Jansson´s DRD skrev:Okej, har nämligen läst på andra forum att om man kör för fort med en epa så för man bara böter men med en a traktor blir det ombess, indraget körkort och böter
Är det så?

Det beror på hur trevlig man är. Är du trevlig, är poliserna trevliga.
Själv åkte man fast för ett halvår sen, fick 1500kr i böter och uppskjutet körkort, vilket är förbannat löjligt. Då jag inte höll mer än 30 när de stoppa mig, men de trodde på min vitlögn att jag bara hade kört i 40-50 som mest, då jag har AM-kort och det är samma körkort som för moped. Samt jag sa även "jag anser jag har erfarenhet av det, och är mogen för att köra i den farten". De sa inte så mycket mer, blev även hemskjusad - så sa de till min morsa "han är den trevligaste olagliga epaföraren vi stoppat någonsin"..
Dock var dem poliserna totalt blåsta, de trodde jag hade stel bakaxel på en volvo 744 a-traktor! De trodde också att de
inte kunde omhänder ta AM-körkort
(Bara några timmar innan jag blev tagen hade de tagit en som kört i 120).
StylizhRazer skrev:Jansson´s DRD skrev:Okej, har nämligen läst på andra forum att om man kör för fort med en epa så för man bara böter men med en a traktor blir det ombess, indraget körkort och böter
Är det så?

finns bara egentligen bara ett sätt att ta reda på det
handlar la mest om du har otur eller inte faktiskt, eller om kaffet var gött på morgonen så kanske farbror blå är på gött humör?
några kompisar körde med en epa i dag som gick i 90km/h med trasigt avgasrör så det lätt som in i helvete och de var 3 i den

Man får sitta 3 i en epa/a-traktor. En traktor har ingen gräns för passagerare. Satt 7 personer i min kapade 744.
Mötte även polisen i 70-80 med två passagerare - blev stoppad då. massa babbel med polisen, sen
Polis: "hur många är ni här inne då?".
Jag: "tre stycken"
Polis: "Ajdå, det här var inte bra".
Jag: "En traktor har ingen gräns för passagerare". Antingen blev han oskäker, eller så kolla han upp det.
Fick inga böter, samt min spärrfan funka inte, så hade fem växlar när jag blev stoppad. De släpte mig dock.
JurpanS skrev:Min kompis blev av me kortet och fick inte ta A-kort förren han blev 22 år gammal för han körde i 30 på en högtrafikerad motorväg

Rent bullshit, eller ett jädra tjänstefel. Eller hade han åkt dit för mer tidigare?
Jansson´s DRD skrev:HondaPojkeN skrev:Kör med dubbla lådor med ryckis på den främre och crone på bakre. så rycker du spärren när polisen kommer så får du 1,2,R på främre och på bakre lådan från 4 hoppar den till 1'an. 4 växel på en M40 har ju utväxlingen 1/1 eller vad det är , altså snurrar likasnabbt i båda ändarna å då blir det som en kardan

Funderar på att göra något sånt
Men kan du förklara vad en crone är och hur den funkar?

Cronerspärr är en ryckspärr, den är på den bakre växellådan (i de flesta fall). När cronerpsärren är "urdragen", ligger bakre växellådans växel i 4ans läge. När man sedan drar spriten(eller vad man nu har) till spärren går den själv ner i 1ans. Och då går den lagligt, på fulla varv (iaf om man kör me 1, 2 R på främre).