Sida 1 av 1

Gilera Smt -10 enkla trim tips?

Postat: 27 februari 2012, 19:44
av GileraRider
Hallåj! tänkte trimma min Gilera Smt lite, Min fråga till er vad/hur är enklast å "bäst"? :)

"setup" Som det ser ut just nu så är den helt original. tror det är 17,5 mm förgasare, kommer dock inte ihåg storlek på munstycken tror att det är 73mm och 6mm?. vet ej om CDI är strypt, det sitter 11/53 drev på. men om ni vet nåt enkelt sätt att höja farten så hör gärna av er!

/Magnus / GileraRider

Postat: 27 februari 2012, 19:49
av DiNozzan
Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)

Postat: 27 februari 2012, 19:51
av Simpan
dra på ett fiiint effektrör så ska den nog gå bra! :)

Postat: 27 februari 2012, 19:51
av GileraRider
DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)
nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då? :)

Postat: 27 februari 2012, 19:52
av k-skåpet
DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)
tror han mer ville veta vilka pluggar :) hur ser ditt avgasrör ut, har du sugrörskröken? alltså är första biten på röret extremt smalt? annars har du en strypning där i, är det sugrörskrök på den så är det bästa att köpa ett effektrör till den. Skulle rekomendera gianelli 2t, jobbar på alla varv och är bra till originalsetuper och även hyffsat för värre :)

Postat: 27 februari 2012, 19:54
av DiNozzan
GileraRider skrev:
DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)
nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då? :)
Blir nog ungefär den hastigheten om du drar pluggarna :) Jo, du måste byta till större munstycke :) Byt till 10 storlekar större och testa dig frammåt sen! :)

Postat: 27 februari 2012, 19:55
av Ekman
Beror helt på hur mycket du vill trimma den.

Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.

Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör ;) Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder :)

Postat: 27 februari 2012, 19:55
av GileraRider
k-skåpet skrev:
DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)
tror han mer ville veta vilka pluggar :) hur ser ditt avgasrör ut, har du sugrörskröken? alltså är första biten på röret extremt smalt? annars har du en strypning där i, är det sugrörskrök på den så är det bästa att köpa ett effektrör till den. Skulle rekomendera gianelli 2t, jobbar på alla varv och är bra till originalsetuper och även hyffsat för värre :)
det är inte så smalt i början, däremot är det blindrör på den, och sen är ju pluggen i mynningen, men hur många storlekar större munstycke behövs om man tar bort pluggen i mynningen och fixar blindröret tror du? :)

Postat: 27 februari 2012, 19:58
av GileraRider
DiNozzan skrev:
GileraRider skrev:
DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)
nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då? :)
Blir nog ungefär den hastigheten om du drar pluggarna :) Jo, du måste byta till större munstycke :) Byt till 10 storlekar större och testa dig frammåt sen! :)
okay :) ja munstycken kostar ju inte så mycket :) frågan är bara om det är 6mm gänga eller 5mm, det kanske är 6mm på högfarts? och 5mm på låg? :P men behöver man byta både hög och lågfart? :)

Postat: 27 februari 2012, 19:59
av GileraRider
vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.

Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.

Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör ;) Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder :)
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? :) men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket ;)

Postat: 27 februari 2012, 20:00
av k-skåpet
GileraRider skrev:
DiNozzan skrev:
GileraRider skrev: nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då? :)
Blir nog ungefär den hastigheten om du drar pluggarna :) Jo, du måste byta till större munstycke :) Byt till 10 storlekar större och testa dig frammåt sen! :)
okay :) ja munstycken kostar ju inte så mycket :) frågan är bara om det är 6mm gänga eller 5mm, det kanske är 6mm på högfarts? och 5mm på låg? :P men behöver man byta både hög och lågfart? :)
Byt bara högfarts, ca 10 storlekar köp 8-12 st större skulle jag rekomendera :)

Postat: 27 februari 2012, 20:03
av Ekman
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.

Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.

Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör ;) Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder :)
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? :) men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket ;)
Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)vOm jag minns rätt kör jag med storlek 86 och original munstycke borde vara 76 ;)

Lägg på lite större framdrev också! typ 12-13 ;)

Postat: 27 februari 2012, 20:04
av GileraRider
vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.

Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.

Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör ;) Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder :)
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? :) men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket ;)
Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original :) oj såg att du ändrat nu sorry

Postat: 27 februari 2012, 20:06
av Ekman
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev: okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? :) men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket ;)
Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original :)
Storlek 86 ;) Original är ~76 :) och ja, den går riktigt fint!

Postat: 27 februari 2012, 20:08
av GileraRider
vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original :)
Storlek 86 ;) Original är ~76 :) och ja, den går riktigt fint!
okay gött, men twostroke har 85 / 88 kan ju ta båda iof :)

Postat: 27 februari 2012, 20:12
av Ekman
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original :)
Storlek 86 ;) Original är ~76 :) och ja, den går riktigt fint!
okay gött, men twostroke har 85 / 88 kan ju ta båda iof :)
Köp polinis munstyckessats istället ;) Dom har en som har typ storlek 80-100 om jag minns rätt.. kan inte länka då jag är på telefonen :)

Postat: 27 februari 2012, 20:16
av GileraRider
vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:Storlek 86 ;) Original är ~76 :) och ja, den går riktigt fint!
okay gött, men twostroke har 85 / 88 kan ju ta båda iof :)
Köp polinis munstyckessats istället ;) Dom har en som har typ storlek 80-100 om jag minns rätt.. kan inte länka då jag är på telefonen :)
okay men vet inte behöver ju inte ha 10 st då jag kommer använda 1 - 2 st, men kanske är lika bra för fin justering :) den satsen du tänker på är 80, 82, 84, 86, 88, 90, 92, 94, 96, 98. :)

