Sida 1 av 1

Yamaha dt 50 -06 projekt!

Postat: 21 mars 2012, 23:49
av williamlidstrom
Tjena heter William och är 14 år bor i pite

Hösten 2011 bestämde jag mig för att köpa en moppe som jag då skulle kunna skruva i under vintern för att ha en extra rolig moppe att köra med på sommaren :)

Jag började kika runt på blocket efter crossmoppar, hittade en fin yamaha dt 50-06

Eftersom jag har kört en 85cc cross förut så har man ju blivit lite kräsen när det gäller hp och började kolla på trim ganska snabbt och kolla på olika setuper till AM6. Hittade några 80cc cyllar som man blev ganska sugen på. Började lägga ihop alla delar och insåg att det skulle bli ganska så dyrt, över 10k.

Det gick några veckor då jag började tänka på att det skulle bli dubbelt så mycket billigare och minst lika enkelt att köpa en färdigtrimmad crossmotor att modda dit. Jag började kika på blocket efter begangnade motorcyklar och hittade en yamaha yz 80 för 4000 kr med nyrenoverad motor.

målet: få en frän och snabb moppe :D

hoppas ni gillar detta projektet :D

--------------------------------------------------------------------------------------

[ ] = ska göras [/] = håller på [X] = klart



planen är att:

göra om motorfästen [X]

Svetsa om avgasröret för passform [X]

nytt luftfilter [X]

nytt fatbar styre [X]

nya handtag [X]

ny bränsle kran [X]

kan även bli mer saker. :)

[spoiler]
förlåt att jag har varit dålig på att uppdatera på sistone, har haft påsklov och varit på stugan. Efter det hade jag prao vecka och hade inte tid å mecka då heller:(
det som är kvar är att fixa ny bränslekran luftfilter och att förlänga kylarslangarna, och det kommer väl en större uppdatering på det:)

och när allt är klart så kommer det upp en testrun film eller nåt:)





Bilder när jag köpte den

Bild

Bild

nuläget i garaget: motorerna från dt:n och yz:an är ur plockade. Nästa steg är att fixa motorfästena för att få motorn på plats. yz:an ser ni närmast i bild
Bild
motorn
Nu börjar jag med motorfästena. Jag börjar med det bakre fästet. Som ni ser är det bakre motorfästet mycket smalare än det har varit på AM6:an. Då var jag tvungen att fixa en hylsa som jag sticker på på varsin sida om fästet som gör att motorn inte glider omkring i sidled
Bild
Hylsan
Bild
bakre fästet klart
Bild
främre fästet klart.
Bild
nu är även kröken på plats efter lite modifiering :)
Bild
fatbarstyre
Bild
eftersom avgassystemet går på höger sida på den här motorn (vilket den inte gjorde på AM6:an) var jag tvungen flytta kylaren till vänster sida.
Bild[/spoiler]


[spoiler]
Nu när kylarn är på plats kan jag börja med att förlänga kylarslangarna.

då tog jag ett krökt koppar rör som jag kan skarva med.
Bild

nu har jag tryckt in den i slangen
Bild

också på med den andra halvan
Bild

åsså lite klammer :)
Bild

Har även skaffat ett nytt luftfilter:)
Bild

så då äre väl bara att montera dit kåporna:)

Bild
Bild

[/spoiler]

Postat: 22 mars 2012, 00:00
av difaren
Bilder!

Annars riktigt bra upplägg osv!
Tror detta kommer bli ruggigt fränt faktiskt, men som sagt upp med bilderna på moppen som du ska sätta fast motorn på!

Välkommen!

Postat: 22 mars 2012, 00:00
av SnyggaDerbin
Låter bra! Men lägg upp ett snyggt upplägg med mål, setup osv.
Och sen TVÅ bilder innan en mod låser tråden :)

Postat: 22 mars 2012, 10:55
av PK
verkar som att detta kommer bli ett riktigt kul projekt! släg dock upp 2 bilder snabbt som attan (står i reglerna)

men sen är det bara att köra på!

