Sida 1 av 1

Går dåligt på växel 4+

Postat: 26 mars 2012, 14:39
av Swe2FX
Tjena jag har en Rieju RRX med ett Turbo kit trimrör på och jag lyckas inte få den att gå bra på 4-6 växel.
Den går helt OK på 1-3 men när jag kommer till fyrans växel så börjar den hacka och vill inte varva ut så vad kan det vara för fel?. Jag har ett 105 munstycke på så för litet är det inte. Och då ska vi inte prata om när jag skjutsar då orkar moppen inte ens komma över 50 km/h med ett riktigt dåligt axx.

Nånting mer jag undrar över är att på alla guider jag läser över hur man ska ställa in förgasaren så står det att luftskruven ska vara på 1,5 varv ut och att det brukar fungera bra, men jag har den på typ 8 varv ut och det verkar som att det inte räcker? För om jag sänker den orkar den inte varva ut på växel 1-3 heller :O

EDIT: Tror nån att det skulle kunna hjälpa med sportluft?

Re: Går dåligt på växel 4+

Postat: 26 mars 2012, 14:42
av anton96
Swe2FX skrev:Tjena jag har en Rieju RRX med ett Turbo kit trimrör på och jag lyckas inte få den att gå bra på 4-6 växel.
Den går helt OK på 1-3 men när jag kommer till fyrans växel så börjar den hacka och vill inte varva ut så vad kan det vara för fel?. Jag har ett 105 munstycke på så för litet är det inte. Och då ska vi inte prata om när jag skjutsar då orkar moppen inte ens komma över 50 km/h med ett riktigt dåligt axx.

Nånting mer jag undrar över är att på alla guider jag läser över hur man ska ställa in förgasaren så står det att luftskruven ska vara på 1,5 varv ut och att det brukar fungera bra, men jag har den på typ 8 varv ut och det verkar som att det inte räcker? För om jag sänker den orkar den inte varva ut på växel 1-3 heller :O
vad jag har hört så behöver man större munstycke ifall luftskruven måste skruvas ut mera än 1.5-2 varv. hur ser stiftet ut?

Postat: 26 mars 2012, 14:42
av Axel
På tok för stort munstycke i say. 2.5 varv ut är vad jag har hört maxgränsen på hur långt ut du ska behöva ha utan att byta huvudmunstycke. :P

Testa med ett 95 eller liknande

Re: Går dåligt på växel 4+

Postat: 26 mars 2012, 14:43
av Swe2FX
anton96 skrev:
Swe2FX skrev:Tjena jag har en Rieju RRX med ett Turbo kit trimrör på och jag lyckas inte få den att gå bra på 4-6 växel.
Den går helt OK på 1-3 men när jag kommer till fyrans växel så börjar den hacka och vill inte varva ut så vad kan det vara för fel?. Jag har ett 105 munstycke på så för litet är det inte. Och då ska vi inte prata om när jag skjutsar då orkar moppen inte ens komma över 50 km/h med ett riktigt dåligt axx.

Nånting mer jag undrar över är att på alla guider jag läser över hur man ska ställa in förgasaren så står det att luftskruven ska vara på 1,5 varv ut och att det brukar fungera bra, men jag har den på typ 8 varv ut och det verkar som att det inte räcker? För om jag sänker den orkar den inte varva ut på växel 1-3 heller :O
vad jag har hört så behöver man större munstycke ifall luftskruven måste skruvas ut mera än 1.5-2 varv. hur ser stiftet ut?
Det är mörkbrunt så det är nästan för stort :/

Postat: 26 mars 2012, 14:44
av Swe2FX
AxxxeL skrev:På tok för stort munstycke i say. 2.5 varv ut är vad jag har hört maxgränsen på hur långt ut du ska behöva ha utan att byta huvudmunstycke. :P

Testa med ett 95 eller liknande
95 var på tok för litet orkade inte ens över 30 km/h med det urpluggade orginal röret :P

Postat: 26 mars 2012, 14:44
av EliiasH
För stort munstycke skulle jag tro, hur ser stiftet ut? Är det svart så ska du byta ner dig. :)

Vore jag du skulle jag byta ner mig 5 storlekar åt gången så får du se skillnad snart :)

Postat: 26 mars 2012, 14:45
av Swe2FX
EliiasH skrev:För stort munstycke skulle jag tro, hur ser stiftet ut? Är det svart så ska du byta ner dig. :)

Vore jag du skulle jag byta ner mig 5 storlekar åt gången så får du se skillnad snart :)
Jag kan ta och köpa ett 100 munstycke eftersom att 95 var för litet


Nån som tror att det hjälper med sportluft kanske?

Postat: 26 mars 2012, 16:55
av Z-K
ta å bränn ur avgasröret, det kan vara en bov.

Postat: 26 mars 2012, 16:57
av CaToXXo
Kom igen, jag har 70cc, 24mm å såna grejer o kör på 95 munstycke.. ditt är påtok för stort, byt ner ^^

Postat: 26 mars 2012, 17:11
av riejumikäl
MAX 85 i storlek på munstycke med den setupen, MAX.
Sätt i ett mkt mindre munstycke och spraya startgas för att titta efter tjuvluft.
Med tanke på hur stort munstycke den har haft så skulle jag även sota ur röret.

