Historia: [spoiler]Mopeder har varit ett intresse sedan några år tillbaka men det var inte förrän i påskas i fjol (2011) jag köpte mig min första moped och började lära mig om mopeder och motorer från scratch. Moppen jag köpte som yngre fjortonåring var en mt5a som kanske också ska få sig en liten tråd på forumet någon gång i framtiden.

2k12
[spoiler]Mitt mål med "projektet" är att:
- Få en snygg moped som sticker ut från mängden
- Få en moped som går bra och friskt i motor och låda
- Ha kul för i helvete!
Den styling som är gjord på honom är..
- Gilera RCR kåpor, väntar på att lämnas in på lackering
- Cat Eye
- Mini LED-blinkers fram
- Mini LED-baklampa med inbyggda blinkers
- Kromad kick med kickgummi
- Fatbar styre
- Motardfälgar
- Borttagen b-läpp
- Dekalstrippad
- ProTaper handtag
Saker som komma skall:
- Byta baklampa och blinkers
- Fräscha till honom lite allmänt, dvs bland annat polera
- Byta ut slitdelar så som packningar, bultar och muttrar
- Lacka originalröret
- Möjligtvis köpa nytt bakdäck till SM-fälgarna
- Lacka om honom, skulle gärna ta emot lite tips på vilken färg ni tycker jag skulle lacka honom i!
"Setup"
- 14/70
- Fler saker kommer nästan garanterat uppkomma allteftersom! -
Här kommer lite bilder på honom!

[spoiler]










"Projektstart" 7/3
[spoiler]Igår gjordes en mindre beställning från TS! Ny kick, mini LED blinkers som ska sättas bak, röd fälgtejp och en höjningssats! Vet att alla inte tycker det är snyggt, men jag vill se hur det ser ut på min så I gave it a try! Ni får gärna kommentera om ni tror han skulle kunna se bra ut en aning höjd

Liten update 8/3
[spoiler]Paketet från TS kom idag! Det är något av det bästa med TS, snabba som satan. Beställde kl 21 i tisdags och fick det idag vid kvart över 10!
Monterade direkt dit kicken, håller nu på att montera höjningen vilket är förvånandsvärt krångligt när man inte har något ordentligt att ställa upp mopeden på! Fick ta lite små träskit för att kunna ställa upp honom och det blev en aning för tajt nu också så jag ska ut senare för att försöka få upp honom en bit till! Blinkers och fälgtejp kommer senare!

Stay tuned för more! [/spoiler]
Update 9/3 - Höjningen monterad!
[spoiler]Som rubriken lyder så är höjningen monterad! Och jäävlar så hög han blev! Jag som är 186 når ju knappt ner


Den observanta ser också att den nya kicken är monterad! Kromad med kickgummi!



Allt för denna gång! Lite klent med grejer som händer nu, men det är väldigt mycket i skolan och annat så att det är som det är..

Update 10/3 - SM fälgarna nytvättade!
[spoiler]
Nu är fälgarna tvättade och de ser redigt fräscha ut imo!

Har dessutom lagt upp en omröstning angående om jag ska ha cross- eller SM fälgar på? Kan meddela att SM fälgarna är snäppet fräschare då crossfälgsbakdäckets ekernipplar är en aning rostiga.
Här kommer några bilder på fälgarna :
Tvättdags!

Bakdäcket

Framdäcket

Bakdäcket har lite klent med mönster kvar


Bling!


Och så en avslutningsbild på hjälten


Bör inte moppen bli en aning lägre med smfälgarna? Främre crossdäcket har ju en väsentligt större diameter än SM däcket. För saken är den att nu när jag höjt den så blev den lite väl hög, jag syftar på att det ser sjukt löjligt ut när man inte når ner till marken


Klart slut! [/spoiler]
Update 1/5 - Tummen ur röva
[spoiler]Ja det var ett jävla tag sedan och jag ska inte påstå att det hänt mycket sedan sist.. Jag ville bara meddela er om att jag lever

