Sida 1 av 1
plana toppen
Postat: 26 mars 2012, 21:22
av erikriejumrx
hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
eller är det någon som har några andra förslag förutom att dra pluggen och köpa efektrör
Re: plana toppen
Postat: 26 mars 2012, 21:25
av DtSnubben
erikriejumrx skrev:hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
eller är det någon som har några andra förslag förutom att dra pluggen och köpa efektrör
dreva upp

Postat: 26 mars 2012, 21:35
av erikriejumrx
har gjort men då varvar den ju som jag vet inte vad
Re: plana toppen
Postat: 26 mars 2012, 21:36
av k-skåpet
DtSnubben skrev:erikriejumrx skrev:hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
eller är det någon som har några andra förslag förutom att dra pluggen och köpa efektrör
dreva upp

Läs på lite, han ska såklart dreva ner isåfall! AM6 är kända för att vara sinnessjukt slöa original så dreva ner o fila ur lita av pluggen om du är snuträdd

Postat: 26 mars 2012, 21:36
av DtSnubben
erikriejumrx skrev:har gjort men då varvar den ju som jag vet inte vad
då har jag ingen aning :/
Re: plana toppen
Postat: 26 mars 2012, 21:38
av DtSnubben
k-skåpet skrev:DtSnubben skrev:erikriejumrx skrev:hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
eller är det någon som har några andra förslag förutom att dra pluggen och köpa efektrör
dreva upp

Läs på lite, han ska såklart dreva ner isåfall! AM6 är kända för att vara sinnessjukt slöa original så dreva ner o fila ur lita av pluggen om du är snuträdd

haha, jag fick det bakvänt

Postat: 26 mars 2012, 22:16
av Victorh
värt att köpa planad topp fö 50kr som är i bra skick?
har sport 50cc trimmrör trimmvariator
Postat: 26 mars 2012, 22:44
av bensinskalle
Ger några hundradels hästkrafter extra att plana en topp som redan ger rätt komp, planar man för mycket för man motsatt effekt.
Stryp av istället, fortare, enklare, billigare.
Postat: 27 mars 2012, 07:02
av derbiofc
Fila plugg och byt upp i munstycke istället, får mycket bättre flås då. Plana toppen blir bara onödigt

Postat: 27 mars 2012, 09:01
av potog
bensinskalle skrev:Ger några hundradels hästkrafter extra att plana en topp som redan ger rätt komp, planar man för mycket för man motsatt effekt.
Stryp av istället, fortare, enklare, billigare.
Hsieh kan man få mottsat effekt?:/ desto högre komp desto bättre?:)
Postat: 27 mars 2012, 10:06
av G-son
potog skrev:Hsieh kan man få mottsat effekt?:/ desto högre komp desto bättre?:)
Jag har ingen aning om vad "hsieh" ska betyda, men precis som allt annat är ökad kompression bara bra upp till en viss gräns. Och moderna moppemotorer har redan ganska hög kompression från början, rätt stor skillnad mot de gamla mopparna där kompressionssänkning t.o.m. används som en sorts strypning.
Postat: 27 mars 2012, 10:17
av potog
Erik_ skrev:potog skrev:Hsieh kan man få mottsat effekt?:/ desto högre komp desto bättre?:)
Jag har ingen aning om vad "hsieh" ska betyda, men precis som allt annat är ökad kompression bara bra upp till en viss gräns. Och moderna moppemotorer har redan ganska hög kompression från början, rätt stor skillnad mot de gamla mopparna där kompressionssänkning t.o.m. används som en sorts strypning.
Hur*
Men om man har squish på 0,7 å planar toppen så man får 0,3 då kan ju det omöjligt va dåligt ?:)
Postat: 27 mars 2012, 11:09
av G-son
Vid 0,3mm squish lär kolven slå mot toppen på åtskilliga motorer när man tar med värmeutvidgning och sviktande grejer vid högvarv i beräkningen. Även om man bortser från det måste man ta hänsyn till att soppan självantänds (spikning/knackning) när den blir för varm, och luft som komprimeras blir varm - såpass varm att det i dieselmotorer används till att antända bränslet.
Har man en aning för hög kompression kan man kompensera i viss mån så den inte spikar genom att bestycka fetare (kyler) eller minska förtändningen (eller givetvis använda soppa med högre oktantal som därmed tål mer värme), men man får mindre effekt än om man hade haft rätt kompression till att börja med.
Postat: 27 mars 2012, 12:01
av potog
Erik_ skrev:Vid 0,3mm squish lär kolven slå mot toppen på åtskilliga motorer när man tar med värmeutvidgning och sviktande grejer vid högvarv i beräkningen. Även om man bortser från det måste man ta hänsyn till att soppan självantänds (spikning/knackning) när den blir för varm, och luft som komprimeras blir varm - såpass varm att det i dieselmotorer används till att antända bränslet.
Har man en aning för hög kompression kan man kompensera i viss mån så den inte spikar genom att bestycka fetare (kyler) eller minska förtändningen (eller givetvis använda soppa med högre oktantal som därmed tål mer värme), men man får mindre effekt än om man hade haft rätt kompression till att börja med.
men om den nu spikar så är det ju bara att köra med lite bredare packningar.
Postat: 27 mars 2012, 12:48
av G-son
Packningar gör inte livet lättare för kolven.

