Sida 1 av 1

hur man konvrterar till luft från vattan kyld gilera

Postat: 12 mars 2012, 19:48
av bönagbg
är d bara ta bort kåpan o vatten pumpen och sätta dit fläkt samt fläkt kåporna från en gilera stalker t,ex

Postat: 12 mars 2012, 20:02
av 2stroke
Bort med kylaren, byt till luftkyld cylinder, proppa igen hålen för förgasar-uppvärmning från topplocket ifall det finnes, ersätt vattenpumpskåpan med en fläkt och på med en fläktkåpa

tack

Postat: 12 mars 2012, 20:14
av bönagbg
jag har monterat av kåpan och då är d bara att säta dit flakten samt fläkt kåpan bara då ju .har monterat luft kyld cylinder och. har de jag beskrev kvar att göra då ?

Postat: 12 mars 2012, 20:23
av ArvidsZon
Gilera har väll invändig kylning till cylindern!?

Postat: 12 mars 2012, 20:29
av 2stroke
ArvidsZon skrev:Gilera har väll invändig kylning till cylindern!?
Nu när du säger det så ja, är väl lite kuggar i motorn som driver det?
Isåfall är det lite svårare..

TS, vad har du för modell?

jag har en 99a

Postat: 14 mars 2012, 07:02
av bönagbg
har en 99a e det nåt mer jag behevör göra då iså fall vad?

Postat: 14 mars 2012, 08:00
av potog
2stroke skrev:Bort med kylaren, byt till luftkyld cylinder, proppa igen hålen för förgasar-uppvärmning från topplocket ifall det finnes, ersätt vattenpumpskåpan med en fläkt och på med en fläktkåpa
varför proppa igen förgasaren? :l det spelar ju ingen roll? jag kör ju min förgasare på AC å jag har då inte pluggat igen den bara för det :P

Postat: 14 mars 2012, 08:27
av ArvidsZon
potog skrev:
2stroke skrev:Bort med kylaren, byt till luftkyld cylinder, proppa igen hålen för förgasar-uppvärmning från topplocket ifall det finnes, ersätt vattenpumpskåpan med en fläkt och på med en fläktkåpa
varför proppa igen förgasaren? :l det spelar ju ingen roll? jag kör ju min förgasare på AC å jag har då inte pluggat igen den bara för det :P
Din är AC från standard, originala LC har 2 slangar från toppen till förgasaren för att värma upp förgasaren.

Postat: 14 mars 2012, 08:30
av jarken
potog skrev:
2stroke skrev:Bort med kylaren, byt till luftkyld cylinder, proppa igen hålen för förgasar-uppvärmning från topplocket ifall det finnes, ersätt vattenpumpskåpan med en fläkt och på med en fläktkåpa
varför proppa igen förgasaren? :l det spelar ju ingen roll? jag kör ju min förgasare på AC å jag har då inte pluggat igen den bara för det :P
De flesta original förgasare till vattenkylda motorer har förvärmning ifrån kylarsystemet, o den förvärmningen kommer ifrån två slangar ifrån toppen och in i förgasaren, o detta går runt i en cirkel hela tiden medans kylarvattnet rör på sig. Bla Aerox och AM6 har denna funktionen, Derbi har el-uppvärmd förgasare.

Postat: 14 mars 2012, 08:46
av potog
Ja killar jag vet!

men jag förstår inte varför man ska plugga det på förgasaren.....
min dellorto har ju slang anslutning för detta å jag har ju inte pluggat igen det bara för att jag har AC



[spoiler]trodde ni verkligen att jag inte visste en sån simpel grej? :lol: [/spoiler]

ska jag ja byta svänghjul

Postat: 14 mars 2012, 20:56
av bönagbg
ska jag ja byta svänghjul ????

Re: ska jag ja byta svänghjul

Postat: 14 mars 2012, 21:18
av ValoPallo
bönagbg skrev:ska jag ja byta svänghjul ????
Varför det? :P