Postat: 27 februari 2012, 20:42
av CaToXXo
Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto :)

Postat: 27 februari 2012, 20:45
av GileraRider
CaToXXo skrev:Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto :)
okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen :) nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu :)

Postat: 27 februari 2012, 22:17
av CaToXXo
GileraRider skrev:
CaToXXo skrev:Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto :)
okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen :) nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu :)
nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra :)

Postat: 27 februari 2012, 22:41
av GileraRider
CaToXXo skrev:
GileraRider skrev:
CaToXXo skrev:Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto :)
okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen :) nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu :)
nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra :)
okay gött då vet ja de, värt å satsa på ett sportluft filter också eller funkar original bra? :)

Postat: 27 februari 2012, 23:44
av Victorh
GileraRider skrev:
CaToXXo skrev:
GileraRider skrev:okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen :) nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu :)
nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra :)
okay gött då vet ja de, värt å satsa på ett sportluft filter också eller funkar original bra? :)
Nej

Öppna bänken ta bort tratten som är under.

Ta bort luftfilter anslutningen till förgasaren och ta bort guldbrickan. Nu har du gött axx kapa bort blindtarmen och pröva kommer göra en 65 med gött axx ca. 90 i munstycke

Postat: 27 februari 2012, 23:52
av GileraRider
Victorh skrev:
GileraRider skrev:
CaToXXo skrev: nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra :)
okay gött då vet ja de, värt å satsa på ett sportluft filter också eller funkar original bra? :)
Nej

Öppna bänken ta bort tratten som är under.

Ta bort luftfilter anslutningen till förgasaren och ta bort guldbrickan. Nu har du gött axx kapa bort blindtarmen och pröva kommer göra en 65 med gött axx ca. 90 i munstycke
nu får du ursäkta mig, vad menar du med "bänken" :)

Postat: 28 februari 2012, 00:24
av MrAndersson
om du vill ha ett riktigt skönt axx så köp metrakit Thrower sedan 13/58 drevning, o ostrypt cdi!

Går riktigt fint, och röret är riktigt tyst, o kommer gå runt 85! Bara ett tips!

Postat: 28 februari 2012, 00:25
av Victorh
Bänk a.k.a sadel

Postat: 28 februari 2012, 07:07
av GileraRider
Victorh skrev:Bänk a.k.a sadel
okay, men tratten? Är det den lille "vinkeln" ovan på luft-burken? :)

Postat: 28 februari 2012, 09:24
av Jansson´s DRD
vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.

Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.

Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör ;) Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder :)
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? :) men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket ;)
Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)vOm jag minns rätt kör jag med storlek 86 och original munstycke borde vara 76 ;)

Lägg på lite större framdrev också! typ 12-13 ;)
Kör du med 86 munstycke o urpluggat original rör? :S Min gick bäst med 76 med samma stup :P

Postat: 28 februari 2012, 10:17
av Victorh
GileraRider skrev:
Victorh skrev:Bänk a.k.a sadel
okay, men tratten? Är det den lille "vinkeln" ovan på luft-burken? :)
Aa :)

Jansson drd hade du ostrypt 17,5mm svaret nej.

Postat: 28 februari 2012, 13:43
av siiimooon
Airsal + plugga ur.

Postat: 28 februari 2012, 16:13
av Ztraand
Vill du ha upp den i 65 så räcker det med att dra pluggen, min gjorde 66 tror ja det var utan plugg. Har nu satt på ett helt avstrypt Derbi rör och den gör uppåt 80 :D

Glöm inte munstycken bara, inte jättte farligt men kommer bli roligare att köra om du kan ligga på fullgas utan att den vill dö. :)
Kul att hitta en ny gilera kompis:D

Postat: 28 februari 2012, 16:17
av Ztraand
GileraRider skrev:
Victorh skrev:Bänk a.k.a sadel
okay, men tratten? Är det den lille "vinkeln" ovan på luft-burken? :)
aah men den är jävlig att få dit sen, moppen kommer låta ganska mycket mer om du tar bort den också. Vill du ha en diskret moppe så kan du likaväl låta den sitta kvar, ger ändå knappt nån effekt av att ta bort den.

Postat: 28 februari 2012, 17:11
av GileraRider
Ztraand skrev:Vill du ha upp den i 65 så räcker det med att dra pluggen, min gjorde 66 tror ja det var utan plugg. Har nu satt på ett helt avstrypt Derbi rör och den gör uppåt 80 :D

Glöm inte munstycken bara, inte jättte farligt men kommer bli roligare att köra om du kan ligga på fullgas utan att den vill dö. :)
Kul att hitta en ny gilera kompis:D
ja pluggen ska dras :) men kapade du / la igen blindröret?? och minns du vad du hade för munstycke då?? lika bra att fråga alla så man inte behöver köpa allt för mycke saker även om det blir lite tjatigt :wink: japp alltid kul med folk som kör likadant! :D

Postat: 29 februari 2012, 07:54
av Jansson´s DRD
Victorh skrev:
GileraRider skrev:
Victorh skrev:Bänk a.k.a sadel
okay, men tratten? Är det den lille "vinkeln" ovan på luft-burken? :)
Aa :)

Jansson drd hade du ostrypt 17,5mm svaret nej.
skriver jag samma menar jag samma...