eftersom att man tar borren och borrar fyra hål i varje kant i isen så rinner det ju inte av sig själv.
så min fråga är hur ska jag göra för att det ska bli blank is ?

Mvh Julle96
julle96 skrev:det är en rätt stor plan, och det där med isborren att dra upp o ner det räcker ju inte.. men att det är så viktigt att få det blankt är att vi ska köra hockey/ skridskor på isen.
det är ju inte så kul att åka på knottrig is..
EDIT: det är rätt långt från plan (4 km) dit.. men vi har ju bil men ändå så skulle det ju vara bättre för att man har ju vatten under oss..
Jahajulle96 skrev:det är en rätt stor plan, och det där med isborren att dra upp o ner det räcker ju inte.. men att det är så viktigt att få det blankt är att vi ska köra hockey/ skridskor på isen.
det är ju inte så kul att åka på knottrig is..
Finns det inte ett hus i närheten så kan ni fråga om ni kan få låna lite ström?julle96 skrev:vi har ju en dränkbar pump men då blir det en jävla lång skarvsladdmen det får väl gå med isborret.. om ni inte kommer på något annat..?
bensinskalle skrev:Pump är ju det bästa helt enkelt. Borra ett hål, stick ner en slang och kör.
Eventuellt kan du åka till någon mekanisk verkstad, eller annat företag, och fråga om du kan få, eller kan få låna en fatpump om de har någon skruttig ligger. Det borde fungera ganska bra. Den vevar man med handen, oc då skulle ni kunna spola isen ganska enkelt.
Annars ska du ju försöka knåpa ihop något annat, typ en start skruvdragare och någon annan liten pump? Finns allt möjligt man kan använda, vattenpump från en bil t.ex.
Alternativet är ju annars att göra upp ett större hål i isen så ni kan ösa med hinkar
Ja men då är det ju precis en sådan ni ska användajulle96 skrev:bensinskalle skrev:Pump är ju det bästa helt enkelt. Borra ett hål, stick ner en slang och kör.
Eventuellt kan du åka till någon mekanisk verkstad, eller annat företag, och fråga om du kan få, eller kan få låna en fatpump om de har någon skruttig ligger. Det borde fungera ganska bra. Den vevar man med handen, oc då skulle ni kunna spola isen ganska enkelt.
Annars ska du ju försöka knåpa ihop något annat, typ en start skruvdragare och någon annan liten pump? Finns allt möjligt man kan använda, vattenpump från en bil t.ex.
Alternativet är ju annars att göra upp ett större hål i isen så ni kan ösa med hinkar
Farsan har ju en handriven pump till fat XD så det kan ju gå![]()
mm man kan ju använda massor saker, men min fantasi är ju inte den bästatack Bensinis
Nae, sjön ligger ju mitt i skogen lixom ( bor på landet)..Älg skrev:Finns det inte ett hus i närheten så kan ni fråga om ni kan få låna lite ström?julle96 skrev:vi har ju en dränkbar pump men då blir det en jävla lång skarvsladdmen det får väl gå med isborret.. om ni inte kommer på något annat..?
Underskatta inte hink å fatpumpErik_ skrev:http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Be ... -hp-17941/
Nått sånt skulle vara optimalt, kanske någon som har en sån för att vattna vid sommarstugan eller nått sånt?
Jag tror att somliga underskattar vilka vattenmängder det rör sig om. Om planen är t.ex. 40 x 20m skulle det behövas 800 liter för att bygga på i snitt en enda millimeter is, och jag skulle gissa på att man kan bahöva åtminstone två-tre gånger det för att få en riktigt bra jämn yta. 2,4 ton vatten är inget man varken vill springa omkring med i hinkar eller pumpa upp med handdriven fatpump...
För att smälta ett kilo nollgradig is behövs 334kJ. Om isen håller minusgrader krävs ytterligare 4,2kJ/kg, plus det spill som värmer omkringliggande is utan att få den att smälta.potog skrev:Kom på en ny grej
Ta en sån där grej som man bränner bort ogräs med å gå runt å smält ner all ojämnheter
OT men jävlar va du kanErik_ skrev:För att smälta ett kilo nollgradig is behövs 334kJ. Om isen håller minusgrader krävs ytterligare 4,2kJ/kg, plus det spill som värmer omkringliggande is utan att få den att smälta.potog skrev:Kom på en ny grej
Ta en sån där grej som man bränner bort ogräs med å gå runt å smält ner all ojämnheter
En normal "ogräsbrännarflaska" gasol innehåller 330g gasol, med ett energiinnehåll på 15300kJ.
Om vi antar att 50% av värmeenergin faktiskt smälter isen (istället för att stiga rätt upp i luften som det mesta antagligen kommer göra) betyder det att hela gasflaskan räcker till att smälta 23 kilo nollgradig is. Det kommer också ta någon eller några timmar, ogräsbrännare gör inte av med gasen särskilt fort.
Det skulle gå snabbare att gå till fots och hämta vatten i hinkar från närmaste hus. Eller att ligga på knä och nöta ner ojämnheterna med en morakniv...