vad tror ni behövs för att moppen ska gå bättre ?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Wwillees
Elmoped

vad tror ni behövs för att moppen ska gå bättre ?

Inlägg av Wwillees »

shenare har en aerox med setupen :

stege 6 streetrace
dellorto 17,5
5,0 vikter
mallosi koppling med gröna fjädrar.
Hebo högvarvigt rör
sportluftfilter
120 munstycke

allt annat är original vad kan jag göra för att den ska gå bättre ? den går helt ok nu men inte fullt känner jag, en polare hade en liknande setup, den gick som mycke bättre.

byta variator ?
är de förgasaren som är förliten ?
eller npgot annat ?

tacksam för svar, och hoppas jag har lagt tråden rätt...
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Hårdare kopplingsfjädrar :-D
Stage 6 oversize variator:-D
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

5g vikter på högvarvigt rör? Sätt i lättare så kommer de gå bättre!
Wwillees
Elmoped

Inlägg av Wwillees »

Jag bytte nyligen vikter från 3,5 till 5,0 samtidigt bytte jag fjädrar från original till gröna ett steg hårdare, jag prövar med dom hårdaste som jag fick med :D en noob fråga nu men jag har inte förstått om man byter varitor tillexemper stage6 oversize så vad gör den ? Är det bara bättre kvalité ? De kan de väll inte vara ?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

du kör samma munstycke som jag har på min 50cc :lol: dax att byta upp?
vem fan e lennart?
Wwillees
Elmoped

Inlägg av Wwillees »

potog skrev:du kör samma munstycke som jag har på min 50cc :lol: dax att byta upp?
Jo, ja kanske men den går faktiskt rätt bra :) men ska köpa mera munstycken :)
wwilles01
Elmoped

Inlägg av wwilles01 »

en fråga imellan: vad gör stage 6 oversize variatorn för skillnad ?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Oversize = större diameter på variatorn = högre topp.

Alldelles för tunga vikter förresten, jag har 3.5 gram till effektrör och 50 cc sport cylinder.
Wwillees
Elmoped

Inlägg av Wwillees »

Roxxen96 skrev:Oversize = större diameter på variatorn = högre topp.

Alldelles för tunga vikter förresten, jag har 3.5 gram till effektrör och 50 cc sport cylinder.
Jag ha bytt till 4,0 nu ska jag ha tyngre eller lättare ?
nAn
Svårstartad skrothög

Inlägg av nAn »

Det beror helt på moppen, Vissa moppar går bättre med 3 g vikter och vissa gå bättre med 6 g vikter. Du får prova, Roxxen du vet inte om han har för tunga eller för lätta!
Wwillees
Elmoped

Inlägg av Wwillees »

shenare igen, idag fick jag hem lite nya munstycken och direct satte jag på de största ( 135 ) då blöddrar den som fan i början och sen drar den iväg som fan. Är mycke medveten om att jag ska byta ned mig i munstycken men tycker ni / tror ni att det kan vara bra med nya reeds för de sitter orginal på nu ?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Wwillees skrev:shenare igen, idag fick jag hem lite nya munstycken och direct satte jag på de största ( 135 ) då blöddrar den som fan i början och sen drar den iväg som fan. Är mycke medveten om att jag ska byta ned mig i munstycken men tycker ni / tror ni att det kan vara bra med nya reeds för de sitter orginal på nu ?
Yes då ska du byta ner, byt ner dig i små steg. Så märker du vart det blir bäst. Sen när inget bludder uppstår så kör du fullgas 100 meter, slår av tändningen och kolla stiftets färg.

Btw gick det bättre med lättare vikter? :] Som nAn säger så finns det inget speciellt gram antal vad som går bäst till mopeder, utan det beror på förarens vikt, moppens vikt och övrig setup. Så testa lite olika.

Reeds, antar att du menar carbon reeds. Personligen tycker inte jag det är nödvändigt, men det beror väl på person till person.
Wwillees
Elmoped

Inlägg av Wwillees »

Roxxen96 skrev:
Wwillees skrev:shenare igen, idag fick jag hem lite nya munstycken och direct satte jag på de största ( 135 ) då blöddrar den som fan i början och sen drar den iväg som fan. Är mycke medveten om att jag ska byta ned mig i munstycken men tycker ni / tror ni att det kan vara bra med nya reeds för de sitter orginal på nu ?
Yes då ska du byta ner, byt ner dig i små steg. Så märker du vart det blir bäst. Sen när inget bludder uppstår så kör du fullgas 100 meter, slår av tändningen och kolla stiftets färg.

Btw gick det bättre med lättare vikter? :] Som nAn säger så finns det inget speciellt gram antal vad som går bäst till mopeder, utan det beror på förarens vikt, moppens vikt och övrig setup. Så testa lite olika.

Reeds, antar att du menar carbon reeds. Personligen tycker inte jag det är nödvändigt, men det beror väl på person till person.

den går bättre bytte ned mig till 4,0 funkar helt ok, du tror inte jag ska röra huvudmunstycke ?
Wwillees
Elmoped

Inlägg av Wwillees »

lågfartsmunstycke*
wwilles01
Elmoped

Inlägg av wwilles01 »

jag tycker du ska köpa lite mera svart och röda kåpor
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

köp 70cc cylinder :)
Wwillees
Elmoped

Inlägg av Wwillees »

GreckE skrev:köp 70cc cylinder :)
som de står längst uppe har jag stage 6 streetrace (70cc)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Wwillees skrev:lågfartsmunstycke*
Det ska du byta om den går riktigt dåligt på låga varv när du ska köra iväg, om den hackar sig iväg typ.

Bild
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Wwillees
Elmoped

Inlägg av Wwillees »

CaToXXo skrev:
Wwillees skrev:lågfartsmunstycke*
Det ska du byta om den går riktigt dåligt på låga varv när du ska köra iväg, om den hackar sig iväg typ.

Bild
jag kan lägga ut en video så du får se hur den går och låter. tack för svaret :)
Skriv svar