Under senaste tiden har jag huvudsakligen bara använt honom som transportmoppe till och från skolan mm. och det har varit quite a lot of shit i skolan nu på senaste så jag har liksom inte haft tid för annat. Men lite har allt hänt. Helgen innan jag tog kortet, vilket jag gjorde 4/4, hade jag inget och göra och fick för mig att plocka av thrower röret för att se hur han gick med originalröret, och han gick förvånadsvärt bra med originalröret! (det ser dock ut osm skit men vafan). Och eftersom han gick hyfsat bra med det röret bestämde jag mig för att ha på det tills vidare, och det skulle senare visa sig vara en jävla tur. För kan ni gissa vem som stod utanför skolan och kollade moppar när jag kom till skolan första dagen? Farbror blå! Så jag hade en jävla tur att jag plockat av röret bara några dagar innan.
Jag tröttnade dock rätt fort på att köra original så jag bestämde mig för att dreva honom. Bytte från originalet, 12/70, till goa 14/70 och nu går han fint

Beställde också ett par kåpor från en bildemonteringsfirma som senare skall lackas. Jag har dock bara fått svar från den ena där de skickade kåporna dagen efter beställningen. Därifrån köpte jag en bakskärm och en framstänka. Framstänkan var dock inte den original sm skärmen jag beställde utan jag fick en crosstänka istället... Körde med båda dessa ett tag men när jag bytte till smdäcken bytte jag tillbaka till den gamla skitskärmen som spruckit lite här och var. Skall ringa den andra bildemonteringsfirman jag beställt sidokåpor av imorgon och se vad som hänt med mig beställning.
Kåporna jag beställt är förövrigt SMT kåpor, som skall lackas i någon go färg senare. Tycker dessa kåpor är så jäkla läckra och jämfört med mina skitkåpor (tun'r kåporna med hål i, fast igenspacklade och kasst lackade och kapade) är de sjukt najs, då de har en så mycket bättre kvalité.
Förövrigt har halvljuset slutat fungera, men helljuset fungerar fortfarande felfritt. Är det lampan som är körd eller sladdarna som krångat?
Det som är gjort de senaste veckorna är:
- originalrör
- 14/70 drevning istället för 12/70
- SM däcken på
- original bakskärm
- strippat honom på dekaler
- fixat hastighetsmätaren som visade 10-20 km/h för lite
- höjningen borttagen
Här kommer nu lite bilder som ni alla väntat så på! Som sagt, inte världens vackraste atm, men räddning är på väg!





Och här ser ni det andra lilla projektet som också tar en massa tid, älskade mt5:a




Update 4/5 - Kåporna tillfälligt monterade
[spoiler]Som rubriken lyder är de nya, eller ja.. nya och nya, kåpsättet monterat för att se hur det ser ut och jag tycker det ser lovande ut!
Här kommer några bilder:



Ska snart lämnas in på lackering. Planerar att få kylarvingarna, sidokåporna samt bakkåpan lackade i någon rödaktig färg, kan dock inte bestämma mig för vilken nyans - förslag?
Stänkskärm, lyktkåpa och tanklockskåpa förblir svarta, men ska lackas om med bättre färg.
Lite kommentarer nu tack!

Bildupdate 6/5
[spoiler]Här kommer en liten bildbomb bara för att det var så gött väder, är dock ingen vidare fotograf så de gör varken vädret eller moppen rättvisa

Börjar med en amatörredigerad bild




Och så ett Gianelli-rör jag köpte av grannen, som jag dock inte kommer använda..

Lägesupdate 22/5 - Någon bild bjuder jag även på
Hej pojkar och eventuellt någon flicka! Gått några veckor sedan senaste updaten och det beror på att inte mycket intressant hänt. MT:n har tagit upp den lilla orken och tiden jag har just nu.
Jag monterade Gianellit för någon vecka sedan och fyfan vad han gick! Mätaren är ju fullkomligt opålitlig och värdelös som riktmedel, men det var det ända jag hade. Med mig och min något längre kompis på (186 och ~188) gjorde han 95 på raktsträcka enligt mätaren. 14/70 drevning på också. Så det var ju kul, men inget jag är dum nog att köra runt på stan med direkt.
IMO jäkla läckert dock


