timbooi23 skrev:TechnoMen skrev:Köp dig en ktm 125 2t ist tycker jag..
Kolv - 100-200h beroende på körning (kan självklart hålla mycket längre och mycket kortare)
Luftfilter - om du inte kör mycket lera... en gång i månaden kan du tvätta det och olja in den. Jag själv byter var femte körtimme ungefär.
Växellådsolja - 10h (upp emot 20 är okej)
okej, lät som att du drog ut på grejerna ganska mycket? iaf om vi snackar 2t?
En exc 125 -10 för 25k, är det bara jag som tycker att de låter väldigt bra?
25k för en 10ans modell låter riktigt bra!
o vad du än gör, vänta INTE i 20 timmar mellan oljebyte, då ber du om lagerras ifall de kommer flis i oljan.
Det är i oljan du ser om motorn mår väl, färg/glans och ifall det är flis i.. Jag kör inte speciellt hårt annat än på vintern, men jag byter efter 5-7 timmar, luftfilter varannan körning brukar de bli..
Sen går sakel alltid sönder på crossar, man trillar, gör sönder handtag, kopplings/bromshandtag, däck - är sånna saker som kvittar om de är 2/4t
Men en 2taktare är mycket enklare motorkonstruktion på, billigare att renovera och vad jag har hört av folk som haft båda 2 så är 2taktaren mycket roligare att köra, men varvtiden på banan blir något snabbare med 4t..
Väljer du att köpa 250 4t, köp inte någon suzuki/kawa årmodell 04-06, dessa åren sammarbetade märkena och hojjarna är exakt likadana förutom färgen på kåporna typ.. Den motorn är inte den bästa och börjar de krånga så blir de lika mkt pengar i renovering som hojarna kostar, brukar va topparna som krånglar!
Egentligen samma med alla märken, försök hitta en nyare 4t för dom äldre är inte dom bästa
Men 125/150/200 cross/enduro tror jag skulle passa!

Nästan hellre crossmodellerna så du får en styvare fjädring men ändå funkar tillräckligt bra för motionären i skogen

Du märker tidigare av en sumpig fjädring från enduro, när du kör på bana.