Postat: 22 mars 2012, 14:11
av GuZt4v
lycka till! kommer nog bli bra sen men ta bort klistermärkena på framstänkan och de vid bakstänkskärmen o sidorna(de blåvita vid sadel kanten) :D

Postat: 22 mars 2012, 21:37
av X96motoX
ska följas:)

Postat: 22 mars 2012, 23:56
av gandih500
kommer definitivt att följas, älskar när man gör unika saker :)

Postat: 23 mars 2012, 00:28
av k-skåpet
Hade vart coolt att hänga på bögan o allt så den ser original ut (om man bortser motorn) men går så in i satan ;)

Postat: 23 mars 2012, 15:43
av williamlidstrom
k-skåpet skrev:Hade vart coolt att hänga på bögan o allt så den ser original ut (om man bortser motorn) men går så in i satan ;)
Hahaha ändå :)

Postat: 29 mars 2012, 20:02
av williamlidstrom
Update

Postat: 30 mars 2012, 15:13
av williamlidstrom
kommentera nu!

Postat: 30 mars 2012, 16:35
av QviW
Riktigt nice projekt, ja framåt kmr den i alla fall med den motorn :)

Postat: 30 mars 2012, 17:42
av KOLVBulten
Fint projekt :) kommer bli drag i denna,men tyvär tycker jag att de va lite onödigt att ta en motor från en ny renoverad cross och stoppa i moppen :(

Postat: 30 mars 2012, 19:58
av williamlidstrom
KOLVBulten skrev:Fint projekt :) kommer bli drag i denna,men tyvär tycker jag att de va lite onödigt att ta en motor från en ny renoverad cross och stoppa i moppen :(
Det är motorn som är renoverad inte crossarn

Postat: 23 april 2012, 22:46
av williamlidstrom
Liten uppdatering

Postat: 24 april 2012, 17:20
av GuZt4v
kul projekt som man lätt ska följa! lycka till! :D

Postat: 24 april 2012, 17:28
av Henke
Ser jäkligt fränt ut !
Ett litet + är ju att du startade projketet på min födelsedag med. :oops: ;)

Postat: 24 april 2012, 18:14
av DiNozzan
Fyfan vad nice det blir :)

Postat: 7 maj 2012, 21:56
av williamlidstrom
uppdatering

Postat: 7 maj 2012, 22:02
av Riejuman
fan va fränt projekt. inte som de vanliga med lite styling utan ett motor byte... gjorde projektet till ett mycket intresantare projekt direkt så kommer absolut att följas :D

Postat: 7 maj 2012, 23:32
av david96
Du kommer dra många moppepojkar med den där:)
Kommer följas:)

Postat: 11 maj 2012, 21:40
av YamahaMarcus
Kommer följa projektet :)

Postat: 11 maj 2012, 21:41
av Marcus ström
Ser bra ut, kommer följas!

Postat: 29 juni 2012, 22:47
av rexzo
Tjaa, jag och william håller fullt på att mecka igång dt;n utan framgång.
Han har nu bytt tändspole, tändhatt, tändkabel, stator och cdi, men vi får fortfarande en väldigt svag gnista.
Vi har testat med alla möjliga tändstift men gnistan är fortfarande svag.

Imorn ska vi fortsätta och jag eller william återkommer med information!

Postat: 29 juni 2012, 23:37
av GuZt4v
rexzo skrev:Tjaa, jag och william håller fullt på att mecka igång dt;n utan framgång.
Han har nu bytt tändspole, tändhatt, tändkabel, stator och cdi, men vi får fortfarande en väldigt svag gnista.
Vi har testat med alla möjliga tändstift men gnistan är fortfarande svag.

Imorn ska vi fortsätta och jag eller william återkommer med information!
är det rätt ¨mellanrum¨ på tändstiftet? (mellan den som sticker ut och och ¨hylsan¨) är tändspolen dålig?

Postat: 29 juni 2012, 23:47
av rexzo
GuZt4v skrev:
rexzo skrev:Tjaa, jag och william håller fullt på att mecka igång dt;n utan framgång.
Han har nu bytt tändspole, tändhatt, tändkabel, stator och cdi, men vi får fortfarande en väldigt svag gnista.
Vi har testat med alla möjliga tändstift men gnistan är fortfarande svag.

Imorn ska vi fortsätta och jag eller william återkommer med information!
är det rätt ¨mellanrum¨ på tändstiftet? (mellan den som sticker ut och och ¨hylsan¨) är tändspolen dålig?
Det ska vara rätt elektrodavstånd, ja tändspolen är ju helt ny så den ska nog fungera som den ska. Imorn ska vi kolla jorden för att se om det är de som gör att vi får dålig gnista