Sida 1 av 1
Yamaha dt50x 2007 går orent
Postat: 16 januari 2012, 22:19
av jonte952
hejsan !
körde omkull med min moped för ett tag sen , efter det så har den gått skit kasst
när man ligger i 60 km/h och släpper gasen och gasar till igen så vill den dö eller liknande
ska jag byta munstycke i förgasaren eller liknande? har alltid gått bra innan när jag kör med choken ( stavning )
setup
urpluggat rör
borrad cdi

Postat: 16 januari 2012, 22:32
av Ekman
kör du med choken på hela tiden?
Postat: 16 januari 2012, 22:51
av jonte952
vicke xX SMT skrev:kör du med choken på hela tiden?
ja jag kör med choken på hela tiden , den vill inte varva utan , den får för lite bensin med choken av
Postat: 16 januari 2012, 22:53
av Ekman
jonte952 skrev:vicke xX SMT skrev:kör du med choken på hela tiden?
ja jag kör med choken på hela tiden , den vill inte varva utan , den får för lite bensin med choken av
Testa att lägga på större huvudmunstycke!
Postat: 16 januari 2012, 22:55
av jonte952
vicke xX SMT skrev:jonte952 skrev:vicke xX SMT skrev:kör du med choken på hela tiden?
ja jag kör med choken på hela tiden , den vill inte varva utan , den får för lite bensin med choken av
Testa att lägga på större huvudmunstycke!
men jag menar , jag har kunnat köra hela sommaren med choken på och då har den gått skit bra , men nu varvar den 8000 max , när den ska varva 10.000 .. vad kan det vara om den har börjat gå dåligt helt plöstligt?
Postat: 17 januari 2012, 07:41
av Aprilia-Mx
jonte952 skrev:vicke xX SMT skrev:jonte952 skrev:
ja jag kör med choken på hela tiden , den vill inte varva utan , den får för lite bensin med choken av
Testa att lägga på större huvudmunstycke!
men jag menar , jag har kunnat köra hela sommaren med choken på och då har den gått skit bra , men nu varvar den 8000 max , när den ska varva 10.000 .. vad kan det vara om den har börjat gå dåligt helt plöstligt?
Den har väl inte gått för bra om du har behövt choka "hela tiden" även på sommaren? Det ska man väl inte behöve göra? Håller med Vicke. Testa större huvudmunstycke!
Det kan ju också vara en tillfällighet att temperatur växlingarna var så kraftiga från dag 1 till 2 att du TRODDE att det var för att du vurpa men i själva verket bara måste ställa in förgasaren

Postat: 17 januari 2012, 08:39
av jonte952
Aprilia-Mx skrev:jonte952 skrev:vicke xX SMT skrev:
Testa att lägga på större huvudmunstycke!
men jag menar , jag har kunnat köra hela sommaren med choken på och då har den gått skit bra , men nu varvar den 8000 max , när den ska varva 10.000 .. vad kan det vara om den har börjat gå dåligt helt plöstligt?
Den har väl inte gått för bra om du har behövt choka "hela tiden" även på sommaren? Det ska man väl inte behöve göra? Håller med Vicke. Testa större huvudmunstycke!
Det kan ju också vara en tillfällighet att temperatur växlingarna var så kraftiga från dag 1 till 2 att du TRODDE att det var för att du vurpa men i själva verket bara måste ställa in förgasaren

hur många storlekar ska jag höja det då ?
så ni menar att det är vädret också som gör att den går så dåligt ?
Postat: 17 januari 2012, 08:54
av Aprilia-Mx
jonte952 skrev:Aprilia-Mx skrev:jonte952 skrev:
men jag menar , jag har kunnat köra hela sommaren med choken på och då har den gått skit bra , men nu varvar den 8000 max , när den ska varva 10.000 .. vad kan det vara om den har börjat gå dåligt helt plöstligt?
Den har väl inte gått för bra om du har behövt choka "hela tiden" även på sommaren? Det ska man väl inte behöve göra? Håller med Vicke. Testa större huvudmunstycke!
Det kan ju också vara en tillfällighet att temperatur växlingarna var så kraftiga från dag 1 till 2 att du TRODDE att det var för att du vurpa men i själva verket bara måste ställa in förgasaren

hur många storlekar ska jag höja det då ?
så ni menar att det är vädret också som gör att den går så dåligt ?
japp. Det KAN vara en anledning. Prova det. Hur många sttorlekar du ska gå upp beror på vad du har för munstycke nu osv... Ingenting vi kan svara på åt dig

Postat: 17 januari 2012, 14:23
av Mura
90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k
kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..
90-95 ungefär funkar bra
edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke

Postat: 17 januari 2012, 14:28
av difaren
Mura skrev:90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k
kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..
90-95 ungefär funkar bra
edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke

vad har du för moped?
vad har du för munstycke i nu?
och somsagt, om den går bra med choken i så får du byta upp dig i munstycke .
Postat: 17 januari 2012, 14:31
av Mura
han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren

