Sida 1 av 1

Derbi trimning utan cyliderbyte

Postat: 9 mars 2012, 20:01
av simonmonsterapan
hej alla på TsR!

ännu en gång ställer jag frågan om trimning, men denna gång blir det den sista (förhoppningsvis).
jag var trött på mopedens usla kraft och topp hastighet (den gjorde runt 67km/t) så jag drog pluggen i avgasrörets öppning, vilket gjorde att den kämpa till 92km/t istället :)

men efter ett par veckor tröttna jag på den hastigheten också! så nu vill jag köpa trimdelar till min moped så det blir lite fart i den! känner helst inte för att byta cylinder (har inte tid med stora ingrepp) då jag vill bygga utifrån den :)

BTW min moped är en Derbi gpr nude 05, som sagt är allt original förutom pluggen i avgasröret som är dragen.

Avgasrör? drevning? munstycke? luftfilter? membran? tändstift? vafan vet jag :lol:

grymma medlemmar på TsR kom med förslag som hjälper mig ur denna plåga!
tack på förhand, Simon
:)

Postat: 9 mars 2012, 20:33
av jarken
Avgasrör, förgasare och drev är main innan cylinder. Sen om du inte skall ha cylinder kan du alltid byta reeds alt membran o insug, samt porta org cylindern. Finns mycket om detta på forumet, använd sök funktionen!

Postat: 9 mars 2012, 20:40
av Axel
Det här är felpost, du har lagt den i scooter delen istället för cross/sm/veteran tråden. Ber vicke flytta den!

Kan berätta för dig att du verkligen inte är uppe i 92km/h med urpluggat rör.

För att få grym fart på din orgcylle, är det trimrör + drevning+ ostrypt cdi som gäller. Och såklart , förgasarinställning. Men det hoppas jag du gjort när du pluggade ur den.

Postat: 9 mars 2012, 20:54
av simonmonsterapan
kan verkligen inte hitta inställningarna för att kunna flytta tråden till cross/sm/veteran (hahahaha noob -.-)
Hjälp?

Postat: 9 mars 2012, 21:03
av Roxxen96
simonmonsterapan skrev:kan verkligen inte hitta inställningarna för att kunna flytta tråden till cross/sm/veteran (hahahaha noob -.-)
Hjälp?
Jag har redan flyttat den till rätt ställe! ;)

Sen när jag ändå kommenterat så måste man ju också svara på ämnet ;)

Som Axel sa så blir det drevning, inställning av förgasare och ostrypt cdi. Men jag hade köpt cylinder då det är mest prisvärt! :)

Postat: 9 mars 2012, 21:23
av Axel
@Roxxen96 Rör framför allt!

Postat: 9 mars 2012, 21:34
av simonmonsterapan
tack för flytten :D

kan dessa delar vara tänkbara?

CDI: http://www.twostroke.se/product.asp?product=8622
huvudmunstycke: http://www.twostroke.se/product.asp?product=10516
avgasrör: http://www.twostroke.se/product.asp?product=16045
samt 13/53 drev :)

bör man slå till på ett sportfilter också? eller fungerar luftburken lika bra?
:)

Postat: 9 mars 2012, 22:15
av meckARN96
Luftburken fungerar lika bra om du bara kör med rör, sportluft fungerar såklart bättre men utan cylinder är det inte värt det jämfört med hur mycket mer den låter då, men om det inte är ett problem så kör på!

Postat: 9 mars 2012, 23:41
av jesper178
meckARN96 skrev:Luftburken fungerar lika bra om du bara kör med rör, sportluft fungerar såklart bättre men utan cylinder är det inte värt det jämfört med hur mycket mer den låter då, men om det inte är ett problem så kör på!
Drar mycket onödig bensin med sportluft när du ändå bara har rör..

Postat: 9 mars 2012, 23:47
av Axel
Jag hade satsat på nåt värre än ett TK rör till Derbi. Gianelli är ett av de vassaste rören till orginal, men även leovince v6 och MK thrower spelar bra ihop me det, beroende på vad du vill ha. Du kanske vill ha underliggande, dock tycker jag personligen det är fult.

Gianelli = rättså högvarvigt för org cylinder,
v6 = lite lägre varv , men samma drag ungefär
MK = bottendrag som fan.

Postat: 9 mars 2012, 23:50
av Börniee
Köp Hebo underligande istället;-)
Mycket mer prisvärt för den kraft du får ut:-D

Postat: 9 mars 2012, 23:52
av Z-K
Porta cylindern? :P
eller var det du menar med att du int orkar med cyll:En?

