Sida 1 av 1
Olja ur avgasröret
Postat: 7 mars 2012, 14:49
av zutuz?
Tjenaaare!
Har ett problem med min moppe.
Det är så att avgasröret läcker olja ungefär i mitten av röret, det brukar dropa under natten så det blir alldeles skitigt + när man kör så kommer det ännu mer och byxorna man har på sig blir oftast smutsiga...
Vet ni om detta är något farligt eller kan man bara ta något och linda runt så att läckan blir täckt? Isåfall vet ni något bra man kan använda för det!
Tack på förhand
Postat: 7 mars 2012, 14:53
av potog
det är nog inte olja utan bara avgaser i flytande form... laga hålet som du har i röret bara

Postat: 7 mars 2012, 14:53
av Fredd_e
då låter det som du nr1 har hål i röret så hitta det och täpp igen
sen nr2 om du blandar i tanken tror jag du ska ha lite mindre olja

Postat: 7 mars 2012, 14:56
av timbooi23
potog skrev:det är nog inte olja utan bara avgaser i flytande form... laga hålet som du har i röret bara

haha avgaser i flytande form, om avgaser inte är i gasform så är det ju olja och bensin som inte förbrännts? blir ju inte avgaser i flytande form bara för det

men prova att köra med snålare oljeblandning och sätt fast en tätning på röret

Postat: 7 mars 2012, 15:05
av bensinskalle
potog skrev:det är nog inte olja utan bara avgaser i flytande form... laga hålet som du har i röret bara

Vad tror du det bör vara för temperatur för att
avgaserna ska bli flytande? Avgaserna består ju till stor del av co2 och det kondenserar vid ungefär -80 grader....
Till TS: Ja det är olja!, och det läcker väl från en skarv? Montera isär, kolla om det fattas en packning eller så, gör rent och sätt ihop igen. Du kan ha i lite ljuddämparpasta eller något som tätar i skarven så kommer det inte rinna så mycket sen.
Postat: 7 mars 2012, 15:11
av potog
bensinskalle skrev:potog skrev:det är nog inte olja utan bara avgaser i flytande form... laga hålet som du har i röret bara

Vad tror du det bör vara för temperatur för att
avgaserna ska bli flytande? Avgaserna består ju till stor del av co2 och det kondenserar vid ungefär -80 grader....
Till TS: Ja det är olja!, och det läcker väl från en skarv? Montera isär, kolla om det fattas en packning eller så, gör rent och sätt ihop igen. Du kan ha i lite ljuddämparpasta eller något som tätar i skarven så kommer det inte rinna så mycket sen.
a tänkte inte med alla hästar när jag skrev det ... menade att den inte tänder allt å ....
titta också så att det inte droppar olja på röret..

Postat: 7 mars 2012, 15:14
av KarlssoN^
bensinskalle skrev:potog skrev:det är nog inte olja utan bara avgaser i flytande form... laga hålet som du har i röret bara

Vad tror du det bör vara för temperatur för att
avgaserna ska bli flytande? Avgaserna består ju till stor del av co2 och det kondenserar vid ungefär -80 grader....
Till TS: Ja det är olja!, och det läcker väl från en skarv? Montera isär, kolla om det fattas en packning eller så, gör rent och sätt ihop igen. Du kan ha i lite ljuddämparpasta eller något som tätar i skarven så kommer det inte rinna så mycket sen.
Precis, är väll skarven mellan ljuddämparen och kröken, så det brukar droppa ner på svingen. Det rinner ner igenom skarven, att byta ner munstycket så mopeden får en normal förbränning brukar lösa detta.
Postat: 7 mars 2012, 15:18
av bensinskalle
KarlssoN^ skrev:bensinskalle skrev:potog skrev:det är nog inte olja utan bara avgaser i flytande form... laga hålet som du har i röret bara

Vad tror du det bör vara för temperatur för att
avgaserna ska bli flytande? Avgaserna består ju till stor del av co2 och det kondenserar vid ungefär -80 grader....
Till TS: Ja det är olja!, och det läcker väl från en skarv? Montera isär, kolla om det fattas en packning eller så, gör rent och sätt ihop igen. Du kan ha i lite ljuddämparpasta eller något som tätar i skarven så kommer det inte rinna så mycket sen.
Precis, är väll skarven mellan ljuddämparen och kröken, så det brukar droppa ner på svingen. Det rinner ner igenom skarven, att byta ner munstycket så mopeden får en normal förbränning brukar lösa detta.
Jaop.
Men har man ganska normal förbränning så blir det en hel del dräll. Min hoj sprutar ner hela bakstänkan med olja när man kör, och då kör jag ändå bara med 2,5%