Postat: 17 januari 2012, 14:38
av Aprilia-Mx
Mura skrev:han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren

Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..
Postat: 17 januari 2012, 17:36
av Mura
Aprilia-Mx skrev:Mura skrev:han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren

Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..
ehm va?

alla dt50x 07 har samma förgasare så jag förstår inte vad du och difaren menar?
Postat: 17 januari 2012, 17:38
av jonte952
Mura skrev:90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k
kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..
90-95 ungefär funkar bra
edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke

det låter ganska mycket

, jag har för mig en yamaha dt50 har ungefär 60 munstycke orginal , borde det inte räcka med 80 ?
men jag testar mig fram , tack !
Postat: 17 januari 2012, 17:45
av yamaha2pwn
min polares dt50x 06 dock hade 88 munstycke orginal så

Postat: 17 januari 2012, 17:51
av Zer0x
jonte952 skrev:Mura skrev:90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k
kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..
90-95 ungefär funkar bra
edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke

det låter ganska mycket

, jag har för mig en yamaha dt50 har ungefär 60 munstycke orginal , borde det inte räcka med 80 ?
men jag testar mig fram , tack !
dt50x -07 har 80 original.
Postat: 17 januari 2012, 17:57
av difaren
Mura skrev:Aprilia-Mx skrev:Mura skrev:han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren

Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..
ehm va?

alla dt50x 07 har samma förgasare så jag förstår inte vad du och difaren menar?
Han menar nog skillnaden emellan storleken på munstyckena.. alltså om det är 5mm eller 6mm
Postat: 28 februari 2012, 10:13
av jonte952
difaren skrev:Mura skrev:Aprilia-Mx skrev:
Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..
ehm va?

alla dt50x 07 har samma förgasare så jag förstår inte vad du och difaren menar?
Han menar nog skillnaden emellan storleken på munstyckena.. alltså om det är 5mm eller 6mm
ska jag testa att rensa förgasaren med ? och har bytat tändstift
Postat: 28 februari 2012, 10:16
av Victorh
Mura skrev:Aprilia-Mx skrev:Mura skrev:han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren

Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..
ehm va?

alla dt50x 07 har samma förgasare så jag förstår inte vad du och difaren menar?
Bee byt munstycke bara mura kan det här han har egen erfarenhet så orka säga emot...
Postat: 28 februari 2012, 10:17
av TSR`BakarN
ja det kan vara bra

o kolla allt så det flyter på, så du inte får andra problem när du är ute o kör

Postat: 28 februari 2012, 10:30
av jonte952
TSR`BakarN skrev:ja det kan vara bra

o kolla allt så det flyter på, så du inte får andra problem när du är ute o kör

ja det ska jag

ska fixa den nu i helgen o se om den går något bättre ..
Tack !
Postat: 28 februari 2012, 13:09
av Mura
va har du för munstycke i nu?
Postat: 3 mars 2012, 17:51
av TuZx
jonte952 skrev:Mura skrev:90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k
kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..
90-95 ungefär funkar bra
edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke

det låter ganska mycket

, jag har för mig en yamaha dt50 har ungefär 60 munstycke orginal , borde det inte räcka med 80 ?
men jag testar mig fram , tack !
brosan hade en yamaha dt o hade 78 orginal (dock var de en 04a)
Postat: 3 mars 2012, 18:02
av Mura
dom har 80orginal 100%

Postat: 3 mars 2012, 23:57
av jonte952
Mura skrev:dom har 80orginal 100%

vi meckade av förgasaren idag och vi när vi plockade av munstycken så var det 90 .. så antagligen har förra ägaren varit och bytat ..
vi rensade förgasaren och höjde nålen ( mer bensin ) och satte tillbaka 90 munstycket och nu går den enu sämre .. den går skit fint upp till exakt 50 km/h och 7000 rpm sen börjar den hacka och vill döö
ska jag höja munstycket till 95 - 100 ?
Postat: 11 mars 2012, 00:42
av JoelS
jonte952 skrev:den går skit fint upp till exakt 50 km/h och 7000 rpm sen börjar den hacka och vill döö
Kan det vara den borrade CDI:n som ballat ur så den börjar fyrtakta för vissa av varven? Har hänt mig på en -08 tror jag, skumt har den betett sig i alla fall. Kan ju blivit när du ramlat.
jonte952 skrev:ska jag höja munstycket till 95 - 100 ?
Jag plockade ur mitt idag, 102. Det var över ett år sen jag körde sist så jag minns inte riktigt, men tror det var för litet för mig. Minns att jag haft 108 innan, ville haft 110 tror jag. Anledningen till att jag haft fel+fått choka/har bytt är att jag lånat en polares munstycke (som han bytt vid olika tillfällen).
Jag körde även 102 + höjd nål 1 eller 2 steg ett tag, vilket gav perfekt på höga varv men dåligt vid låga. Kom egentligen fram till att det idealiska var att byta lågfartsmunstycke man hittade inga och orkade inte hålla på

Postat: 11 mars 2012, 07:49
av KOLVBulten
Den får för mycket bensin