Postat: 10 mars 2012, 00:02
av difaren
Roxxen96 skrev:
simonmonsterapan skrev:kan verkligen inte hitta inställningarna för att kunna flytta tråden till cross/sm/veteran (hahahaha noob -.-)
Hjälp?
Jag har redan flyttat den till rätt ställe! ;)

Sen när jag ändå kommenterat så måste man ju också svara på ämnet ;)

Som Axel sa så blir det drevning, inställning av förgasare och ostrypt cdi. Men jag hade köpt cylinder då det är mest prisvärt! :)
Nej nej och nej.

Om du köper 70cc till en originalmotor.. gör alla inställningar och drevar om den.. så går den inte alls lika fort som en org-cylinder gör med effektrör.

Postat: 10 mars 2012, 00:28
av simonmonsterapan
@Z-K vet inte om jag kan göra sådana ingrepp, verkar vara massa som måste göras, kanske gör så det skiter sig till slut :lol:

finns det videos när någon byter cylinder på webben kanske? länka gärna isf!

om det finns någon erfaren cylinderbytare här på tråden får den gärna beskriva hur man ska göra, och vad som mer måste köpas om man till ex köper en 70cc?

hur fungerar 70cc med pluggat orginalrör mm

tack på förhand :D

Postat: 10 mars 2012, 00:32
av Z-K
simonmonsterapan skrev:@Z-K vet inte om jag kan göra sådana ingrepp, verkar vara massa som måste göras, kanske gör så det skiter sig till slut :lol:

finns det videos när någon byter cylinder på webben kanske? länka gärna isf!

om det finns någon erfaren cylinderbytare här på tråden får den gärna beskriva hur man ska göra, och vad som mer måste köpas om man till ex köper en 70cc?

hur fungerar 70cc med pluggat orginalrör mm

tack på förhand :D
det är som att köra org det då, tänk dig att du vill stå rakt, när det finns bara 1,40 meter att stå rakt på å du är 1,80 meter Så då blir det grymt konstigt med effekten, att porta cylindern är ju bara att leta upp en som portar å skicka den till honom.

Postat: 10 mars 2012, 00:46
av Axel
Jag kan hjälpa dig hur du byter, det är inga större grejer egentligen. Hasse har gjort några grymma guider också!


t.ex
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DTBzVzS9S_I[/youtube]

Postat: 10 mars 2012, 00:47
av simonmonsterapan
föresten blir inte effekten större om man har underliggande? slipper inte då avgaserna gå uppåt? :)

Giannelli:
http://twostroke.se/product.asp?product=10377

är den kröken något å ha om man kör med original cylinder? vilken ljuddämpare passar på den? :)

Postat: 10 mars 2012, 09:22
av Börniee
Skaffa Hebo rör bara och munstycken så kommer den gå bra:-D

Postat: 10 mars 2012, 09:53
av Axel
simonmonsterapan skrev:föresten blir inte effekten större om man har underliggande? slipper inte då avgaserna gå uppåt? :)

Giannelli:
http://twostroke.se/product.asp?product=10377

är den kröken något å ha om man kör med original cylinder? vilken ljuddämpare passar på den? :)
Nej , effekten blir inte större med underliggande. Du ska INTE ha dendär kröken, den är till Derbi GPR vilket är en [spoiler]FUL[/spoiler] imitation av en stor sportmotorcykel. Iofs passar den i cylindern, men kommer se förjävligt ut. :)

Denna ska du ha: http://twostroke.se/product.asp?product=9249

och ljuddämpare: http://twostroke.se/product.asp?product=9265

Ifall det nu är gianellit du vill ha. Tycker själv att det är ett snyggt rör, och det ger en bra knuff. Många som säger att det är det "värsta" till orginal cylinder @Derbi, men det beror ju på när man vill ha effekten. Men jag hade satsat på ett sånt rör!

Postat: 12 mars 2012, 12:36
av simonmonsterapan
jo men @Axxel ja har den där Fula moppen, fast en nude edition då ;)
men passar Giannelli ljuddämparen som du länka till den kröken också?

Postat: 12 mars 2012, 12:42
av Victorh
AxxxeL skrev:Det här är felpost, du har lagt den i scooter delen istället för cross/sm/veteran tråden. Ber vicke flytta den!

Kan berätta för dig att du verkligen inte är uppe i 92km/h med urpluggat rör.

För att få grym fart på din orgcylle, är det trimrör + drevning+ ostrypt cdi som gäller. Och såklart , förgasarinställning. Men det hoppas jag du gjort när du pluggade ur den.
vafan jag kan också flytta.....


Flyttad till 2T-S. Trimning

Edit: Sorry trodde Derbi gpr inte var växlad flyttade tillbaka! :D Läste fel också vad axel skrev!

Postat: 12 mars 2012, 12:45
av Fredd_e
om din moppe får i 96km/h
så har du en trevlig mätare....
så men kör på nr1 byta cdi rör drev munstycke och dra luft pluggen
sen efter det menbran insug
det va väll allt jag kom på

Postat: 12 mars 2012, 12:50
av CaToXXo
Till alla trögon som inte fattar det så har inte ts nån Senda utan en Derbi GPR.