Postat: 7 mars 2012, 15:21
av Victorh
bensinskalle skrev:KarlssoN^ skrev:bensinskalle skrev:
Vad tror du det bör vara för temperatur för att avgaserna ska bli flytande? Avgaserna består ju till stor del av co2 och det kondenserar vid ungefär -80 grader....
Till TS: Ja det är olja!, och det läcker väl från en skarv? Montera isär, kolla om det fattas en packning eller så, gör rent och sätt ihop igen. Du kan ha i lite ljuddämparpasta eller något som tätar i skarven så kommer det inte rinna så mycket sen.
Precis, är väll skarven mellan ljuddämparen och kröken, så det brukar droppa ner på svingen. Det rinner ner igenom skarven, att byta ner munstycket så mopeden får en normal förbränning brukar lösa detta.
Jaop.
Men har man ganska normal förbränning så blir det en hel del dräll. Min hoj sprutar ner hela bakstänkan med olja när man kör, och då kör jag ändå bara med 2,5%

mindre munstycke kanske?

Postat: 7 mars 2012, 15:21
av KarlssoN^
bensinskalle skrev:KarlssoN^ skrev:bensinskalle skrev:
Vad tror du det bör vara för temperatur för att avgaserna ska bli flytande? Avgaserna består ju till stor del av co2 och det kondenserar vid ungefär -80 grader....
Till TS: Ja det är olja!, och det läcker väl från en skarv? Montera isär, kolla om det fattas en packning eller så, gör rent och sätt ihop igen. Du kan ha i lite ljuddämparpasta eller något som tätar i skarven så kommer det inte rinna så mycket sen.
Precis, är väll skarven mellan ljuddämparen och kröken, så det brukar droppa ner på svingen. Det rinner ner igenom skarven, att byta ner munstycket så mopeden får en normal förbränning brukar lösa detta.
Jaop.
Men har man ganska normal förbränning så blir det en hel del dräll. Min hoj sprutar ner hela bakstänkan med olja när man kör, och då kör jag ändå bara med 2,5%

Okej, detta fenomen händer mig endast när jag har för fet förbränning, normalt blir det inget rinn alls.
Postat: 7 mars 2012, 15:30
av bensinskalle
KarlssoN^ skrev:bensinskalle skrev:KarlssoN^ skrev:
Precis, är väll skarven mellan ljuddämparen och kröken, så det brukar droppa ner på svingen. Det rinner ner igenom skarven, att byta ner munstycket så mopeden får en normal förbränning brukar lösa detta.
Jaop.
Men har man ganska normal förbränning så blir det en hel del dräll. Min hoj sprutar ner hela bakstänkan med olja när man kör, och då kör jag ändå bara med 2,5%

Okej, detta fenomen händer mig endast när jag har för fet förbränning, normalt blir det inget rinn alls.
Åfan, min går så fint så, inte för fett.
Postat: 7 mars 2012, 15:32
av zutuz?
Jo, vet faktiskt inte vad det sitter för munstycke i då jag köpte mopeden trimmad.
Ska kolla upp det och försöka täta hålet

ska jag täta det på insidan eller utsidan? dum fråga kanske men aja xD
Postat: 7 mars 2012, 15:39
av potog
zutuz? skrev:Jo, vet faktiskt inte vad det sitter för munstycke i då jag köpte mopeden trimmad.
Ska kolla upp det och försöka täta hålet

ska jag täta det på insidan eller utsidan? dum fråga kanske men aja xD
utsidan helt klart

Postat: 7 mars 2012, 15:40
av Douglasson
zutuz? skrev:Jo, vet faktiskt inte vad det sitter för munstycke i då jag köpte mopeden trimmad.
Ska kolla upp det och försöka täta hålet

ska jag täta det på insidan eller utsidan? dum fråga kanske men aja xD
Utsidan

Postat: 7 mars 2012, 16:01
av zutuz?
Vet ni någon ''känd'' affär som säljer denna ljuddämparpastan?
Postat: 7 mars 2012, 17:35
av DerbiMoppe
zutuz? skrev:Vet ni någon ''känd'' affär som säljer denna ljuddämparpastan?
Biltema har:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... ta-361723/