Dör på full gas

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
hellke
Elmoped

Dör på full gas

Inlägg av hellke »

Så, har kollat igenom forumet efter trådar som liknar mitt problem men tyvärr inte hittat något, grejen är såhär att när jag startar moppen så går den fint, både på tomgång och lite gas, men när man närmar sig 3/4gas så börjar skiten långsamt dö. ger man sedan full gas så dör den helt. Det är som den blir strypt av något. typ.

Läste någon stans om den dog så hade man för små munstycken, fast det kan inte vara felet då jag har prövat rundor med en hel del munstycken, 53 (original),80,98 och min polares 63a fast den kan vi räkna bort för det var till en helt annan förgasare då jag har dellorto 17.5mm och han har 14mm. Men samma effekt där, den dör helt enkelt. Eller är det så petigt att det måste ligga på 60-70 i storlekarna?

Jag har ett leovincerör, orginal förgasare och luftbox. Kan det vara så att röret kräver större förgasare eller bara sportfilter och större munstycken, eller är jag helt fel ute? :(
anton96
Farsans gamla zündapp

Inlägg av anton96 »

Lägg förgasaren i ett bad med något riktigt starkt medel (förtunning körde jag med) så ska du se att den går fint, alltså inte bensin då det inte är tillräckligt starkt :)
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

min DT gjorde samma sak men det berodde tydligen på att den fick förmycket bensin då jag glömde att stänga av choken, har du kollat så att den inte får för mkt bensin?
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Inte helt säker, faktiskt inte ens halvt :P, men... Kan det inte va så att den dör pga för lite bensin med de mindre munstyckena och pga för mycket bensin med de större?

Eller så kanske det är nåt med luften. Som sagt kan inte sånt så bra då jag kör original pga nojjiga päron... :P
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Att skifta mellan 53 och direkt till 80 / 98 var nog lite att ta i. MEN, betedde sig moppen likadant då den fick mer bensin? För det låter som den får för lite, det var samma för mig, gick perfekt på tomgång, perfekt upp till 3/4 delars gas, sen började den hacka och dö, jag bytte upp till 82 ifrån 74 och problemet är i stort sett borta. Köp en munstyckes sats och testa dig fram, tror att du satte i för stort och de perfekta storlekarna ligger där mellan du sa. Det är inte förgasaren eller att den behöver ett sportluftfilter, utan det är bestyckningens fel, den är fel inställd helt enkelt. :)
Användarens profilbild
hellke
Elmoped

Inlägg av hellke »

Tack så mycket, blir att köpa en till sats då så prövar jag mig fram! :D

Men hade ändå tänk skaffa mig ett luftfilter förr eller senare, är det inte så att om man bytar filter kräver den större munstycken? för jag har redan en sats med 80-102 :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

hellke skrev:Tack så mycket, blir att köpa en till sats då så prövar jag mig fram! :D

Men hade ändå tänk skaffa mig ett luftfilter förr eller senare, är det inte så att om man bytar filter kräver den större munstycken? för jag har redan en sats med 80-102 :)
Jo, om du skaffar sportluft filter så kräver moppen mer bensin för och få en bra blandning!

Sen tror jag även att du kör med förstort!
Hade du 53 original sa du(?) Jag skulle börjat med o gå upp 15 storlekar då, alltså 68, och sedan utgått där ifrån!

Här har du en guide om hur du ställer in din förgasare!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... E4llningar

MvH
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
hellke
Elmoped

Inlägg av hellke »

Japp, 53 orginal. jag gör så att jag köper munstyckesats som landar någonstans runt 65-70, säg 60-78 och sen prövar jag rundor där. jag återkommer när jag prövat.
om jag beställer idag lär det nog vara framme på tisdag.
Användarens profilbild
hellke
Elmoped

Inlägg av hellke »

såja, nu har jag på lättare vikter, 4g samt att jag tog bort kopåplingsfjädrarna, fast det känns som irrelevant fakta, hursomhelst. har prövat 62,65,70,80 och 90 i storlekar, nu dör den inte på fullgas utan i ca 40km/h. jag har också ett öppetluftfilter på, bra att nämna. Kan det ha med luftskruven eller någon av de andra sakerna i förgasaren, elelr borde jag bara rengöra den?
Skriv svar