Sida 1 av 1

Guide: Matchportning av motorblock

Postat: 31 december 2011, 13:37
av Perra.S
Matchportning av motorblock
Detta gör man för att öka flödet av färskgaser mellan vevhuset och kanalerna i cylindern. Resultatet blir att motorn lämnar mer effekt än innan.

Material du behöver:

Bild
- Slipmaskin från Clas Ohlsson (finns liknande billigare alternativ på JULA och Biltema )

Tips - Klicka på bilder för att komma till webbshop

Bild
- Slipstift eller roterande filar
Den här typen av slipstift är att föredra då det snabbar upp arbetet avsevärt.


Steg 1.
- Börja med att klyva motorn.


Bild
Steg 2.
- Fixxa en cylinderfotspackning som stämmer överens med kanalerna i cylindern (den som följer med cylindern brukar oftast göra det, annars får du klippa till en egen).


Bild
Steg 3.
- Sen tar du packningen och lägger mot blocket och ritar längs med kanten på den.


Bild
Steg 4.
- Ska se ut liknande detta när du ritat.


Bild
Steg 5.
- Nu tar du fram din slipmaskin och börjar slipa bort material så du kommer ut till linjen du ritade innan. Föredrar att använda slipstiftet på bilden ovan, det är helt rakt med avrundad topp vilket gör att man kommer åt att ta hela kanalen med det.
- Tänk på att slipa i hela kanalen så du behåller samma form på den som den var original.


Tips - ta bort pinnbultarna så kommer du åt bättre.

OBS! - Att tänka på:
- Akta packningsytan (den yta där cylinderfotspackningen ligger mot och tätar) så du inte slinter med slipmaskinen och gör repor i den.
- Tänk på att inte göra kanalerna allt för stora så packningsytan blir för liten, den behövs för att täta mellan cylinder och block!



Bild
Steg 6.
- Klart! Nu gör du likadant på den andra spoolkanalen samt boostkanalen så även de stämmer överens med cylinderns kanaler.

Postat: 31 december 2011, 13:40
av saile96
bra guide :D

Re: Guide: Matchportning av motorblock

Postat: 31 december 2011, 14:45
av Coolvette
Perra.S skrev: Bild
Nu lånar jag tråden en smula och ställer en motfråga:

Gör det någon nytta att slipa delningen i översträmmarna mer "spetsiga"?
På bilden är ju väggen ganska rund och jag inbillar mig att det skulle främja flödet om väggen skulle vara mer vass mot flödesriktningen.
Rätt eller saknar det betydelse?

Re: Guide: Matchportning av motorblock

Postat: 31 december 2011, 15:10
av Perra.S
Coolvette skrev:
Perra.S skrev: Bild
Nu lånar jag tråden en smula och ställer en motfråga:

Gör det någon nytta att slipa delningen i översträmmarna mer "spetsiga"?
På bilden är ju väggen ganska rund och jag inbillar mig att det skulle främja flödet om väggen skulle vara mer vass mot flödesriktningen.
Rätt eller saknar det betydelse?
Helt rätt, det gör skillnad då det delar gasflödet utan att skapa onödig turbulens. Och mindre turbulens gör att flödet ökar.

Denna guiden var dock endast om matchportning av motorblock. Det kommer en senare guide om flödesoptimering av block och kanaler. :)

Här har du en bild på en insugskanal till en F1-topp där de har slipat kanten till delningen vass så det främjar ju helt klart flödet.
Bild

Postat: 31 december 2011, 17:12
av Riejuman
riktigt bra guid

Postat: 31 december 2011, 17:29
av HasSse666
Bra guide Bild

Postat: 31 december 2011, 17:53
av gandih500
Riktigt fin guide!
Kanske blir att göra detta på sitt andra block 8)

En fråga också: Hur mycket mer effekt kan det ge på en sportcylle med 21mm förgasare och rör?

Postat: 31 december 2011, 19:29
av P3kkl
Riktigt bra guide! :)

Postat: 31 december 2011, 19:58
av bönan
äntligen fler sånna här guider gillas skarpt=)

Postat: 12 januari 2012, 20:33
av DEA!!
En otroligt bra och lärorik guide! :)

Men har lite allmänna frågor.
finns det alltid 3 kanaler i en moped cylinder? Vad heter den tredje?
Sedan om man skulle matchporta blocket för en 70cc (t.ex.) sedan får man för sig att sätta tillbaka sin original 50cc, hur skulle det funka? :roll:

Postat: 18 januari 2012, 20:14
av DiNozzan
Ser riktigt fint ut! :) Alltid velat veta hur man gör! Men har två frågor.

1: Hur mycket effekt brukar det ge?
2: Hur vet man vilken lutning man ska ha i kanalen?

Kom gärna med fler guider!

Mvh: DiNozzan