Postat: 12 mars 2012, 18:51
av simonmonsterapan
CaToXXo skrev:Till alla trögon som inte fattar det så har inte ts nån Senda utan en Derbi GPR.
hehe tackar :)

Postat: 12 mars 2012, 19:01
av simonmonsterapan
Victorh skrev:
AxxxeL skrev:Det här är felpost, du har lagt den i scooter delen istället för cross/sm/veteran tråden. Ber vicke flytta den!

Kan berätta för dig att du verkligen inte är uppe i 92km/h med urpluggat rör.

För att få grym fart på din orgcylle, är det trimrör + drevning+ ostrypt cdi som gäller. Och såklart , förgasarinställning. Men det hoppas jag du gjort när du pluggade ur den.
vafan jag kan också flytta.....


Flyttad till 2T-S. Trimning

Edit: Sorry trodde Derbi gpr inte var växlad flyttade tillbaka! :D Läste fel också vad axel skrev!
hehe :)

Postat: 12 mars 2012, 19:04
av anthmyr
92 km/h ? Min gör 95km/h med längre gasvajer och filad eker :)

Postat: 12 mars 2012, 20:17
av Gröngöling
Min gör runt 100 med dragen v-ring.

Postat: 12 mars 2012, 21:56
av simonmonsterapan
skumma lite på twostroke och kom fram till det här, va tycks? :D

rör: Giannelli Street 2t , Giannelli ljuddämpare (alu)
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10377
http://www.twostroke.se/product.asp?product=9266

munstycke: (70,72,75....92)
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10514

Drevning: 53 bak 13 fram
http://www.twostroke.se/product.asp?product=21840
http://www.twostroke.se/product.asp?product=21941

CDI: Top Performances - CDI-box (Ducati) Ostrypt
http://www.twostroke.se/product.asp?product=8622

sen kanske ett luftfilter som grädde på moset, eller borde man skita i det?
skriv era åsikter om min setup, eventuellt om något borde ändras eller tas bort.
BTW: passar en Giannelli ljuddämpare till Derbi x-rece på min sorts krök (Derbi Gpr -05)

tack som vanligt på förhand :) alltid lika kul med er kritik och vett :lol:

Postat: 12 mars 2012, 22:03
av Axel
Ja det ska passa med den ljuddämparen!

Tycker du har satt ut en riktigt fin setup här, och personligen skulle jag slängt dit luftfilter med bara pga av ljudet MEN det ger inte någon skillnad i effekt! :)

Postat: 12 mars 2012, 22:23
av simonmonsterapan
tack tack tycker det med ;)
blir nog luftfilter om ett tag, men räcker huvudmunstyckes storlekarna(5 mm) (70, 72, 75....92) till originalcylle med effektrör? :)

Postat: 12 mars 2012, 22:24
av MrAndersson
Köp mk's cdi istället runt 60kr skillnad, men bättre kvalitet o driftsäkerhet! :)
Resten ser bra ut!

Postat: 12 mars 2012, 22:48
av simonmonsterapan
MrAndersson skrev:Köp mk's cdi istället runt 60kr skillnad, men bättre kvalitet o driftsäkerhet! :)
Resten ser bra ut!
fungerar den till min moped ( Derbi Gpr -05)
"OBS! Denna CDI passar endast till Ducatis tändsystem."
är Ducatis tändsystem original för min årsmodell av Derbi? :)

mk:
http://twostroke.se/product.asp?product=10497

top Performance:
http://twostroke.se/product.asp?product=8622

vilken tycker ni andra? :)

orkade inte

Postat: 12 mars 2012, 23:38
av draceN96
Tja orkade inte läsa allt men byt munstycke och avgasrör tex. metrakit sp eller leovince v6. då gör den ca 85km/h :)

Postat: 12 mars 2012, 23:43
av MrAndersson
simonmonsterapan skrev:
MrAndersson skrev:Köp mk's cdi istället runt 60kr skillnad, men bättre kvalitet o driftsäkerhet! :)
Resten ser bra ut!
fungerar den till min moped ( Derbi Gpr -05)
"OBS! Denna CDI passar endast till Ducatis tändsystem."
är Ducatis tändsystem original för min årsmodell av Derbi? :)

mk:
http://twostroke.se/product.asp?product=10497

top Performance:
http://twostroke.se/product.asp?product=8622

vilken tycker ni andra? :)
INgen aning om hur de är på GPR, men om du kollar på cdin så står de ducati eller något annat märke, skulle dock tro att du har ducati! :)

Postat: 13 mars 2012, 10:00
av simonmonsterapan
tack alla för era svar :D