Sida 1 av 1

Fortare med större fälgar?

Postat: 13 mars 2012, 22:18
av 740Johansson
Hej min 740 a-tralla toppar 31-32 kmh med 14'' plåtfälg. Har dubbla lådor och varvreg som stryper vid 2,4-2,500 k varv. Har nu satt på 15'' alufälgar. Kan det göra att den går fortare? Isåfall hur ska jag ställa in den? :lol: :)

Postat: 13 mars 2012, 22:20
av ValoPallo
Större däck har större periferihastighet, så ja, den kommer att gå snabbare, en tum borde dock inte göra enorm skillnad

Postat: 13 mars 2012, 22:22
av potog
Skillnad på däck och fälg storlek ;)

Postat: 13 mars 2012, 22:22
av 740Johansson
Han rullar ju precis på gräsen redan :cry:

Hur ställer man in varvregen?

Re: Fortare med större fälgar?

Postat: 13 mars 2012, 22:23
av HondaPojkeN
740Johansson skrev:Hej min 740 a-tralla toppar 31-32 kmh med 14'' plåtfälg. Har dubbla lådor och varvreg som stryper vid 2,4-2,500 k varv. Har nu satt på 15'' alufälgar. Kan det göra att den går fortare? Isåfall hur ska jag ställa in den? :lol: :)
Hur fick du ihop de där...? Ja den kommer gå snabbare men inte märkbart,

Edit, vad för bakre låda har du och vad är den spärrad på,

Postat: 13 mars 2012, 22:26
av 740Johansson
Menar att jag har dubbla lådor ++++++ en varvtalsbegränsare som stoppar vid ca 2,5 k varv :)

Postat: 13 mars 2012, 22:28
av siiimooon
Du kan ju ha lägre profil på däcken på 15-tummarna och då kommer bilen gå långsammare..

Postat: 13 mars 2012, 22:30
av HondaPojkeN
740Johansson skrev:Menar att jag har dubbla lådor ++++++ en varvtalsbegränsare som stoppar vid ca 2,5 k varv :)
Du sa ju att din traktor är helt laglig, right..? då gör den ju ca 33Km/h vid 5500RPM Om du har en B230f motor och om du har en M40 som bakre låda och främre lådan är spärrad på 1,2,R . Då kan du ju inte ligga på 2500RPM i 32km/h, något har du tänkt fel på eller?

Postat: 13 mars 2012, 23:03
av willemedDERBIN
HondaPojkeN skrev:
740Johansson skrev:Menar att jag har dubbla lådor ++++++ en varvtalsbegränsare som stoppar vid ca 2,5 k varv :)
Du sa ju att din traktor är helt laglig, right..? då gör den ju ca 33Km/h vid 5500RPM Om du har en B230f motor och om du har en M40 som bakre låda och främre lådan är spärrad på 1,2,R . Då kan du ju inte ligga på 2500RPM i 32km/h, något har du tänkt fel på eller?
håller med dig .... OM han inte har rensat rören och gjort han mer varvvillig ? .....

va jag har märkt av .... har testat några däck med zukan min

en tum ger ca 2 km/h :lol:

på en Zuka iaf :P

Postat: 13 mars 2012, 23:37
av 740Johansson
Har trean i bakre lådan , därav varvet. Kan man bli tagen om de misstänker att den varvar för lite med går inte fortare än den får? :)

Postat: 14 mars 2012, 00:13
av G-son
Du blir tagen så fort dom misstänker att den inte är laglig. Med ett fel på 3000rpm i toppvarv är det rätt uppenbart om dom ens råkar stå vid Sibylla när du åker förbi inom hörhåll... Traktorn beslagtagen för teknisk undersökning, du får gå hem och sannolikt kortet indraget för olovlig körning.

För övrigt är traktorn inte laglig ens om rätt växel ligger i och den varvar som den ska, så länge växellådan inte har spärrats på korrekt sätt - och är det rätt gjort är det omöjligt att få i någon annan växel, eftersom övriga växlar helt enkelt inte ens ska finnas kvar i lådan...

