1. För att choka är allt du behöver göra att dra upp en slags arm på förgasaren. Inget fel med det men problemet kommer till när du ska choka av. När jag chokar så täpps hålet till luftfiltret igen utav en slags bricka med ett hål i. Detta då förstås för att mängden bensin ska bli större än luft. Men denna bricka spärras utav en liten "pigg" som hindrar brickan från att falla tillbaka i normal läge. Alltså måste jag gå in med en skruvmejsel varje gång jag ska "choka av" och trycka tillbaka piggen! Vilket inte känns helt rätt?

En bild på när den är "Ochokad"

En bild när den är chokad. Lägg märke till piggen direkt till höger om siffrorna som det står 50 på!
Är det någon som vet hur man ska göra med denna typ av chokning?
Samtidigt som jag skriver en tråd om dumma förgasare kan jag passa på att berätta att förra ägaren till älsklingen var helt dum i huve! Han lyckades spräcka förgasaren på anslutningen till insuget och sedan tätat med silikon för att få det att funka. Jag har ju lyckats köra en hel säsong med den på det sättet men det känns ju verkligen inte rätt! Så innan jag upptäckte att den var spräckt nu när jag plockat isär den inför vintern såg jag bara lite svart kladd där. Inget jag noterade förns min syrras, kompis pappa som kör cross kollade på den. Lagom pinsamt när han upptäckte denna ful lagning med silikon på en förgasare där det egentligen ska sitta metall och en O-ring!

En bild på när jag plockat bort metall biten som de limmat dit med silikon. Inte okej enligt mig och inte berätta detta när man sålde henne!

En bild på när jag satt dit metallbiten igen utan silikon! Det är alltså egentligen bara till för att tillsammans med brickan som sitter på skruven hindra att förgasaren kan snurra runt själva pipan till insuget. Alltså ingen tätande funktion! Det är plast biten som sitter i mynningen tillsammans med en O-ring (som inte finns utan tätad med silikon även där) som ska täta den möjligheten till tjuvluft. (eller läckage?)
Så min fråga här är ifall jag kan laga med kemisk metall och sedan sätta dit en O-ring igen.
Här kommer lite andra bilder på helvetet ifall ni vill se!

Kan ju tillägga att jag INTE har något lågfartsmunstycke eller luftskruv! Endast tomgångskruv och huvudmunstycke!
Hoppas ni orkade läsa detta! Tack för att du tog dig tiden!