Tja! De är så att min farsas kommpis har en åk gräsklippare som han inte använder som jag skulle få för en billig peng men jag vill ju inte använda den som gräsklippare Det jag vill göra är att göra ett projekt och trimma den men min fråga är om de är någon som vet hur pass svårt de är att trimma en åk gräsklippare? Är de som en moppe tex att det sitter någon strypning och så?.
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig
Nej de sitter inga strypningar. Det brukar sitta en fyrtaktare, typ 125-200cc, gjord för monotont varvtal och påfrestningar.
De har med väldigt hög sannolikhet en extremt lam kan, så det är varken några varvobjekt eller höga hk siffror, däremot mycket vrid.
Ska du göra något, bygg om så du får separat koppling så du kan växla ordentligt, sedan dreva upp den så den rör lite på sig. Du får ge dig på att byta remskivorna till transmisionen för att lyckas me det.
Bygg ett eget avgassystem med bra flöde, och hinka gärna på en bra förgasare som matchar insugskanalen lite. Eventuellt får du lyfta av toppen och fila lite i kanalerna.
Ska man ha ur mycket hk ur en sådan är det överladdning som gäller, det tål dom nog ganska bra om nu veven är bra dimensionerad.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Nej de sitter inga strypningar. Det brukar sitta en fyrtaktare, typ 125-200cc, gjord för monotont varvtal och påfrestningar.
De har med väldigt hög sannolikhet en extremt lam kan, så det är varken några varvobjekt eller höga hk siffror, däremot mycket vrid.
Ska du göra något, bygg om så du får separat koppling så du kan växla ordentligt, sedan dreva upp den så den rör lite på sig. Du får ge dig på att byta remskivorna till transmisionen för att lyckas me det.
Bygg ett eget avgassystem med bra flöde, och hinka gärna på en bra förgasare som matchar insugskanalen lite. Eventuellt får du lyfta av toppen och fila lite i kanalerna.
Ska man ha ur mycket hk ur en sådan är det överladdning som gäller, det tål dom nog ganska bra om nu veven är bra dimensionerad.
okej. Vi får väll se hur de går att trimma den Tack för hjälpen!
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig
beror ju helt på vad de är för klippare... vilken drivning osv.
ifall de är en minitraktor med klipp agregat under så kan de vara variator drivning faktiskt.
men de brukar sitta en motor från typ 8-16hk om de inte är nån värsting modell.
men detta är helt onödigt i min mening, lägg energin på nått annat
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
Den jag har o klipper gräset hos mina "låtsas"kusiner så kan man typ ställa in varvet på förgasaren, typ som en tomgångsskruv. Går o få upp den i rätt fet hastighet då faktiskt. Dock används den ju som gräsklippare
Finns ju en hel del som trimmat åkklippare och det verkar riktigt kul! Dock får du nog räkna med mycket jobb och mycket förstärkningar så att du över huvud taget vågar köra den, inte byggd för speciellt höga hastigheter som du nog kan ana!
för något år sedan så dreva jag om en klippare och stoppa ett rakt rör på den och efter lite pill på förgasaren så gick den ca 50 men efter 10 minuters körning så brast den på mitten
gräsklippare kan vara roliga men en sak moste man komma i håg kör med tjok olja vid extrema varv och sätt gärna skydd för svänghjulet har hört om att det kan sprika och exploder!!!! ändra hur mö du vill på motorn men det optimala som jag själv tästa på en brigs stående 8 hp så går den altid bäst med org förgasare med ombygd gas så du kontrolerar varvet och luft flödet själv har själv slänkt en vevstake pga tun olja körde med standard 10-30 olja efter ett par dar av överdrivet mycket varvande komm knacket så tjok olja är mitt tips!!!!
derbiofc skrev:Finns ju en hel del som trimmat åkklippare och det verkar riktigt kul! Dock får du nog räkna med mycket jobb och mycket förstärkningar så att du över huvud taget vågar köra den, inte byggd för speciellt höga hastigheter som du nog kan ana!
bullshit.. kört 20-30 mil med den i omänskliga väder och påfrestningar..
maxxar runt 70 nu med den drevningen som är på nu.
rullar fin fint!
Bensinis, det sitter visst strypningar, en sk mekanisk varvtalsreglator.
en enkel förklaring; när motorn börjar sacka (gå ner i varv) ger reglatorn motorn mer gas för att hålla sig vid sitt 4500rpm område där den ska funera bäst på vissa, och när den klarar sig ur den svåra tiden med sackingen så börjar den varva mera vilket ökar luftflödet på fläkten (slags kylflänsar på svänghjulet) vilket blåser tillbaka lappjävelvarvtalsreglatorhelvetet och gasen minskar.
http://grasklippare.tk/ finns hemsidor för allt min vän
ps är inte helt färdig med hemsidan och årkar antagligen inte göra nåt heller eftersom det var 2 år senast.. men om det är når skick ett PM
Senast redigerad av Mertz den 2 februari 2012, 21:54, redigerad totalt 1 gånger.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"
sen kolla på bildgalleri, så ser du hur man drevar dem... org. 6 kuggar fram (stiga garden, park osv innan år 2000 tror jag) så ta och byt till något större
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"