Tjena allihopa!
Nu är det så att min kära Derbi skar för ca 1-3 månader sedan och knappt två veckor efteråt bytte jag och farsan kolv på den. Efter att vi hade satt ihop allting så kickade vi som dårar utan någon alls framgång, vi testade till och med att rulla igång den men med ingen lycka alls. Efter vi hade kickat ett tag så fastnade kicken och då öppna vi motorn och kollade lite och hittade då metalflisor som kom upp när vi snurrade på veven. Metalflisorna var förmodligen från den gamla kolven då det fattades mycket metall längst upp på kolven men hur som helst, efter att vi hade plockat de allra mesta av metalflisorna så gick kicken ner hur bra som helst och veven rörde sig utan problem! Men den går inte igång, när man kickar den så låter det konstigt från motorn, vi har kollat gnistan och den är bra, vi har även rengjort förgasaren. Notera även att jag och min farsa inte är några experter och att vi kan ha gjort fel när vi höll på med t.ex förgasaren men det borde inte va det. Den nya kolven hade fått en repa i sig pågrund av att vi kickade och då har den väl blivit skadad av metalflisorna som, kan en repa i kolven göra så att moppen inte vill gå igång? Min bror sa till mig att det kan va ventilerna som är slut men vi är mycket osäkra!
Din bror verkar inte alls kunnig inom detta området, ventiler på en tvåtakts motor? Finns bara på 4 - takts motorer.
Hur som helst så skulle ni blåst rent vevhuset innan ni monterade den nya kolven, eftersom det fanns flisor där inne så kommer din kolv att repas igen. Och du skrev att den skar, utan att BYTA CYLINDER?! Eller var det bara kolven som skar?
En repa i kolven kan göra så att den inte vill gå i gång ja.
Hur ser cylinderloppet ut, inga repor? Inga flisor? Gör rent vevhuset innan ni gör något mer, för flisorna kommer göra stor skada om du sätter i nya grejjer.
Jadu, han är som sagt också okunnig om 2t så jag håller med dig där!
Komp är något som också diskuteras men som sagt jag är väldigt okunnig när det gäller motorer och liknande och min far har bara hållt på med 4T så han är också osäker.
Membran?
Metalflisorna var ju inte så stora, men jag är nästan hundra på att de var från den gamla slitna kolven eftersom den kolven fattades flisor längst upp och de var likadant formade som metalflisorna var.
Japp, man kunde känna rispan på kolven med nageln men även när kolven inte hade rispan så gick moppen endån inte igång.. blir så trött
Roxxen, efter vi skar så kollade vi både cylindern och kolven, kolven hade förlorat massa metalflisor längst upp men cylindern var i princip hel, man kunde se lite spår på sidorna av cylindern dock men såg inte ut som något allvarligt men vad vet jag, väldigt okunnig som sagt!
Är det svårt att göra rent vevhuset då?
Zephix skrev:Roxxen, efter vi skar så kollade vi både cylindern och kolven, kolven hade förlorat massa metalflisor längst upp men cylindern var i princip hel, man kunde se lite spår på sidorna av cylindern dock men såg inte ut som något allvarligt men vad vet jag, väldigt okunnig som sagt!
Är det svårt att göra rent vevhuset då?
kan man känna "spåren" med nageln?
det berpr på hur noga man vill göra det men ta en klompesor och blås ut så mycket som möjligt
Glömde tillägga, att första gången vi bytade kolven så gick moppen inte igång heller ju, vi kickade så mycket och tillslut fastnade kicken och det pågrund av metalflisorna som vi inte visste var kvar i motorn. Så vi blåste med kompressor då och fick ut det mesta. Kan även tillägga att det låter mycket friskare att kicka när tändstiftet är av än när det är på men det kanske inte har något med saken och göra, då får ni ursäkta mig som okunnig!
Tror nog inte det är din dator
Kan det vara pga repan i kolven? Jag har verkligen inga andra idéer När jag testade rulla igång den innan så hörde man hur den började varva upp o komma igång fast sen bara dog direkt
Zephix skrev:Tror nog inte det är din dator
Kan det vara pga repan i kolven? Jag har verkligen inga andra idéer När jag testade rulla igång den innan så hörde man hur den började varva upp o komma igång fast sen bara dog direkt
Sådär lät min cross 5 min innan den skar! Den låt så, kan inte kicka igång den, den gick dock o rulla igång om man var 2, men dog om man inte gasa rätt mycket!
SÅ blås igenom motorn, när ni blåst igenom den häll i avfettning o vatten, o tappa ur på undersidan, sedan blås mer, sätt en trasa över cylinderhålet. Kåt stå 2-3 dagar så de är torrt i, montera cylindern o kolven! Kolla även över veven!
Tackar så mycket för alla svar!
Ja, vi kände om veven var okej, den glappade väldigt väldigt lite, kändes inte som om det skulle va nåt problem.
Okej, då blir det väl att beställa ny cylinder