Postat: 27 mars 2012, 12:53
av potog
Erik_ skrev:Packningar gör inte livet lättare för kolven.

A men dom hör ju inte livet svårare heller
Postat: 27 mars 2012, 15:19
av Happy4smiler
Om man har för mycket komp så kan skite värme skära.
plana topplocket är som att porta, för mycket ger motsatta effekten!
men potog du kan ju gå och plana 1cm om du så vill, bättre komp bättre effekt, right?
men dehär är inte er tråd så ta det på pm eller chatten.
gör som derbiofc eller bensinskalle sade.
Zere
Postat: 27 mars 2012, 15:20
av ValoPallo
Erik_ skrev:Packningar gör inte livet lättare för kolven.
[img]Bild
Haha det där var nog fan det värsta jag sett
Lånar tråden lite: Har läst att det är en dödssynd att plana topplock med vanligt sandpapper och att det ska göras med svarv
Har inte tillgång till nån svarv och jag undrar ifall det går att göra med sandpapper och vilken grovlek man ska ha isåfall?
Postat: 27 mars 2012, 15:43
av potog
Happy4smiler skrev:Om man har för mycket komp så kan skite värme skära.
plana topplocket är som att porta, för mycket ger motsatta effekten!
men potog du kan ju gå och plana 1cm om du så vill, bättre komp bättre effekt, right?
men dehär är inte er tråd så ta det på pm eller chatten.
gör som derbiofc eller bensinskalle sade.
Zere
Mena bara på att ju högre komp du har dessto bättre! Till den gränsen att den börjar spikar då... Är inte dum i huvudet om ni tror det :l
Ont är ingen idé att plakat för dej lägg pengarna på trimm ist

Postat: 27 mars 2012, 16:15
av bensinskalle
potog skrev:Erik_ skrev:potog skrev:Hsieh kan man få mottsat effekt?:/ desto högre komp desto bättre?:)
Jag har ingen aning om vad "hsieh" ska betyda, men precis som allt annat är ökad kompression bara bra upp till en viss gräns. Och moderna moppemotorer har redan ganska hög kompression från början, rätt stor skillnad mot de gamla mopparna där kompressionssänkning t.o.m. används som en sorts strypning.
Hur*
Men om man har squish på 0,7 å planar toppen så man får 0,3 då kan ju det omöjligt va dåligt ?:)
Man minskar inte squischen genom att plana, man minskar förbränningsutrymmet och ökar "squisharean"/ klämspalten. Squishen ska man ge fan i som erik redan beskrivit.
Vid rätt kompression utnyttjar man bränslet effektivast, men med ännu högre komp tappar man extremt mycket mer effekt på att kompensera med bränsle och tändning precis som erik också redan beskrivit. Alltså är det helt onödigt.