Derbi x-treme 06 startar inte!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Zephix
Elmoped

Derbi x-treme 06 startar inte!

Inlägg av Zephix »

Tjena allihopa!
Nu är det så att min kära Derbi skar för ca 1-3 månader sedan och knappt två veckor efteråt bytte jag och farsan kolv på den. Efter att vi hade satt ihop allting så kickade vi som dårar utan någon alls framgång, vi testade till och med att rulla igång den men med ingen lycka alls. Efter vi hade kickat ett tag så fastnade kicken och då öppna vi motorn och kollade lite och hittade då metalflisor som kom upp när vi snurrade på veven. Metalflisorna var förmodligen från den gamla kolven då det fattades mycket metall längst upp på kolven men hur som helst, efter att vi hade plockat de allra mesta av metalflisorna så gick kicken ner hur bra som helst och veven rörde sig utan problem! Men den går inte igång, när man kickar den så låter det konstigt från motorn, vi har kollat gnistan och den är bra, vi har även rengjort förgasaren. Notera även att jag och min farsa inte är några experter och att vi kan ha gjort fel när vi höll på med t.ex förgasaren men det borde inte va det. Den nya kolven hade fått en repa i sig pågrund av att vi kickade och då har den väl blivit skadad av metalflisorna som, kan en repa i kolven göra så att moppen inte vill gå igång? Min bror sa till mig att det kan va ventilerna som är slut men vi är mycket osäkra!

Mycket tacksam för hjälp!
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

ventiler på en 2 t :lol: ja du din bror kanske skulle skudera 2 t före han öppnar käften...

har den komp ?
kollat membranen?
hur stora var mettallflisorna?
kann man känna rispan på kolven med nageln?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Din bror verkar inte alls kunnig inom detta området, ventiler på en tvåtakts motor? Finns bara på 4 - takts motorer.

Hur som helst så skulle ni blåst rent vevhuset innan ni monterade den nya kolven, eftersom det fanns flisor där inne så kommer din kolv att repas igen. Och du skrev att den skar, utan att BYTA CYLINDER?! Eller var det bara kolven som skar?

En repa i kolven kan göra så att den inte vill gå i gång ja.

Hur ser cylinderloppet ut, inga repor? Inga flisor? Gör rent vevhuset innan ni gör något mer, för flisorna kommer göra stor skada om du sätter i nya grejjer.
Zephix
Elmoped

Inlägg av Zephix »

Jadu, han är som sagt också okunnig om 2t så jag håller med dig där!
Komp är något som också diskuteras men som sagt jag är väldigt okunnig när det gäller motorer och liknande och min far har bara hållt på med 4T så han är också osäker.

Membran? :oops:

Metalflisorna var ju inte så stora, men jag är nästan hundra på att de var från den gamla slitna kolven eftersom den kolven fattades flisor längst upp och de var likadant formade som metalflisorna var.

Japp, man kunde känna rispan på kolven med nageln men även när kolven inte hade rispan så gick moppen endån inte igång.. blir så trött :(
Zephix
Elmoped

Inlägg av Zephix »

Roxxen, efter vi skar så kollade vi både cylindern och kolven, kolven hade förlorat massa metalflisor längst upp men cylindern var i princip hel, man kunde se lite spår på sidorna av cylindern dock men såg inte ut som något allvarligt men vad vet jag, väldigt okunnig som sagt!
:(
Är det svårt att göra rent vevhuset då?
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Zephix skrev:Roxxen, efter vi skar så kollade vi både cylindern och kolven, kolven hade förlorat massa metalflisor längst upp men cylindern var i princip hel, man kunde se lite spår på sidorna av cylindern dock men såg inte ut som något allvarligt men vad vet jag, väldigt okunnig som sagt!
:(
Är det svårt att göra rent vevhuset då?

kan man känna "spåren" med nageln?

det berpr på hur noga man vill göra det men ta en klompesor och blås ut så mycket som möjligt
:wink:
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Zephix
Elmoped

Inlägg av Zephix »

Man kan inte känna spåren med nageln! Ska jag ta bort hela cylindern och sen blåsa ner med kompressorn vid veven då eller? :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Zephix skrev:Man kan inte känna spåren med nageln! Ska jag ta bort hela cylindern och sen blåsa ner med kompressorn vid veven då eller? :)
ja men du skall vara väldigt noga med att få bort allt... annars kommer det bli och byta vev inom en snar frammtid :wink: men hur stora var flisorna?
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Zephix
Elmoped

Inlägg av Zephix »

Hmm, jaa, de var inte så stora, lite svårt att förklara storleken men typ som en nagelbit kanske, fast lite mindre :)
Zephix
Elmoped

Inlägg av Zephix »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ig8giuc- ... e=youtu.be

så där låter den :([/youtube]
Zephix
Elmoped

Inlägg av Zephix »

Glömde tillägga, att första gången vi bytade kolven så gick moppen inte igång heller ju, vi kickade så mycket och tillslut fastnade kicken och det pågrund av metalflisorna som vi inte visste var kvar i motorn. Så vi blåste med kompressor då och fick ut det mesta. Kan även tillägga att det låter mycket friskare att kicka när tändstiftet är av än när det är på men det kanske inte har något med saken och göra, då får ni ursäkta mig som okunnig! :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

jag vet inte om det e min dator som e cp men den låter värkligen inte frisk :roll:
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Zephix
Elmoped

Inlägg av Zephix »

Tror nog inte det är din dator :(
Kan det vara pga repan i kolven? Jag har verkligen inga andra idéer :( När jag testade rulla igång den innan så hörde man hur den började varva upp o komma igång fast sen bara dog direkt :(
Användarens profilbild
daben
Svårstartad skrothög

Inlägg av daben »

Zephix skrev:Tror nog inte det är din dator :(
Kan det vara pga repan i kolven? Jag har verkligen inga andra idéer :( När jag testade rulla igång den innan så hörde man hur den började varva upp o komma igång fast sen bara dog direkt :(
det kan vara ett tecken på att kolven e sliten:(
Kolla hjärtans gärna in mitt derbiprojekt!:)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=30746

Och när du kollat... KOMMENTERA!!:D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Kände ni efter om veven var okej? ( Alltså kände om den glappade eller så )

Låter ju som motorn maler både det ena och det andra...

edit: där rök mitt 8000 jämnt :cry:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

låter nästan som om det börjar bli dax och klyva :cry:
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Byt kolv och cylinder nu! Även tändstift!

Sådär lät min cross 5 min innan den skar! Den låt så, kan inte kicka igång den, den gick dock o rulla igång om man var 2, men dog om man inte gasa rätt mycket!

SÅ blås igenom motorn, när ni blåst igenom den häll i avfettning o vatten, o tappa ur på undersidan, sedan blås mer, sätt en trasa över cylinderhålet. Kåt stå 2-3 dagar så de är torrt i, montera cylindern o kolven! Kolla även över veven!

Lycka till!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Zephix
Elmoped

Inlägg av Zephix »

Tackar så mycket för alla svar!
Ja, vi kände om veven var okej, den glappade väldigt väldigt lite, kändes inte som om det skulle va nåt problem.
Okej, då blir det väl att beställa ny cylinder :(
Skriv svar