Straff för trimmat?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Irideaerox
Elmoped

Straff för trimmat?

Inlägg av Irideaerox »

Jag har en fundering vad får man för straff när man kör trimmat?
Yamaha Aerox <333
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

En kompis far är Polis och han säger såhär: Om det är en EU moppe som går i 51-55km/h så får man en anmärkning + en varning och så har man 2 dagar på sig att åtgärda felet. men om den går i mer än 55 km/h så får man böter, kommer inte ihåg hur mycket. men om den går väldigt fort kanske över 70 så tar dom in mopeden och tar bort allt trim som dom sedan tar sönder, sedan så lämnar dom kvar en moped som suger... som inte ens fungerar...

För 30 mopeder så gäller de:
Om den går i 45-55km/h så får man en anmärkning och en varning och nästa gång du åker dit så får du böter. om den går i mer än 55km/h så får du böter och 1 dag på dig att åtgärda felet, men om den går i mer än ca 65 km/h så tar dom även mopeden och förstör trimmet å så... Så säger iallafall min kompis far som är polis. och så funkar det faktiskt här i växjö iallfall...
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Så här är det:

En 30-moppe får gå i max 40 km/h, går den i 41-45 km/h så blir det 500:- i böter.
Går den över 45 km/h så blir du rapporterad för olovlig körning. Hastigheten mäts på plant underlag med full gas.

En EU-Moped får gå i max 51 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning. Dvs den räknas som motorcykel.
Dessutom kan det bli en fullständig registreringsbesiktning på EU-mopeden.
gabbelito
Elmoped

Inlägg av gabbelito »

konstigt, jag har läst på flera ställen att det är 52 som gäller? och vet någon hur det blir med 16 års gräns för EU?
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Faktan jag har fått var av en polis som inte är så petig... Visst så finns det strikta regler och sånt, men som min kompis far så är dom inte extremt petiga, men om dom ser en moped som gör 65-70 så är det klart att dom kollar upp det...
turbolasse
Elmoped

Inlägg av turbolasse »

Haha min polare blev omkörd av en polis när han körde i 80. Dom brydde sig inte. Dom hade heller inga blåljus eller liknande på :D
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

gabbelito skrev:konstigt, jag har läst på flera ställen att det är 52 som gäller? och vet någon hur det blir med 16 års gräns för EU?
aa, har för mig att det är 2009 dom inför det. Har nämligen en polare som precis hinner få moppe innan lagen slås :P
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

30/25 moppar få ha en max hastighet av 42 km/h och framföras i 30km/h respektive 25km/h

Eu moppar får ha en max hastighet av 52 km/h och framföras i max 45 km/h

Om du blir tagen och maxhastigheten överstiger 42Km/h respektive 52km/h räknas det som olovligkörning. Böterna för det är mellan 1200-1500 om du bor hemma och inte har någon inkomst. Du kan även åka på indraget lämp i 6-24 månader. Om du kör en eu mopped får du ombesiktiga den och dom tar dina trimm delar om du har några.
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

amen snälla lyssna på järnet han är ffs en polis motorcyklist tror nog han vet bäst här av alla om lagar.
stage6
Elmoped

Inlägg av stage6 »

Bredmar skrev:En kompis far är Polis och han säger såhär: Om det är en EU moppe som går i 51-55km/h så får man en anmärkning + en varning och så har man 2 dagar på sig att åtgärda felet. men om den går i mer än 55 km/h så får man böter, kommer inte ihåg hur mycket. men om den går väldigt fort kanske över 70 så tar dom in mopeden och tar bort allt trim som dom sedan tar sönder, sedan så lämnar dom kvar en moped som suger... som inte ens fungerar...

Om den går i 45-55km/h så får man en anmärkning och en varning och nästa gång du åker dit så får du böter. om den går i mer än 55km/h så får du böter och 1 dag på dig att åtgärda felet, men om den går i mer än ca 65 km/h så tar dom även mopeden och förstör trimmet å så... Så säger iallafall min kompis far som är polis. och så funkar det faktiskt här i växjö iallfall...
Fan vad du snackar skit. Vi sger tex en beta som göra ca 80 med dragna pluggar, om polisen stoppar en får man endast böter, Polisen får inte förstöra orginal delar. Men om det är ett effektrör får dom ta det
Användarens profilbild
CIME
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av CIME »

stage6 skrev:
Bredmar skrev:En kompis far är Polis och han säger såhär: Om det är en EU moppe som går i 51-55km/h så får man en anmärkning + en varning och så har man 2 dagar på sig att åtgärda felet. men om den går i mer än 55 km/h så får man böter, kommer inte ihåg hur mycket. men om den går väldigt fort kanske över 70 så tar dom in mopeden och tar bort allt trim som dom sedan tar sönder, sedan så lämnar dom kvar en moped som suger... som inte ens fungerar...

Fan vad du snackar skit. Vi sger tex en beta som göra ca 80 med dragna pluggar, om polisen stoppar en får man endast böter, Polisen får inte förstöra orginal delar. Men om det är ett effektrör får dom ta det
polisen får visst ta in moppen och ta isär delar och leta efter mer trimm och dom behöver inte skruva ihop den.
Beta Ark AC/X-Type -06
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

När det gäller 30-moppar får polisen beslagta trimdelar och sedan förverka (dvs slå sönder och kasta) dem.

När det gäller 45-moppar får polisen ta delar i beslag för att bevisa att moppen trimmats. Men man får tillbaka delarna efter dom i tingsrätten.
Erkänner man trimning och berättar vad man gjort för "modifieringar" :lol: tas inga delar i beslag på en 45-moppe.

---

Hastighet
Vad gäller för EU samt 30-moppe?
En 30-moppe får gå i max 40 km/h, går den i 41-45 km/h så blir det 500:- i böter. Går den över 45 km/h så blir du rapporterad för olovlig körning. Hastigheten mäts på plant underlag med full gas.
En EU-Moped får gå i max 51 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning.
Låst