Sida 1 av 1
Gilera smt går riktigt dåligt, akut!
Postat: 14 januari 2012, 12:24
av Ztraand
Tjena skulle ta moppen igår till skolan, tkte att den inte gick särskilt vasst, sen påväg hem så såg ja att kedjan va aldeles för slapp, bakhjulet satt lite löst, så spände åt det. Men ändå gjorde moppen ba 50, varvar inte ens ur 4an längre:O
Tack för svar.
Postat: 14 januari 2012, 12:29
av Roxxen96
har väl med vädret att göra, eftersom vädret hela tiden ställer om sig till minus och plus så blir det hela tiden fel munstycke. Det är just därför jag inte kör nu när det är " vinter ". Om du hade ställt in den när det var kallt ute så behövdes det större munstycke pga mer syre i luften, om det nu var lite varmare när du körde ( på plus sidan ) så behövs det mindre munstycke. Och tvärtom. Så gissar på fel inställd pga väder.
Postat: 14 januari 2012, 12:30
av Ztraand
Roxxen96 skrev:har väl med vädret att göra, eftersom vädret hela tiden ställer om sig till minus och plus så blir det hela tiden fel munstycke. Det är just därför jag inte kör nu när det är " vinter ". Om du hade ställt in den när det var kallt ute så behövdes det större munstycke pga mer syre i luften, om det nu var lite varmare när du körde ( på plus sidan ) så behövs det mindre munstycke. Och tvärtom. Så gissar på fel inställd pga väder.
jaa men kan de skilja 20-30 km/h pågrund av munstycket?
Dock så snurrar bakhjulet väldigt segt, hur kan man åtgärda det?
Postat: 14 januari 2012, 12:34
av Roxxen96
Ztraand skrev:Roxxen96 skrev:har väl med vädret att göra, eftersom vädret hela tiden ställer om sig till minus och plus så blir det hela tiden fel munstycke. Det är just därför jag inte kör nu när det är " vinter ". Om du hade ställt in den när det var kallt ute så behövdes det större munstycke pga mer syre i luften, om det nu var lite varmare när du körde ( på plus sidan ) så behövs det mindre munstycke. Och tvärtom. Så gissar på fel inställd pga väder.
jaa men kan de skilja 20-30 km/h pågrund av munstycket?
Dock så snurrar bakhjulet väldigt segt, hur kan man åtgärda det?
Beror väl på att den är helt fel inställd. Men 20-30 kmh låter lite väl mycket, men en del av det beror det nog på.
Bromsen kanske ligger på?
Postat: 14 januari 2012, 12:48
av PK
ok din moppe gick fort och nu går den långsammare. lite mer info?
kan vara precis vad fan som helst
(dock så skulle jag gissa på att den skurit lätt.)
Postat: 14 januari 2012, 12:56
av CaToXXo
Hur är kompet? Är den svårstartad? Om dden är det, har den varit det förut med? Ut och kör lite och känn på bromsoken om dom är varma (ta det försiktigt för helvete, ligger dom på blir det skitvarmt!)
Kan vara så enkelt att luftfiltret är igensatt, testa göra rent det. Gör rent förgasaren när du ändå håller på. Har du bytt kolv på den nån gång? Har du nå trim? Hur långt har den gått?
Roxxen96: Sån stor skillnad ska det inte vara pga vädret.
Postat: 14 januari 2012, 13:10
av Ztraand
CaToXXo skrev:Hur är kompet? Är den svårstartad? Om dden är det, har den varit det förut med? Ut och kör lite och känn på bromsoken om dom är varma (ta det försiktigt för helvete, ligger dom på blir det skitvarmt!)
Kan vara så enkelt att luftfiltret är igensatt, testa göra rent det. Gör rent förgasaren när du ändå håller på. Har du bytt kolv på den nån gång? Har du nå trim? Hur långt har den gått?
Roxxen96: Sån stor skillnad ska det inte vara pga vädret.
Kompet är sådär, har vart ganska svårstartad ett tag, men har blitt mke lättare nu. Bromsarna ligger inte på. Jag har aldrig bytt kolv på den, den har gått 1400mil, så de är nog dax me en liten cylinder renovering.
Moppen är helt avstrypt.
Postat: 14 januari 2012, 13:13
av CaToXXo
Gör rent luftfiltret innan du river ner cylindern, det kan va så lätt att filtret är igensatt faktiskt! För får den inge luft orkar den inte varva.
Postat: 14 januari 2012, 13:18
av Ztraand
CaToXXo skrev:Gör rent luftfiltret innan du river ner cylindern, det kan va så lätt att filtret är igensatt faktiskt! För får den inge luft orkar den inte varva.
Ah ska göra de om en stund, ska åka o hämta tårta nu ;D Så kmr en liten update sen ;)
Postat: 14 januari 2012, 13:19
av CaToXXo
Ztraand skrev:CaToXXo skrev:Gör rent luftfiltret innan du river ner cylindern, det kan va så lätt att filtret är igensatt faktiskt! För får den inge luft orkar den inte varva.
Ah ska göra de om en stund, ska åka o hämta tårta nu ;D Så kmr en liten update sen

