Sida 1 av 1

17,5mm skillnad?

Postat: 14 mars 2012, 21:09
av DerbiTobbe
Tjena har fått ett erbjudande av en snubbe att köpa 17,5mm förgasare. Har en 14mm på min och det sitter original 65 huvudmunstycke och 33 i lågfart. Han säger att det sitter 53 i är det original? Samt vad är lågfart original? Kör med 78 i min med trimrör och köpt 100 munstycke för att köra etanol samt ett 45 lågfart. Redan kollat på twostroke och mina munstycken jag köpt ska passa i hans dellerto 17,5 men kommer inte mina munstycken bli alldeles förstora i hans förgasare? Skulle gärna vilja veta om det blir någon skillnad över huvud taget att gå till en 17,5mm från en 14 med enbart trimrör på?
Tacksam för svar 8)

Re: 17,5mm skillnad?

Postat: 14 mars 2012, 21:17
av draclover
DerbiTobbe skrev:Tjena har fått ett erbjudande av en snubbe att köpa 17,5mm förgasare. Har en 14mm på min och det sitter original 65 huvudmunstycke och 33 i lågfart. Han säger att det sitter 53 i är det original? Samt vad är lågfart original? Kör med 78 i min med trimrör och köpt 100 munstycke för att köra etanol samt ett 45 lågfart. Redan kollat på twostroke och mina munstycken jag köpt ska passa i hans dellerto 17,5 men kommer inte mina munstycken bli alldeles förstora i hans förgasare? Skulle gärna vilja veta om det blir någon skillnad över huvud taget att gå till en 17,5mm från en 14 med enbart trimrör på?
Tacksam för svar 8)
skillnad gör det :D stööre förgasare mer luft stöör munstycke för att få mer bensin! :D

Re: 17,5mm skillnad?

Postat: 14 mars 2012, 21:26
av difaren
draclover skrev:
DerbiTobbe skrev:Tjena har fått ett erbjudande av en snubbe att köpa 17,5mm förgasare. Har en 14mm på min och det sitter original 65 huvudmunstycke och 33 i lågfart. Han säger att det sitter 53 i är det original? Samt vad är lågfart original? Kör med 78 i min med trimrör och köpt 100 munstycke för att köra etanol samt ett 45 lågfart. Redan kollat på twostroke och mina munstycken jag köpt ska passa i hans dellerto 17,5 men kommer inte mina munstycken bli alldeles förstora i hans förgasare? Skulle gärna vilja veta om det blir någon skillnad över huvud taget att gå till en 17,5mm från en 14 med enbart trimrör på?
Tacksam för svar 8)
skillnad gör det :D stööre förgasare mer luft stöör munstycke för att få mer bensin! :D
= större munstycke vilket gör att moppen drar mer och det blir dyrare.

Postat: 14 mars 2012, 21:29
av DerbiTobbe
Ingen fara att det drar mer bensin tror knappast den drar mer än en 28mm gör :wink: Men vill veta om den gör nån skillnad i axx och top istället för min 14mm

Postat: 14 mars 2012, 21:59
av draclover
DerbiTobbe skrev:Ingen fara att det drar mer bensin tror knappast den drar mer än en 28mm gör :wink: Men vill veta om den gör nån skillnad i axx och top istället för min 14mm
man känar vrid med större förgasare :)

Postat: 14 mars 2012, 22:50
av willemedDERBIN
draclover skrev:
DerbiTobbe skrev:Ingen fara att det drar mer bensin tror knappast den drar mer än en 28mm gör :wink: Men vill veta om den gör nån skillnad i axx och top istället för min 14mm
man känar vrid med större förgasare :)
njaaa

jag skulle snarare mer säga du känner han går renare och hägre top ....


du får juh bäst botten axx med en litten fögg

Postat: 14 mars 2012, 22:54
av Riejuman
botten draget kommer att förbättras med 17,5mm förgasare

Postat: 14 mars 2012, 22:58
av DerbiTobbe
Så det är inte så värt med att skaffa det då eller? Tänkte om de gör typ 5-10 km/h skillnad men om det inte gör det känns det ju inte så värt 8)

Postat: 15 mars 2012, 00:00
av G-son
Har en 17,5mm PHVA som jag tänkt ersätta 14mm original med på min ostrypta Senda, räknar inte med någon enorm skillnad men i alla fall lite mer styrka och kanske ett par kilometer i toppfart.

Angående vilka varvtal man vinner effekt med en annan förgasarstorlek beror väldigt mycket på vad man utgår från. Har man en förgasare som är så gott som optimal kommer en större vanligtvis ge en aning mer toppeffekt men en förlust på lägre varv, medan en lite mindre kan ge lite mer på lågvarv men förlust på högvarv. Om man å andra sidan har en "för liten" förgasare från början kommer en större förgasare ge mer effekt på alla varvtal, förutom möjligtvis de absolut lägsta.

Frågan är alltså... hur ligger det till med 14mm, är det optimalt eller lite väl litet på din motor? Med tanke på att hojtillverkare alltid brukar vara konservativa med förgasarstorlek av många orsaker och att nån Sendamodell faktiskt har 17,5mm redan original drar jag slutsatsen att 17,5 inte är onödigt stort, särskilt inte med trimrör, så jag tycker det är värt att testa.