Postat: 26 mars 2012, 17:14
av söderström96
jag har oxå AM6 och jag har 110 tor jag och då är det bara urpluggad orginal rör så det är inte förstort!

Postat: 26 mars 2012, 19:24
av Swe2FX
söderström96 skrev:jag har oxå AM6 och jag har 110 tor jag och då är det bara urpluggad orginal rör så det är inte förstort!
Nej precis dom här motorerna behöver större munstycken, Jag vet flera med samma moped som har ännu större och lika stora munstycken.
Men Z-K sa nåt jag ska ta och sota ur röret imorn om jag hinner.

EDIT: Och tjuvluft var det första jag letade efter när jag fick reda på hur stort munstycket var men ingen tjuvluft

Postat: 2 april 2012, 19:02
av Swe2FX
Så jag har sotat ur röret men det är ingen skillnad. Observera att jag bara har det här problemet när jag har trimröret på. Så är det någon som har något tips??

Postat: 2 april 2012, 19:12
av CaToXXo
Asså om den börjar hacka så är det ju generellt för stort munstycke, om den å andra sidan bara vill dö, precis som om du slår av tändningen så är det för litet..

Btw, bror min har en drac med samma motor, dragen plugg, 80 munstycke.

Postat: 2 april 2012, 19:12
av Roxxen96
Swe2FX skrev:Så jag har sotat ur röret men det är ingen skillnad. Observera att jag bara har det här problemet när jag har trimröret på. Så är det någon som har något tips??
Bara testa mindre munstycke.. Ibland är det grejer man inte tror ett skit på. Testa, skadar inte.

Postat: 2 april 2012, 20:47
av Swe2FX
Aa jag får väl ta och göra det då, har ett 95 hemma som jag kan testa med

Postat: 2 april 2012, 20:49
av Roxxen96
Swe2FX skrev:Aa jag får väl ta och göra det då, har ett 95 hemma som jag kan testa med
Gör så, sen när du satt i den. Försök ställ in så bra som möjligt, dvs luftskruv och tomgång. Försök få det så bra som möjligt, även trotteln! Då vet du om det bara blir sämre eller inte. Testa dra på choken också, blir det bättre / sämre då?

Postat: 3 april 2012, 05:57
av Z-K
brän ur avgasröret?

Postat: 3 april 2012, 06:45
av Swe2FX
Z-K skrev:brän ur avgasröret?
Redan gjort, Eller är inte det samma som att sota ur det?

Postat: 3 april 2012, 07:10
av friberg
vad har du för drevning?

Postat: 3 april 2012, 07:47
av Swe2FX
friberg skrev:vad har du för drevning?
11/52 drevning

Postat: 3 april 2012, 08:43
av Aprilia-Mx
Swe2FX skrev:
Z-K skrev:brän ur avgasröret?
Redan gjort, Eller är inte det samma som att sota ur det?
Eftersom han är finne menar han nog att du ska skapa en eldkastare genom att hälla i bensin i kröken och fjutta på :roll:

Postat: 3 april 2012, 09:02
av jesper178
Aprilia-Mx skrev:
Swe2FX skrev:
Z-K skrev:brän ur avgasröret?
Redan gjort, Eller är inte det samma som att sota ur det?
Eftersom han är finne menar han nog att du ska skapa en eldkastare genom att hälla i bensin i kröken och fjutta på :roll:
Vad har en annan ursotningstaktik med vart han kommer från att göra?

Postat: 3 april 2012, 11:45
av Aprilia-Mx
jesper178 skrev:
Aprilia-Mx skrev:
Swe2FX skrev: Redan gjort, Eller är inte det samma som att sota ur det?
Eftersom han är finne menar han nog att du ska skapa en eldkastare genom att hälla i bensin i kröken och fjutta på :roll:
Vad har en annan ursotningstaktik med vart han kommer från att göra?
Nää inte mkt men sen är det ju den tidigare Punkarn vi pratar om också ;)

Postat: 3 april 2012, 16:27
av Ztraand
Sota ur rör, och rekommenderar dej om att dreva om, till t.ex 10 i framdrev.

Körde en rrx med avstrypt avgassystem och 10 i framdrev, aldrig haft så kul på mopppe innan, stack på varenda växel. flög nästan bakåt på 1-2-3ans växel!

Postat: 3 april 2012, 16:32
av k-skåpet
Ztraand skrev:Sota ur rör, och rekommenderar dej om att dreva om, till t.ex 10 i framdrev.

Körde en rrx med avstrypt avgassystem och 10 i framdrev, aldrig haft så kul på mopppe innan, stack på varenda växel. flög nästan bakåt på 1-2-3ans växel!
Det betyder ju inte att riejun var vass utan att du har kört för slöa mopeder bara ;) nä men jag tror du har för stort munstycke, polarn kör runt 85 i sin med sp-rör på :)