tårta, nog för att de är helg men vafan..

Okej, gör så!
Postat: 14 januari 2012, 14:59
av Ztraand
CaToXXo skrev:Ztraand skrev:CaToXXo skrev:Gör rent luftfiltret innan du river ner cylindern, det kan va så lätt att filtret är igensatt faktiskt! För får den inge luft orkar den inte varva.
Ah ska göra de om en stund, ska åka o hämta tårta nu ;D Så kmr en liten update sen ;)
tårta, nog för att de är helg men vafan.. ;) Okej, gör så!
Eller för en liten sweet16 ;)
Rensade filtret, va inte så jätte skitigt. Vågar dock nt dra ut moppen nu, is överallt :( Kan det inte vara bränsletillförseln på nåt vänster? Iom. att den inte varvar ur.
Postat: 14 januari 2012, 16:51
av riejumikäl
Hur är hjullagren på bakhjulet?
Annars låter det ju som om cylindern är påväg att skära, du kanske skulle öppna och se hur cylinderloppet/kolven ser ut.

Du kan ju testa att skruva in blandskruven så blandningen blir lite fetare då luften är tätare i kyla
Postat: 14 januari 2012, 16:58
av CaToXXo
Ztraand skrev:CaToXXo skrev:Ztraand skrev: Ah ska göra de om en stund, ska åka o hämta tårta nu ;D Så kmr en liten update sen

tårta, nog för att de är helg men vafan..

Okej, gör så!
Eller för en liten sweet16
Rensade filtret, va inte så jätte skitigt. Vågar dock nt dra ut moppen nu, is överallt

Kan det inte vara bränsletillförseln på nåt vänster? Iom. att den inte varvar ur.
Jodå, det kan va bränsletillförseln, du kan ju skruva ur stiftet och kolla vilken färg det har.
ljust: för lite soppa
oboybrunt: bra
svart: för mkt soppa
Annars kan du också kolla tjuvluft, det KAN va det med.
Ha moppen på tomgång och spraya startgas runtom förgasaren och insuget, går den upp i varv så drar den tjuvluft där.
Postat: 14 januari 2012, 17:12
av yamaha2pwn
bakhjulet snurrade segt sa du, de kan vara hjullagerna som sagt stopp? varvar han bra på neutralen så gissar jag på att du har nått rullmotstånd.
Postat: 14 januari 2012, 21:26
av joar
nej men nu är ja besviken på er tsr bröder. Orkade inte läsa allt, men när du spände kedjan, hur mycket spände du den? du ska ha runt 2- 3 cm glapp på kedjan.
(ta inte illa upp med det första jag skrev (; <3 )
Postat: 14 januari 2012, 23:40
av Punkarn
sotigt avgasrör?

