Sida 1 av 1
Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!
Postat: 6 mars 2012, 16:30
av hasteone
ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.
Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?
Måste även skaffa större munstycke, men hur mkt större, 10mm?
Tänkte stunta, vill ha den starkare och bättre acceleration.
Vad sägs om denna setup:
Tecnigas next R
större munstycke, cirka 10 mm större
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter
Vad sägs?
- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?
Tack på förhand!
Re: Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!
Postat: 6 mars 2012, 16:47
av Demuz
hasteone skrev:ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.
Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?
Måste även skaffa större munstycke, men hur mkt större, 10mm?
Tänkte stunta, vill ha den starkare och bättre acceleration.
Vad sägs om denna setup:
Tecnigas next R
större munstycke, cirka 10 mm större
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter
Vad sägs?
- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?
Tack på förhand!
aerox 01 har 107 mm koppling 3 backs.
ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.
om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken.

Re: Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!
Postat: 6 mars 2012, 21:16
av Piitus96
demmuus95 skrev:hasteone skrev:ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.
Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?
Måste även skaffa större munstycke, men hur mkt större, 10mm?
Tänkte stunta, vill ha den starkare och bättre acceleration.
Vad sägs om denna setup:
Tecnigas next R
större munstycke, cirka 10 mm större
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter
Vad sägs?
- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?
Tack på förhand!
aerox 01 har 107 mm koppling 3 backs.
ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.
om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken.

Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfekt
Re: Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!
Postat: 8 mars 2012, 09:27
av hasteone
Piitus96 skrev:demmuus95 skrev:hasteone skrev:ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.
Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?
Måste även skaffa större munstycke, men hur mkt större, 10mm?
Tänkte stunta, vill ha den starkare och bättre acceleration.
Vad sägs om denna setup:
Tecnigas next R
större munstycke, cirka 10 mm större
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter
Vad sägs?
- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?
Tack på förhand!
aerox 01 har 107 mm koppling 3 backs.
ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.
om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken.

Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfekt
Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den?

Re: Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!
Postat: 8 mars 2012, 10:11
av Piitus96
[spoiler]
hasteone skrev:Piitus96 skrev:demmuus95 skrev:
aerox 01 har 107 mm koppling 3 backs.
ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.
om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken.

Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfekt
Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den?

skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekar[/spoiler]
Re: Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!
Postat: 8 mars 2012, 15:05
av hasteone
[spoiler]
Piitus96 skrev:hasteone skrev:Piitus96 skrev:
Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfekt
Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den?

skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekar
På tal om förgasar munstycke, munstycke och huvudmunstycke e samma sak va?
Aja, jag sätter i alla 6 st 4,4g vikter, sedan hårdare kopplingsfjädrar och 6 storlekar större munstycke, blir det bra tror ni?
En sista grej, vad tror ni Aerox 01 30 moppe har för munstycke storlek? (mm) Och vilket märke, storlek och sånt ska det va, skriv alla detaljer om munstycke namn o sånt.
Tack![/spoiler]
Re: Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!
Postat: 8 mars 2012, 17:10
av KarlssoN^
hasteone skrev:[spoiler]
Piitus96 skrev:hasteone skrev:
Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den?

skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekar
På tal om förgasar munstycke, munstycke och huvudmunstycke e samma sak va?
Aja, jag sätter i alla 6 st 4,4g vikter, sedan hårdare kopplingsfjädrar och 6 storlekar större munstycke, blir det bra tror ni?
En sista grej, vad tror ni Aerox 01 30 moppe har för munstycke storlek? (mm) Och vilket märke, storlek och sånt ska det va, skriv alla detaljer om munstycke namn o sånt.
Tack![/spoiler]
Om du plockar av flotören så står storliken på munstycket.
Postat: 8 mars 2012, 17:30
av Piitus96
Originalmunstycket på den är 86, så gå upp till 92. den är 6mm
Tack!
Postat: 8 mars 2012, 21:21
av hasteone
Piitus96 skrev:Originalmunstycket på den är 86, så gå upp till 92. den är 6mm
Ngt att tänka på vid byte av munstycke?
På twostroke när jag ska köpa munstycke så står det "När Du justera förgasaren börja då alltid med ett för stort munstycke. När Du är uppe i topphastighet och motorn börjar "4-takta" bytt då neråt i 5-stegshopp tills motor går rent sen är det bara att finjustera." Vad menas med detta!?
Btw, blir denna bra?
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1658
Elr ska jag ha lågfartmunstycke, vad innebär det? Förlåt, e inte best på detta xD
Vad jag har fattat det som e att om jag ska ha bättre acceleration så ska jag ha lågfartsmunstycke, men vet ej.
Postat: 8 mars 2012, 21:33
av Demuz
Piitus96 skrev:Originalmunstycket på den är 86, så gå upp till 92. den är 6mm
är du verkligen säker på att det sitter 86 orginal? för jag har nämligen för mig att jag sett nån stans att 72 är orginal, satt även 72 på min aerox och det är ochså en 01:a

Postat: 10 mars 2012, 09:29
av hasteone
demmuus95 skrev:Piitus96 skrev:Originalmunstycket på den är 86, så gå upp till 92. den är 6mm
är du verkligen säker på att det sitter 86 orginal? för jag har nämligen för mig att jag sett nån stans att 72 är orginal, satt även 72 på min aerox och det är ochså en 01:a

Ok, får väl ta o kolla tyvärr, ville bara inte skruva ner det en extra gång, men jag höjer munstycket 6mm, använder alla 6 st 4,4g vikterna och hårdare kopplingsfjädrar, får den axxet direkt då? (Effekten från avgasröret)
Stor skillnad?
Tack på förhand!
Postat: 10 mars 2012, 13:07
av Piitus96
http://www.garagego.se/forum/moped/moto ... uftfilter/
Står Aerox årsmodell 99-02 har 86 i munstycke. Dock så hade jag testat att gå ner med alla vikter till 4g, eftersom original har du 5.5g
Postat: 12 mars 2012, 08:42
av hasteone
Eller så har jag 3 st 5,6g i som jag har nu så bir det 16,8 totalt
Om inte, varför?

Postat: 12 mars 2012, 08:55
av potog
Ta bort vajer pluggen också

Postat: 12 mars 2012, 09:01
av hasteone
potog skrev:Ta bort vajer pluggen också

Vart sitter den nu då?
Tror dessutom att jag skippar det

Postat: 12 mars 2012, 09:26
av potog
hasteone skrev:potog skrev:Ta bort vajer pluggen också

Vart sitter den nu då?
Tror dessutom att jag skippar det

A den går inte att ta bort utan man får köpa ny vajer

Hmm
Postat: 14 mars 2012, 12:26
av hasteone
Men blir det bra med effektrör, hårdare kopplingsfjädrar, större munstycke (6 storlekar större) och 3 st 5,6g vikter ELLER alla 6 st 4,4g vikter?