? Man behöver inte lufta bara för att man byter belägg...
Det va luft i systemet sedan innan, hade bara inte orkat bry mig om de för de va relativt lite, men nu den sista veckan blev de mer då tänkte ja att ja gör allt samtidigt!
Men har googlat runt lite i typ 1 timma o tror jag vet vad det är! Får försöka igen imorn!
CaToXXo skrev:Såhär luftar jag: ta en träningsvattenflaska, med sugrör uppe på, skär ett stort hål i botten, vänd flaskan upponer, sätt på sugröret på bromsnippeln (som du har öppnat), dra fast flaskan mot gaffeln med najtråd, häll i bromsolja i flaskan. Nu är de bara att hälla på olja uppe vid handtaget o pumpa, hälla på, pumpa. Sen när det inte kommer upp bubblor i flaskan kan du skruva fast nippeln och ta loss flaskan, då ska de sen bara va att pumpa upp tryck. På detta sätt kan du inte få in nå luft och du behöver inte skruva loss nippeln hela tiden.
Skrivet från mobil så ursäktar för grötig text
Eller så köper du bara denna så slipper du offra en vattenflaska varje gång du ska lufta bromsarna!
Montera en genomskinlig plastslang på luftnippeln för att undvika att överflödig vätska rinner ut. Håll inne bromsen och lossa på luftnippeln, olja kommer ut, dra åt nippeln,släpp bromspaken. Upprepa detta tills all luft har kommit ut ur bromssystemet. Fyll sedan på med vätska i behållaren!
mrderbiguy skrev:Montera en genomskinlig plastslang på luftnippeln för att undvika att överflödig vätska rinner ut. Håll inne bromsen och lossa på luftnippeln, olja kommer ut, dra åt nippeln,släpp bromspaken. Upprepa detta tills all luft har kommit ut ur bromssystemet. Fyll sedan på med vätska i behållaren!
SÅ SKA DE VA!
Precis så jag gör, fast utan slangen använder en kanna ist!
Men de går fan inte inte ett jävla skit händer!
Hur pumpar du? Blev såhär på en bil jag luftade när jag var på praktik, och det var för jag inte dubbelpumpade innan ja lossade på skruven. (vi var två)
Så gör såhär
tryck in handtaget 2 gånger, och tredje gången så håller du den där och luftar och stänger och sen släpper igen. kan ta ett tag men tillslut.
aah, jag luftar typ pumpa ca 40 gånger håll in den, lossa skruven låta den trycka ut olja, skruva på skruven, sen släppa o trycka in bromsen o lossa skruven sen dra åt, kanske 4 gånger sen pumpar jag ca 40 gånger igen oså går de runt så!