Postat: 15 januari 2012, 01:09
av Ztraand
joar skrev:nej men nu är ja besviken på er tsr bröder. Orkade inte läsa allt, men när du spände kedjan, hur mycket spände du den? du ska ha runt 2- 3 cm glapp på kedjan.
(ta inte illa upp med det första jag skrev (; <3 )
Den är åtspänd nu, hur många cm, de vetifan. Men den e inte slapp längre iaf.
sotigt avgasrör?
Tror inte ett igensotat rör drar ner hastigheten med 20-30km/h?
Postat: 15 januari 2012, 01:13
av Gilera_Haglund
Hur långt har den gått? har den gått över 1000 så kan det vara lamellerna som behöver bytas ut hade samma problem på min men byta ut de så gick den som vanligt igen
Postat: 15 januari 2012, 02:56
av Ztraand
Gilera_Haglund skrev:Hur långt har den gått? har den gått över 1000 så kan det vara lamellerna som behöver bytas ut hade samma problem på min men byta ut de så gick den som vanligt igen
Vad borde den visa för sympton då? Asso de känns ju jävligt konstigt att den helt plötsligt inte kan varva ur på 4ans växel.. innan varva den ur 6an.
Postat: 15 januari 2012, 02:59
av CaToXXo
Ztraand skrev:Gilera_Haglund skrev:Hur långt har den gått? har den gått över 1000 så kan det vara lamellerna som behöver bytas ut hade samma problem på min men byta ut de så gick den som vanligt igen
Vad borde den visa för sympton då? Asso de känns ju jävligt konstigt att den helt plötsligt inte kan varva ur på 4ans växel.. innan varva den ur 6an.
Hade kopplingen vart slut på den hade den varvat mer än den gått framåt, så det är inte felet för dig.
Men det kan ju faktiskt va som dom andra säger att dina hjullager är kassa, om bakhjulet är trögt att rulla? Och du inte har spänt hjulet helt åt helvete snett dvs?
Postat: 15 januari 2012, 03:10
av Ztraand
CaToXXo skrev:Ztraand skrev:Gilera_Haglund skrev:Hur långt har den gått? har den gått över 1000 så kan det vara lamellerna som behöver bytas ut hade samma problem på min men byta ut de så gick den som vanligt igen
Vad borde den visa för sympton då? Asso de känns ju jävligt konstigt att den helt plötsligt inte kan varva ur på 4ans växel.. innan varva den ur 6an.
Hade kopplingen vart slut på den hade den varvat mer än den gått framåt, så det är inte felet för dig.
Men det kan ju faktiskt va som dom andra säger att dina hjullager är kassa, om bakhjulet är trögt att rulla? Och du inte har spänt hjulet helt åt helvete snett dvs?
Ne vi drog åt de först, sen lossade vi lite på det. Pga av vi inte ville skada lagrerna, bytte lagrerna för 50-100mil ungefär.
edit: Bakhjulet satt lite löst innan, kan de ha skadat lagrerna? Men asso detta hände över en natt.. Känns jävligt knepit.
Postat: 15 januari 2012, 09:03
av joar
Ztraand skrev:joar skrev:nej men nu är ja besviken på er tsr bröder. Orkade inte läsa allt, men när du spände kedjan, hur mycket spände du den? du ska ha runt 2- 3 cm glapp på kedjan.
(ta inte illa upp med det första jag skrev (; <3 )
Den är åtspänd nu, hur många cm, de vetifan. Men den e inte slapp längre iaf.
sotigt avgasrör?
Tror inte ett igensotat rör drar ner hastigheten med 20-30km/h?
den SKA vara lite slapp, inte spänd som en fiol sträng.
Postat: 15 januari 2012, 22:43
av Ztraand
joar skrev:Ztraand skrev:joar skrev:nej men nu är ja besviken på er tsr bröder. Orkade inte läsa allt, men när du spände kedjan, hur mycket spände du den? du ska ha runt 2- 3 cm glapp på kedjan.
(ta inte illa upp med det första jag skrev (; <3 )
Den är åtspänd nu, hur många cm, de vetifan. Men den e inte slapp längre iaf.
sotigt avgasrör?
Tror inte ett igensotat rör drar ner hastigheten med 20-30km/h?
den SKA vara lite slapp, inte spänd som en fiol sträng.
Jo jag vet :)