Postat: 14 mars 2012, 01:17
av zajkowski
Skaffa cronerspärr?
Du har fyran i bakre, blir som att köra med enkellåda. Och när polisen är framme rycker du en sprint (måste stå stilla, fordonet får ej va i rörelse!) så går 1ans växel i, i bakre lådan.

Inga problem med att köra förbi polisen med låga varv, gjorde de för ett par dar sen, men fyfan va rädd jag var! (då jag redan har en olovlig körning. fick dock behålla mitt kort)

De måste plocka ner lådan för att se hur den är spärrad då, om de misstänker "ryckspärr".

Erik_ skrev:Du blir tagen så fort dom misstänker att den inte är laglig. Med ett fel på 3000rpm i toppvarv är det rätt uppenbart om dom ens råkar stå vid Sibylla när du åker förbi inom hörhåll... Traktorn beslagtagen för teknisk undersökning, du får gå hem och sannolikt kortet indraget för olovlig körning.

För övrigt är traktorn inte laglig ens om rätt växel ligger i och den varvar som den ska, så länge växellådan inte har spärrats på korrekt sätt - och är det rätt gjort är det omöjligt att få i någon annan växel, eftersom övriga växlar helt enkelt inte ens ska finnas kvar i lådan...
Ska eller inte ska, beror helt på hur lådan spärras ju.

Postat: 14 mars 2012, 06:33
av ocean-blue
jag har kört som en idiot med min traktor (dook en äkta epa) och polisen har inte stoppat mig än på lite mer än ett år :wink: stod tillomed utanför snutastationen o börna :D

Postat: 14 mars 2012, 18:06
av 740Johansson
Happ , men jag vet ingen som kör så den varvar som fan. Men de tar den även om den går i 30 på full gas med en varvreg? :o

Postat: 14 mars 2012, 18:15
av potog
fan va oft det blev i denna tråden :roll:

Postat: 14 mars 2012, 18:22
av zajkowski
740Johansson skrev:Happ , men jag vet ingen som kör så den varvar som fan. Men de tar den även om den går i 30 på full gas med en gömd varvreg? :o
Du kan inte få en a-traktor att gå i 30 med varvreg på fullgas? :roll:

Aja, antar att du menar typ spärrad så den går i 30 på låga varv?
Beror på hur nitiska poliser du möter, vissa kräver dubbla lådor, höga varv.
Andra kan släppa iväg en med enkellåda och varvreg
(blev själv stoppad i ca 80 knyck med enkellåda, ryckspärr och varvreg.
Så funka inte spärren, så där stod man med en oreggad lätt lastbil som lätt gick över 150 km/h och trodde man skulle åka dit.
De slutade med att de sa "ja, vi vet att du har spärrar som gör att den går för fort, så du kan lika bra erkänna det.
Annars beslagtar vi den och hittar spärren på två veckor (min tanke: ni hittar den på mindre än 2 minuter.. Då den inte funkar!) och då får du tillbaka den i två ica kassar!
.. Så jag sa: "ja, jag har spärrar som gör att den går för fort".
Polisen: "Kör nu till skurup med er i 30! (de antog väl att vi gick på lantan där) :roll:
Värt och tilläggas, jag hade två passagerare utan bälte.
Månaden senare hände de).

Så polisen släpte mig med en bil, helt enkelt.

EDIT:
Kan ge tips om ett jävligt bra ställe att sätta en vipbrytare till varvregen (i en 740 iaf).
En kompis till mig visste var den satt gömd, men han kunde ändå inte slå av varvregen! :roll:

Postat: 14 mars 2012, 18:29
av 740Johansson
Ja , han varvar ju bara 2500 varv p.g.a att jag inte vill ge 40 kr / milen :lol: byta tillbaka till ettan bak?

Postat: 14 mars 2012, 18:37
av zajkowski
740Johansson skrev:Ja , han varvar ju bara 2500 varv p.g.a att jag inte vill ge 40 kr / milen :lol: byta tillbaka till ettan bak?
Varför ha 3an i bakre?
Skulle legat i fyran, för då går den som med en växellåda..
Visst, då blir det ännu lägre varv.
Men du kan lika gärna ha 2ans växel i, men får fortfarande samma straff som om du skulle haft fyrans växel i.
Men då blir det lönlöst med dubbla om man har fyran i konstant.

Funderat på cronerspärr?