I övrigt har det väl inte hänt så mycket. Var på Frihamnen/Ropsten-meetet den 12:e och hade det gött, hoppas det var någon annan här som var där som tyckte det var kul! Det var allt.
Tack och hej! Kommentarer är väldigt trevliga! [/spoiler]
Vi välkomnar 2k13
Målsättning 2k13:
- Få registrerat mopeden med den nya motorn
- Fräscha upp mopeden allmänt och eventuellt lacka kåpor
To Do's:
- Få den att gå i 45 km/h till registreringen
- Jobba lite med att dölja kablar mm.
Stylingdelar i nuläget (ska försöka uppdatera denna):
- HP Master framlykta
- LED-baklampa
- Droppblinkers baktill
- LED-blinkers framtill
- Gilera SMT Kylarvingar
- Gilera SMT kåpor även baktill.
- DYNA fatbar
- Spec. byggd regplåtshållare
- SM-stänka
- Handtag, bromshandtag mm.
Ändringar gjorda i motor- samt elväg:
- Motor från en Derbi DRD Evo 2010 (D50B0)
- Kabelstam från en Derbi DRD Evo 2010
- Digital hastighetsmätare från en Derbi DRD Evo 2010
- Derbi DRD Evo 2010 originalrör
- Nytt drivpaket som lirar med nya motorn (11/53)
2k13 - 12/03/2013
[spoiler]Hej igen!
Det var längesen nu, men mycket har hänt!
I september förra året skar cylindern och jag hade ärligt talat ingen ork att fixa det. Men så en dag, så fick jag en kanondeal på en motor, kabelstam och mätare från en Derbi DRD Evo 2010, självklart köper jag grejerna och nu bestämmer jag mig även för att montera allt detta på Sendan och vips så var glöden att få mecka uppe igen. Men omständigheterna har förändrats och med ny motor kommer nya mål. Så här kommer nu en liten uppdatering av målsättningar och "to do's".
Målsättning 2k13:
- Få registrerat mopeden med den nya motorn
- Fräscha upp mopeden allmänt och eventuellt lacka kåpor
To Do's:
- Få den att gå i 45 km/h till registreringen
- Registrera mopeden med mitt Gianelli 2T, dvs plugga röret. - Åtgärdat, originalrör införskaffat istället.
- Fixa hastighetsmätargivaranordningen - Åtgärdat. Ny mätarkabel införskaffad.
- Jobba lite med att dölja kablar mm.
- Byta ut hela drivpaketet så att det spelar med den nya motorn - Done.
Stylingdelar i nuläget (ska försöka uppdatera denna):
- HP Master framlykta
- LED-baklampa
- Droppblinkers baktill
- LED-blinkers framtill
- Gilera SMT Kylarvingar
- Kapade sendabakkåpor - I nuläget Gilera SMT kåpor även baktill.
- DYNA fatbar
- Spec. byggd regplåtshållare
- SM-stänka
- Handtag, bromshandtag mm.
Ändringar gjorda i motor- samt elväg:
- Motor från en Derbi DRD Evo 2010 (D50B0)
- Kabelstam från en Derbi DRD Evo 2010
- Digital hastighetsmätare från en Derbi DRD Evo 2010
- Gianelli 2t - Utbytt mot Derbi DRD Evo 2010 originalrör
Nytt år; nya mål!
Bild innan motorbytet:


Bild efter motorbytet, men innan "påklädning", strax innan avställning för vintern (orignialröret på för vintern):


Bild som han står i nuläget:

Så! Skulle vara kul med lite respons nu, lite kommentarer och tips vore skoj! Ha det gubbar

2k13 - 05/04/2013
Hej igen grabbar. Nu har saker och ting hänt sedan förra updaten och jag tänkte uppdatera er lite om vad som hänt och vad som återstår. Jag kommer även att uppdatera listan ovan.
Jag struntar i Gianellit då jag köpt ett originalrör till motorn från samma moped som motorn mm. kommer från. Detta underlättar vid registreringen samt håller en betydligt högre kvalititet än Gianellit, även om det röret är snyggare. Jag vill dock behålla denna motor otrimmad och kommer därför inte ens montera Gianellit på denna motor för att behålla värdet på motorn så högt som möjligt.
Jag har också uppdaterat med nytt drivpaket, 11/53 (originaldrevning till denna motor) och bytt ut alla slitagedelar samt skruvar och låsbleck som hör till drivpaketet. Dreven är från IGM och skruvar låsbleck mm. från derbis originalsortiment.
Mätaren är fixad och funkar nu, ny mätarkabel för 700 kr fick införskaffas. Jag började även dölja lite kablar och sladdar med eltejp och bättre planering i dragningen av kabelstammen för någon dag sedan men är inte klar med detta ännu.
Här kommer ett par bilder på mopeden som han står nu. Jag har inte ställt ut honom ännu då det fortfarande ligger is och snö på vägfanskapen här.
Bild som visar det nya röret och moppen i hel(halv)het, även nya drivpaketet.

Nya mätaren.

Hade gubbs
_____________________________________________________________
Släng in en kommentar lite då och då, så blir allt mycket roligare![/spoiler]