28mm förgasare till 70cc

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

28mm förgasare till 70cc

Inlägg av saile96 »

hej som rubriken lyder så skall jag sätta på en 70cc på min moppe :D
det ar en AM6 motor har funderat på förgasaren... kommer den och räcka? har för mig att det ståt 12 mm på den :oops: har snublat på en Mikuni 28mm för 40 e :D men min fråga nu e kommer det att funka?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

12 är för litet men skulle nog säga att 28 är aningen stort ;)

Bestyckar du den rätt så går säkert 28 :)
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 september 2010, 20:28

Inlägg av Jimmye »

28mm är stort... Sitter 26 org på min 350cc 2t mc. 21-24 duger gott. ;) Om du inte ska bygga hyper! :O
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

går bara onödigt bensin köp 21 istället! :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Victorh skrev:går bara onödigt bensin köp 21 istället! :D
Nepp, drar exakt lika mycket som med en 12mm om man bestyckar rätt ( förutom om man räknar med en eventuell effektvint ), annars går de bara orent som fan.

Om du inte råkar ha en PR 70, eller pata negra eller så som ska varva 15.000 så finns det ingen mening med 28mm. Det kommer inte bli tillräckligt bra flås genom förgasaren så den kommer helt enkelt inte kunna sköta sitt jobb. En 19mm duger gott till lower midrace och ger ett väldigt rent och fint mellanregister men även gott om toppvarv.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

28mm funkar o är bra till 70cc
ja körde me de på min Derbi förut o de funka prima :)
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

bensinskalle skrev:
Victorh skrev:går bara onödigt bensin köp 21 istället! :D
Nepp, drar exakt lika mycket som med en 12mm om man bestyckar rätt ( förutom om man räknar med en eventuell effektvint ), annars går de bara orent som fan.

Om du inte råkar ha en PR 70, eller pata negra eller så som ska varva 15.000 så finns det ingen mening med 28mm. Det kommer inte bli tillräckligt bra flås genom förgasaren så den kommer helt enkelt inte kunna sköta sitt jobb. En 19mm duger gott till lower midrace och ger ett väldigt rent och fint mellanregister men även gott om toppvarv.
En PR är slö.

Köp 28mm, den är klart bättre än 12mm men jag skulle kört på 24mm då den är lite mera lagom.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

siiimooon skrev:
bensinskalle skrev:
Victorh skrev:går bara onödigt bensin köp 21 istället! :D
Nepp, drar exakt lika mycket som med en 12mm om man bestyckar rätt ( förutom om man räknar med en eventuell effektvint ), annars går de bara orent som fan.

Om du inte råkar ha en PR 70, eller pata negra eller så som ska varva 15.000 så finns det ingen mening med 28mm. Det kommer inte bli tillräckligt bra flås genom förgasaren så den kommer helt enkelt inte kunna sköta sitt jobb. En 19mm duger gott till lower midrace och ger ett väldigt rent och fint mellanregister men även gott om toppvarv.
En PR är slö.

Köp 28mm, den är klart bättre än 12mm men jag skulle kört på 24mm då den är lite mera lagom.
Jämfört med vad?

Får man en airsal att varva 14.000, vad ger då en PR?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

bensinskalle skrev:
siiimooon skrev:
bensinskalle skrev: Nepp, drar exakt lika mycket som med en 12mm om man bestyckar rätt ( förutom om man räknar med en eventuell effektvint ), annars går de bara orent som fan.

Om du inte råkar ha en PR 70, eller pata negra eller så som ska varva 15.000 så finns det ingen mening med 28mm. Det kommer inte bli tillräckligt bra flås genom förgasaren så den kommer helt enkelt inte kunna sköta sitt jobb. En 19mm duger gott till lower midrace och ger ett väldigt rent och fint mellanregister men även gott om toppvarv.
En PR är slö.

Köp 28mm, den är klart bättre än 12mm men jag skulle kört på 24mm då den är lite mera lagom.
Jämfört med vad?

Får man en airsal att varva 14.000, vad ger då en PR?
En smått portad Barikit 74cc.

Men ja visst, PR70 är nog riktigt skön för att köra på gata eftersom den har såpass bra bottendrag men ändå orkar på liite högre varven, men jag skulle rekommendera en Airsal eller Barikit 70cc istället, för med en liten portning så går dom bättre.

Btw, fick min andra Barikit att varva 18330, och då var inte den speciellt grovt portad.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Hmm, ja är de så så är pr överskattat ;)

Aja tebax te topic
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jonthä
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 7 juni 2008, 20:43
Ort: Skogen

Inlägg av jonthä »

siiimooon skrev:
bensinskalle skrev:
siiimooon skrev: En PR är slö.

Köp 28mm, den är klart bättre än 12mm men jag skulle kört på 24mm då den är lite mera lagom.
Jämfört med vad?

Får man en airsal att varva 14.000, vad ger då en PR?
En smått portad Barikit 74cc.

Men ja visst, PR70 är nog riktigt skön för att köra på gata eftersom den har såpass bra bottendrag men ändå orkar på liite högre varven, men jag skulle rekommendera en Airsal eller Barikit 70cc istället, för med en liten portning så går dom bättre.

Btw, fick min andra Barikit att varva 18330, och då var inte den speciellt grovt portad.
Moha min pr varvade 18820!:twisted: Dock håller jag med om att en oportad pr är slö jämfört med en portad barikit eller airsal med lika övrig setup!:) Skulle vara skoj Om varvmätarn funkat när jag körde på denna Airsal : http://vimeo.com/25142769[/url]
Jag fräschar till cylindrar,honar, portar cylindrar och block,slipar toppar,och utför vev byten mm. Bara skicka pm om du är intreserad eller undrar något!
Skriv svar