Sida 1 av 1

Derbi 50cc portning

Postat: 10 mars 2012, 23:18
av DerbiTobbe
Tjena nu är det så att skiten skar idag så jag ska köpa honingsverktyg på biltema för 50 spänn och en ny kolv för 400 så man slipper undan med en helt ny cylinder iallafall. Har 2 stycken skurna cylindrar nu så jag tänkte att jag portar den ena bara för att se hur det går och om det går skit har jag ju ändå en till. Men skulle då behöva en guide av något slag om hur man portar. Ska man porta insugskanalerna, och avgasporten bara och hur mycket? Vill ju inte att det ska bli för mycket så att skiten skär för mig 1 gång till. Hittade ingen direkt bra guide som jag kunde kolla på så om ni vet någon får ni gärna länka den

Postat: 10 mars 2012, 23:22
av Axel
Hade kunnat skriva ner hur du ska göra, men fyfan vilken tid det hade tagit.

Det är så jävla mycket man måst tänka på, varje grad, varje mm, allt spelar in. En halv mm för mkt o de kan gå apa.

Kan du engelska?

Isådanafall köp Two-stroke performance tuning av Graham Bell, där står allt du behöver kunna. Annars finns de kanske nån shysst guide där de mesta står!

De du behöver för o porta är en jävla massa kunskap, och tålamod för att räkna ut hur du ska göra. Så mitt råd om du nu ska göra detta - börja läs! :D

Postat: 10 mars 2012, 23:36
av DerbiTobbe
AxxxeL skrev:Hade kunnat skriva ner hur du ska göra, men fyfan vilken tid det hade tagit.

Det är så jävla mycket man måst tänka på, varje grad, varje mm, allt spelar in. En halv mm för mkt o de kan gå apa.

Kan du engelska?

Isådanafall köp Two-stroke performance tuning av Graham Bell, där står allt du behöver kunna. Annars finns de kanske nån shysst guide där de mesta står!

De du behöver för o porta är en jävla massa kunskap, och tålamod för att räkna ut hur du ska göra. Så mitt råd om du nu ska göra detta - börja läs! :D
Egentligen skulle jag bara kunna slipa lite hur som helst, se hur skiten går, om den går dåligt bara smacka på den andra :lol: Men det är klart att det hade varit roligt att få ut någon mer effekt av det 8)
Den där graham bell saken vet jag jag inte om jag orkar köpa :wink:
Letat efter guider men det är mest till större grejjer och inte till 50cc o då fattar jag inget :wink:
Men aja det är bara att leta vidare 8)

Postat: 10 mars 2012, 23:45
av Axel
du kan ju höja porten typ.... 1-2 mm (gör den välvd typ, mjuka former) och bredda lite med, bara så inte kolvringarna glappar utanför. Dock kan du inte räkna me nån sjuk sjuk effekt men lite mer perhaps! Glöm inte att grada av kanterna som blir.

Postat: 11 mars 2012, 00:03
av DerbiTobbe
AxxxeL skrev:du kan ju höja porten typ.... 1-2 mm (gör den välvd typ, mjuka former) och bredda lite med, bara så inte kolvringarna glappar utanför. Dock kan du inte räkna me nån sjuk sjuk effekt men lite mer perhaps! Glöm inte att grada av kanterna som blir.
Haha okej det får väl räcka med det då 8) Men hur gör man med väggen som är i mitten då? Eller det kanske går att komma åt iallafall?

Postat: 11 mars 2012, 00:23
av Axel
Vad menar du för vägg? :P

Om du ska göra en sånhär "tattar" portning o inte har kunskap eller nåt så e de enklast att bara ge sig på avgasporten lite ;) de andra kan fördärva mer ifall de blir i obalans osv.

Postat: 11 mars 2012, 02:24
av DerbiTobbe
AxxxeL skrev:Vad menar du för vägg? :P

Om du ska göra en sånhär "tattar" portning o inte har kunskap eller nåt så e de enklast att bara ge sig på avgasporten lite ;) de andra kan fördärva mer ifall de blir i obalans osv.
Haha de får bli en liten tattar portning i avgasporten då :lol:

Det är den där "väggen" som är i mitten som jag har ringat in så fint som jag mena :lol:

Men är det att jag ska slipa bort 1-2mm där jag har ringat in? Alltså ändå från där kolven är till där avgasröret sitter?

Bild

Postat: 11 mars 2012, 09:48
av anthmyr
Jag vet att det fanns en bra guide till hur man portar , har den på datorn kan länka senare :)

Postat: 11 mars 2012, 09:56
av Perra.S
Ett tips är att läsa på lite innan, Graham Bells bok är väll inte dagsaktuell men den är ändå en väldigt bra början!

