Knackningar i motorn (Derbi Senda X-treme SM)

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Neiklash
Elmoped

Knackningar i motorn (Derbi Senda X-treme SM)

Inlägg av Neiklash »

Tjena!

Jag har hittat ett lite problem på min moppe som jag tänkte försöka fixa nu när jag tar in den för kåpbyte och allmän service. Moppen har gått ungefär 700 mil.

Jag hittade detta i en guide här på Twostrokerider

"
Motorn Knackar ("spikar")

Orsak - Åtgärd

Glödtändning eller igensotade--- Sota motorn. Byt ev. till ett
kanaler i cylindern hårdare tändstift

Tändningsinställningen felaktig --- justera tändningen
För mager bränsleblandning --- Justera förgasaren
Kylflänsarna smutsiga --- Rengör cylindern
Kraftigt slitage hos kolvbult --- Byt ut slitna detaljer mot nya
eller kolvbultslagring
Trotteln kraftigt sliten --- Byt ut trotteln
Vevstakslagret slitet --- Renovera motorn
Cylinder och kolv slitna ---Byt eller borra cylinder och byt kolv "

Detta hörs när jag lättar på gasen rejält. Det låter som att den knackar eller något sånt då.

Det jag har kommit fram till är mest sannolikt är att kylflänsarna är smutsiga, eftersom att mitt avgasrör satt så löst i fästet till cylindern så antar jag att det har kommit in smuts där...

Nu är frågan.. Hur gör jag rent cylindern? Måste jag tömma hela kylsystemet på kylvätska? Eller är det bara att skruva av topplocket och ta loss cylindern och göra rent med bensin?

Är jag på rätt bana eller helt ute och cyklar?

//Niklas
Användarens profilbild
fuzer
Elmoped

Inlägg av fuzer »

Det är väl isf bara att ta loss cylindern och rengöra?
Du kan ju passa på att byta kylarvatten medans du håller på, att bara öppna topplocket och hälla i bensin låter inte så bra :P
Alfred skrev:Inga kaxiga snubbar,som klagar på min stil att skriva,en dag kan du kanske inte skriva.
Neiklash
Elmoped

Inlägg av Neiklash »

Jo ta los den tänkte jag också. Funderar bara på hur det är med kylarvätska, om det börjar spruta eller så alltså? :P
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

Jag kan säga att det inte är kylflänsar på din för en är ju vattenkyld och då så finns det inte några utan det är bara på ac moppar det gör det. :D
Bild
Neiklash
Elmoped

Inlägg av Neiklash »

Jaha, det är så det fungerar.. :P Kan det vara annat smuts i cylindern eller något annat, och i sånna fall kanske vad? Har precis plockat bort alla kåpor, avgassystem, bensin- och oljetank. Funderar också på hur man sotar ur originalröret :S Det är väl katalysator och allt i ett sånt? :S
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!

Inlägg av Drac_01 »

Neiklash skrev:Jaha, det är så det fungerar.. :P Kan det vara annat smuts i cylindern eller något annat, och i sånna fall kanske vad? Har precis plockat bort alla kåpor, avgassystem, bensin- och oljetank. Funderar också på hur man sotar ur originalröret :S Det är väl katalysator och allt i ett sånt? :S
Ja det är katalysator och blindtarm
Neiklash
Elmoped

Inlägg av Neiklash »

Jo, men är det något problem när jag ska sota ur det? Alltså hälla i avfettningsmedel? Hur gör jag annars?
Låst