Här har du den som pdf, fattas några sidor men är i det stora hela komplett
http://3cyl.com/mraxl/manuals/bell/perf ... m-bell.pdf

Postat: 11 mars 2012, 10:51
av Mertz
http://mt5.se/guider/9040-portning-dura ... o-s-v.html
gjorde jag för ett tag sedan ;) slängde ihop lite allt möjligt jag hittade ;)
har även klistrat in frågor och även svaren på dem frågorna ;)

Postat: 11 mars 2012, 11:13
av KarlssoN^
DerbiTobbe skrev:
AxxxeL skrev:Vad menar du för vägg? :P

Om du ska göra en sånhär "tattar" portning o inte har kunskap eller nåt så e de enklast att bara ge sig på avgasporten lite ;) de andra kan fördärva mer ifall de blir i obalans osv.
Haha de får bli en liten tattar portning i avgasporten då :lol:

Det är den där "väggen" som är i mitten som jag har ringat in så fint som jag mena :lol:

Men är det att jag ska slipa bort 1-2mm där jag har ringat in? Alltså ändå från där kolven är till där avgasröret sitter?

Bild

Jag kan tänka mig att du kan porta ungefär 1 mm på avgastaket, innan blowdownen blir knas. Beror på vad för durationer, och blowdown som du har från början.

Sedan kan du bredda avgas, till ungefär 65-70 %/borr. Du skall inte röra den där " Väggen" heller för den delen.

Postat: 11 mars 2012, 11:16
av DerbiTobbe
Tack för alla trevliga svar det blir till att läsa lite på på dom där som ni länkade till :) Är det lättast att ta ett sandpappaer och köra för 1mm är ju inte direkt sådär jätte mycket. Om man använder slipsten på borrmaskin kan det ju bli mycket mer än 1mm och risk för att det inte blir lika mycket överallt?

Postat: 11 mars 2012, 11:21
av Axel
Råder dig att inte använda nåt av det, dremel istheshit om du ska ha de fint.

Postat: 11 mars 2012, 11:25
av KarlssoN^
DerbiTobbe skrev:Tack för alla trevliga svar det blir till att läsa lite på på dom där som ni länkade till :) Är det lättast att ta ett sandpappaer och köra för 1mm är ju inte direkt sådär jätte mycket. Om man använder slipsten på borrmaskin kan det ju bli mycket mer än 1mm och risk för att det inte blir lika mycket överallt?

Precis som Axxxel skrev, köp en dremel på biltema, kostar ungefär 129 spänn eller något om jag minns rätt :)

Postat: 11 mars 2012, 12:02
av Perra.S
DerbiTobbe skrev:Tack för alla trevliga svar det blir till att läsa lite på på dom där som ni länkade till :) Är det lättast att ta ett sandpappaer och köra för 1mm är ju inte direkt sådär jätte mycket. Om man använder slipsten på borrmaskin kan det ju bli mycket mer än 1mm och risk för att det inte blir lika mycket överallt?
Sandpapper är bara att glömma. Dessa slipstift är perfekta för ändamålet
http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... -st-20544/

Postat: 11 mars 2012, 12:37
av DerbiTobbe
Jag har en massa slipstift hemma samt sånna som fanns i det kitet som du länkade men det känns som att det är lite jobbigt att köra med borrmaskin då jag inte har tillgång till dremel och känns lite onödigt att köpa en när man bara ska ta bort 1mm i avgasporten :roll: Men varför skulle det inte gå med sandpappaer det går ju fort att få bort 1mm samt att det blir lika mycket överallt?

En sak som ni kanske borde veta är att det är en airsal 50cc alltså en aluminium cylinder det kanske är lite svårare med gjutjärn?

Postat: 11 mars 2012, 13:25
av G-son
DerbiTobbe skrev:Men varför skulle det inte gå med sandpappaer det går ju fort att få bort 1mm samt att det blir lika mycket överallt?
Börja du slipa med sandpapper så får vi se hur lång tid det tar innan du ger upp. 8) Det handlar om ganska hård gjuten aluminium och en plats där du i bästa fall kommer åt med ett finger...

Postat: 11 mars 2012, 13:37
av bensinskalle
Erik_ skrev:
DerbiTobbe skrev:Men varför skulle det inte gå med sandpappaer det går ju fort att få bort 1mm samt att det blir lika mycket överallt?
Börja du slipa med sandpapper så får vi se hur lång tid det tar innan du ger upp. 8) Det handlar om ganska hård gjuten aluminium och en plats där du i bästa fall kommer åt med ett finger...
Precis ^^

Det är ju tillräckligt jobbigt att slipa bort färg från metall.

Slipstift är det du ska ha helt enkelt. Det är inte enkelt, och det är lätt hänt att det blir för mycket. När man kör med stift så blir det väldigt lätt så att det blir gropar och då är det lite lurigt att ta av topparna för att det ska bli jämnt. Det är en lite av en konst att få det snyggt, så det är bara att testa och känna efter. Ta liite i taget och stanna inte och gör för stora gropar på ett ställe så ska det nog gå bra.

Postat: 11 mars 2012, 15:49
av DerbiTobbe
Provade att köra med borrmaskin och sandpappaer och det gick väl mindre bra :lol: Kommer inte åt med borrmaskin för stiftet är för kort och sandpapper är bara att glömma då kommer jag få stå där tills jag blir gammal :lol: Har en väldigt bra rund fil hos pappa som jag ska prova med :wink: